Felag

از خوانندگان

روز ٢۶ جولای، انتخابات بر سر تعیین نامزد حزب لیبرال برای انتخابات سراسری ٢٠١۵ در منطقه دان ولی نورت برگزار شد که نماینده چینی تبار موفق به شکست حریف هندی تبار خود شد. به عنوان یکی از اعضای حزب لیبرال منطقه ذکر شده لازم دیدم که چند نکته را با هموطنان عزیز در میان بگذارم:

۱)مشارکت دور از انتظار جامعه چینی تبار در حمایت از نماینده چینی  بهت و حیرت بسیاری را بر انگیخت. چینی ها یک پارچه و متحد با حضورشان می توانند اولین درس را به جامعه ایرانی  بدهند. آنان  نشان دادند که مشارکت سیاسی فارغ از هر گونه خط مشی عقیدتی – حزبی  از شروط اولیه در نظام دموکراسی  برای دستیابی به خواسته هایمان در این کشور است. چینی ها نشان دادند که حضور یک چینی تبار در پارلمان به قدری برایشان مهم است که از پیر و جوان، زن و مرد، همه و همه دست به دست هم دادند تا صدای جامعه چینی را طنین انداز کنند. متاسفانه مشارکت بسیار پایین هموطنان ایرانی در انتخابات مذکور نه تنها نشان از بی تفاوتی  در امر انتخابات داشت  بلکه یاد آور پراکندگی در جامعه ایرانی بود.

۲ (چند روز قبل از انتخابات مذکور با تعدادی از هم وطنان  در منطقه در مورد اهمیت انتخابات به گفتگو  نشستم. متاسفانه همه با ربط نامناسب انتخابات ایران و کانادا سعی در توجیه عدم شرکتشان می کردند. هنوز جای سئوال است که شرکت در  انتخابات  و در نظام دموکراسی کانادا  چه ارتباطی  به نظام سیاسی حال حاضر در ایران دارد؟

آیا صحیح است که در کشوری دموکراتیک زندگی کنیم، اما به اولین و مهمترین اصول آن که مشارکت در انتخابات است بی تفاوت باشیم؟

آیا جامعه چینی از لحاظ شعور سیاسی و سطح  فکری فراتر از جامعه ایرانی قرار دارد؟

آیا بهتر نیست که کمی به این نظام و اصول اولیه آن احترام بگذاریم و همانند چینی ها با مشارکت در انتخابات و حمایت از کاندیداهای ایرانی صدای جامعه ای را طنین انداز کنیم که از لحاظ اقتصادی و سطح بالای  تحصیلات تاثیراتی  عمیق بر جامعه کانادایی داشته و خواهد داشت.

۳)انتخابات ٢٠١۵ در کانادا بی شک به عنوان  یکی از ماندگارترین انتخابات در تاریخ کانادا ثبت خواهد شد. لیبرال ها با رهبری جاستین ترودو درصدد تصاحب قدرت خواهند بود. لیبرال ها از حرکات و تصمیمات افراطی حزب محافظه کار کلافه شده اند و این بار با چهره های جدید در صحنه انتخابات حاضر  خواهند شد .

از طرفی حزب  ان دی پی در تلاش خواهد بود که از پیروزی تاریخی حزب در انتخابات ٢٠١١ دفاع کند. حال آن که جامعه ایرانی هنوز بر طبل بی تفاوتی  و عدم  شرکت در انتخابات می کوبد و این منجر به انتخاب  نمایندگانی در انتخابات حزبی امسال خواهد شد که عدم آشنایی آنها به نیازهای جامعه ما هزینه های سنگینی را به  جامعه ایرانی در کانادا و در دراز مدت تحمیل خواهد کرد.

۴)انتخابات برای تعیین نامزد حزب لیبرال  در ٢ حوزه کلیدی ریچموندهیل و ویلودیل و با حضور نمایندگان ایرانی آزمایشی برای جامعه ایرانی خواهد بود که با مشارکتشان و انتخاب نماینده های ایرانی به جامعه کانادایی نشان دهند  که به دموکراسی و اصل انتخابات باور عمیق دارند و فرستادن نماینده های ایرانی به اتاوا برایشان بسیار مهم می باشد. امید به روزی که شاهد پایان این بی تفاوتی  در جامعه ایرانیان مقیم کانادا باشیم.