جمعه ۱۷ اکتبر ۲۰۰۸ با حضور  کریم حکیمی خیابان حکیمی در شهر اسکاربرو از شهرهای بزرگشهر تورنتو نامگذاری و پرده برداری شد

 

رونمایی از پلاک خیابان حکیمی شهروند ۱۲۰۰ ـ پنجشنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۰۸


 

افتخاری دیگر برای جامعه ایرانیان کانادا


 

کریم حکیمی در جهان شخصیت شناخته شده ای است. او با نامه نگاری به دولتهای آمریکا، کانادا، استرالیا طرحها و ایده هایی را که برای امور بازرگانی موفقیت آمیز می پنداشت مطرح کرد که تنها با استقبال دولت کانادا روبرو شد، و چند دهه ی پیش دولت وقت کانادا با پرداخت ۵۰۰ دلار هزینه ی بلیت کشتی او به این کشور، روی یک نابغه بازرگانی سرمایه گذاری کرد. حالا آقای حکیمی با داشتن بیش از ۱۴۰ کارخانه، و مرکز پخش و فروش عینک تنها سالانه ۲۰ میلیون دلار به دولت مالیات می دهد. آقای حکیمی نه تنها در کانادا که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، استرالیا، و انگلیس، بازرگانی شناخته شده و مورد احترام است و کمابیش در همه ی این کشورها گونه ای فعالیت بازرگانی موفق داشته است.

 

کریم حکیمی به همراه افراد خانواده و مقامات شهری کیک افتتاحیه خیابان حکیمی را می برد

جمعه ۱۷ اکتبر ۲۰۰۸ برخلاف سنت نامگذاری خیابانها به نام کسانی که خدمت مهمی برای کشور و مردم کرده اند پس از درگذشتشان، این بار با حضور خود کریم حکیمی خیابان حکیمی در شهر اسکاربرو از شهرهای بزرگشهر تورنتو نامگذاری و پرده برداری شد.

همسر آقای حکیمی و فرزندان او شهلا و امیر حکیمی هم در مراسم حضور داشتند. شهلا از پدر گفت و از تلاش های خستگی ناپذیر او برای موفقیت و از عشق وی به خانواده و مردم و دلبستگی او به کمک های بی دریغ اما پنهانی او به آنان که محتاج اند در سراسر جهان. او گفت، هنوز هم هر گاه با پدر دیدار میکنم یا او به کالیفرنیا می آید، یادها و خاطره هایش همچنان محور اصلی دیدار ما هستند.

پسر هنرمند و شاعر آقای حکیمی، امیر، هم شعری در ستایش پدر خواند که بیشتر بر هوشمندی و اعتماد به نفس و عشق او به خانواده اش تاکید داشت. امیر در همان شعر از علاقه ی پدر به خدمت به جامعه نیز یاد کرد. او از کودکی پدر تا موفقیت های او را به زیبایی در شعرش بیان کرد. امیر حکیمی با عاطفه ی بسیار این شعر را خواند، شعری که نشان از استعداد و علاقه ی او به هنر و ادبیات داشت.

از شخصیت های شهری علاوه بر مل لستمن شهردار سابق تورنتو و هیزل مکلین شهردار کنونی می سی ساگا، اعضای شورای شهرهای تورنتو و اسکاربرو، دکتر رضا مریدی، نماینده مجلس انتاریو و معاون وزیر علوم و آموزش عالی نیز طی سخنانی از کریم حکیمی و اهمیت حضور او گفتند. و پس از سخنان صادقانه و پر هیجان کریم حکیمی و اظهار شادمانی او از نامگذاری خیابانی به نامش، از خیابان حکیمی پرده برداری شد.

خیابان کریم حکیمی یا خیابان حکیمی در غرب واردن میان خیابان اگلینتون شرقی و خیابان اشتونبی  در اسکاربرو قرار گرفته است.

(West of

Warden  Ave
, Between

Eglinton Ave East
and

Ashtonbee Road
)

مراسم گشایش خیابان حکیمی

کریم حکیمی متولد تهران است. او که از ۸ سالگی به دلیل درگذشت پدر مجبور به کار شد تا خانواده اش را تامین کند، در همان کودکی در یک عینک فروشی کار پیدا کرد و در حالی که شبانه مشغول کار بود روزها مدرسه رفت. در دوران نوجوانی به نیروی دریایی پیوست و آن هنگام بود که به اروپا سفر کرد تا تخصص خویش را در امر تولید لنز عینک کامل کند. در ۱۹۶۷ نخستین کارگاه لنزسازی و عینک فروشی خویش را بنیان نهاد، از آن زمان تاکنون او بیش از ۱۴۰ مغازه و کارخانه لنزسازی و عینک فروشی ایجاد کرده است.  کریم حکیمی از معدود ایرانیانی ست که به دلیل خدمات شان مفتخر به لقب Sir شده اند.


 

نامگذاری خیابانی به نام یک ایرانی موفق برای همه ایرانیان کانادا و جهان مایه افتخار است. شهروند این موفقیت را به خانواده حکیمی و بویژه فرزندان هنرمند و انساندوست او امیر و شهلا صمیمانه تبریک می گوید.


 

گفتنی ست در این مراسم که بسیاری از مقامات و همچنین ایرانیان شرکت داشتند، نکته ای قابل توجه بود. هنگام ناهار، همه باید در صف می ایستادند تا یکی یکی به میزهای سرو غذا برسند. ایرانیان که همیشه شاهد بوده اند مقامات کشورشان تافته ی جدا بافته هستند و برایشان خارج از نوبت و اول از همه سرویس داده میشود، در اینجا مشاهده کردند که حتی دختر و پسر آقای حکیمی، شهردار می سی ساگا، و نمایندگان پارلمان در صف ایستاده بودند و انتظار نوبت خود را می کشیدند.