محمد رحیمیان 

مقاله امروزمان را تقدیم می کنیم به دوستانی که دوستشان داریم، به کسانی که مدتهاست در گوش آنها می گوییم از سیگار حذر کن و به روزهای آینده کمی جدی تر فکر کن. به آنان که در کنار ما هستند و معتقدند دیگر به سیگار عادت کرده اند.

به آنانکه کم کم دردهای استخوانی جسم زحمت کشیده شان را میهمان می شود. امروز برای آنان می نویسیم که در کنار ما راه می روند با هم کار می کنیم و با هم غم و شادی را تقسیم می کنیم.

***

رشد مصرف سیگار از دهه ۱۹۹۰ به بیش از ۵۰ درصد رسیده است که عامل اصلی آن را تبلیغات می دانند. آزمایشها و شواهد پزشکی نشان داده است که تمامی محدوده هایی که در برخورد با دود سیگار در بدن قرار دارند مانند لب، دهان، گلو، حنجره، مری، ریه و … در خطر ابتلا به سرطان می باشند. همچنین ارتباط بسیار نزدیکی میان کشیدن سیگار و سرطان لوزالمعده نیز وجود دارد. از دیگر خطرات مشخص شده که به سیگار مربوط می باشد انواع غیر سرطانی بیماری های ریوی و قلبی می باشند.

نکته بسیار مهم آن است که کشیدن مداوم تنها یک یا دو سیگار در طول روز احتمال مبتلا شدن به سرطان را در مقایسه با یک فرد عادی که سیگار نمی کشد تا دو برابر بیشتر می کند. بدتر از آن اینکه کشیدن سه یا چهار سیگار در روز به صورت مداوم احتمال ابتلا به سرطان را به هشت برابر یک فرد عادی افزایش می دهد. طبق اعلام  مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، در امریکا مصرف سیگار موجب حدود ۴۳۸۰۰۰ مرگ و میر یا نزدیک به یک مورد از میان هر پنج حادثه فوت در یک سال است. همچنین مصرف سیگار سالانه ۱۹۳ میلیارد دلار از جهات تولید از دست رفته و مراقبت های پزشکی هزینه بر می دارد. مصرف دخانیات مخاطره آمیز است، زیرا حاوی شماری مواد شیمیایی مضر برای سلامتی است که شامل حدود ۶۰ عوامل سرطان زا، قیر، آرسنیک، کربن مونوکسید و نیکوتین می شود. نیکوتین شدیداً اعتیاد آور است، بنابراین تا حدودی مسئول تعدد دفعاتی است که افراد سیگاری احساس می کنند ناگزیرند سیگاری را روشن کنند. بدون مصرف مقادیر منظمی از نیکوتین، یک فرد سیگاری نشانه های ناخوشایندی از ترک کردن را تجربه می کند که ترک کردن سیگار را دشوار می سازند. طبق اطلاع سازمان بهداشت جهانی، اگر اقداماتی برای مبارزه با این مشکل برداشته نشوند، تا سال ۲۰۳۰ مرگ و میر در اثر مصرف دخانیات به ۸ میلیون در سال خواهد رسید که در مجموع با یک میلیارد حادثه فوت در قرن بیست و یکم برابر است

***

شما دوست نازنینی که می گفتی می خواهی سیگار را ترک کنی و بیمه ای برای روزهای سالمندی ات کسب کنی. امروز که هنوز سالمی سیگار را خاموش کن. در روز اتفاق نه دوست خوب و نه همپای سیگاری ات نمی تواند نیازهای دوران ناتوانی ات را برطرف نماید.

 شرکت Insufin به منظور بالا بردن فرهنگ بیمه در جامعه، از این هفته با طرح سئوال، به قید قرعه جوایزی را تقدیم خوانندگان عزیز می نماید. لطفا پاسخ خود را به آدرس info@insufin.com ایمیل فرمایید.

سئوال هفته:  بیمه  ناتوانی جسمی چیست و از چه زمانی به فرد بیمه شده تعلق می گیرد؟

جایزه: بیمه مسافرتی Multi Trip یکساله به ارزش $۵/۰۰۰/۰۰۰

* برنده بیمه مسافرتی  Multi Tripیکساله که در ایام نوروز در بازار نوروزی آریا شرکت داشتند سرکار خانم پری خاکپور هستند که تقاضامندیم برای دریافت بیمه نامه با دفتر ما تماس حاصل فرمایند. 

* محمد رحیمیان، کارشناس بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.