Sabet-1

خبرگزاری هرانا- نورا ثابت، جوان ۱۸ ساله بهایی علیرغم کسب رتبه لازم برای تحصیل در رشته پزشکی از ورود به دانشگاه محروم شد. وی در این باره رنجنامه‌ای با شرح رنج و مشکلات خود خطاب به مردم ایران نوشته است

 به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نورا ثابت، جوان ۱۸ ساله بهایی که امسال در آزمون ورودی دانشگاههای ایران شرکت کرده و رتبه لازم برای تحصیل در رشته پزشکی را نیز کسب کرده بود به دلیل کارشکنی مسئولین و وجود محدودیتهایی که بطور غیررسمی بر جامعه بهاییان ایران بخصوص در امر تحصیل در طی سه دهه گذشته اعمال شده همچون بسیاری از جوانان و افراد جویای تحصیل این جامعه از ورود به دانشگاه علیرغم آغاز سال تحصیلی باز ماند.

در روزهای اخیر همچون هر سال، تعداد زیادی از جوانان جویای تحصیل بهایی که رتبه‌های لازم را برای ورود به دانشگاه‌ها کسب کرده‌اند با پیغام‌های مبهمی در زمان ورود به سایت سازمان سنجش مواجه می‌شوند که پس از پیگیری به آنان گفته می‌شود به خاطر اعتقادات مذهبی اشان نمی‌توانند به دانشگاه وارد شوند.

خانم ثابت همچنین در این رابطه رنجنامه‌ای نوشته‌اند که عینا توسط هرانا در پی می‌آید:

هموطنان عزیز،

باعرض ادب و احترام


من نورا ثابت دانش آموز ۱۸ سالهٔ بهایی هستم که امسال در آزمون ورودی دانشگاه‌های ایران رتبهٔ لازم برای تحصیل در رشتهٔ پزشکی را کسب کردم اما همانند سایر دوستان و هم سن و سالان بهائیم صرفا به علت اعتقاد به دیانت بهایی از ورود به دانشگاه‌های ایران ممنوع شدم. حتما شرح رویدادهایی که بر من و دوستانم در مراجعه به سازمان سنجش گذشت، به اطلاع همگان رسیده است. امسال هم همانند سالهای گذشته عدهٔ کثیری از دانش آموزان بهایی از ورود به دانشگاه‌های ایران محروم شدند و مسئولین نیز التفاتی به این موضوع ندارند و نهایتا با گفتن جملاتی چون: «متاسفیم» و یا «ما کاری برای شما نمی‌توانیم انجام دهیم.» از هر پاسخ قانع کننده‌ای سر باز می‌زنند. محرومیت از تحصیل بهاییان موضوع جدیدی نیست، بالغ بر ۳۵ سال است که این موضوع تکرار می‌شود و توسط مسئولین دولت جمهوری اسلامی درانظار عمومی سرپوش گذاشته می‌شود. امسال هم علیرغم مدعیات دولت تدبیر و امید مبنی بر تلاش برای برقراری عدالت هیچ تغییری در وضعیت محرومیت از تحصیل بهاییان بوجود نیامده است. جمهوری اسلامی چند سالی است که با سیاست‌های زیرکانه هر ساله تعدادی انگشت شمار از دانش آموزان را به دانشگاه راه می‌دهد که آن هم دیری نمی‌پاید زیرا که این معدود افراد یا در ترم‌های اولیه اخراج می‌شوند یا در مقاطعی چون اخذ مدرک با ممنوعیت روبه رو می‌شوند و با این ترفند جمهوری اسلامی و نمایندگان آن چون آقای محمد جواد لاریجانی از چنین موقعیتی سو استفاده نموده ودر مجامع بین المللی ادعا می‌نمایند که در دانشگاه‌های ایران دانشجویان بهایی در حال تحصیل هستند. از طرفی مسئولین جمهوری اسلامی و سازمان سنجش با ادعای کمک به دانشجویان بهایی برای ورود به دانشگاه اظهار می‌دارند که ستون مذهب را در فرم ثبت نام کنکور برداشته‌اند، هرچند این ادعا صحت دارد ولیکن برداشتن این ستون نه تنها به سود دانش آموزان بهایی نیست بلکه دقیقا باعث آزار و اذیت بیشتر جوانان می‌شود چرا که باید سال‌ها یعنی از سال اول دبیرستان برای موفقیت در کنکوربسیار مشکل تلاش نموده و پس از گذران مرارت‌های بسیار؛ و شادی آوردن رتبه مناسب برای قبولی دانشگاه، مواجه با محرومیت شوند و این برای جوانان بسی عذاب آور‌تر است.
از طرفی، برداشتن ستون مذهب در فرم ثبت نام کنکور موقعیتی است که عاید جمهوری اسلامی می‌شود و آن اینکه درمجامع بین المللی به ناحق وبر خلاف حقیقت ادعا می‌کنند: «ما در ایران تفتیش عقیده نداریم و نیز بهایی‌ها در دانشگاه هستند» وبه زعم خودشان جوابی موجه به سازمانهای بین المللی داده‌اند. در حالیکه بعد از گذشت سال‌ها همه نیک می‌دانند که این ادعایی غیر موجه وباطل است.

حال عشق و علاقه من و جوانان امثال من برای تحصیل و ماندن در ایران و کمک به احیا و آبادانی این مرز و بوم چه می‌شود؟ آیا بعنوان یک ایرانی مشتاق خدمت به وطن وهموطنان عزیزم، سرنوشت علمی و آینده ما باید در ایران رقم بخورد و یا چون علاقه به ادامه تحصیل داریم باید به خارج از ایران برویم؟ البته که ما علاقه به خروج از ایران نداریم ما خواهان زندگی پر مهر و محبت با هموطنانمان اعم از مسلمان و غیر مسلمان در ایران هستیم ولی این بخشی از تلاش‌های برنامه ریزی شدهٔ مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران برای خروج بهاییان از ایران است. مسئولین مملکتی بظاهرخواهان خروج بی‌دردسر ما و کم شدن نفرات اینجامعه اقلیت و اعمال فشار بیشتر بر باقی مانده‌ها در این مرز وبوم هستند.
دوستان، همسالان وهم وطنان عزیز خاتمه بخشیدن به این رنج مزمن و جانکاه مستلزم همبستگی و همیاری عموم ایرانیان است ومسلمآ شکستن سکوت و بی‌تفاوتی در این گونه مسائل موجب تغییر وتحول در فضای جاری جامعه وتقویت قوای جمعی ما برای سازندگی فردای میهن عزیزمان ایران خواهد بود.به فرموده سعدی: چوعضوی بدرد آورد روزگار دگر عضو هارا نماند قرارامیدم چنان است که با توجه به حدیث معروف حضرت محمد (ص) که فرمودند: «اگر مسلمانی فریاد دادخواهی و مظلومیت فردی را بشنود و به یاری او برنخیزد مسلمان واقعی نیست.» امروز با شنیدن صدای مظلومیت ما جوانان بهایی محروم از تحصیل؛ برای رفع این ظلم و بیعدالتی در کنار ما باشید. مطمئنآ هر کوشش واقدامی در این زمینه بجا و بموقع خواهد بود. باشد که به یاری هم در کمال آسایش بیشتر در کنار یکدیگر زندگی نموده ودر بنای ایرانی آباد همدیگر را مساعدت نمائیم.

با تقدیم احترام و بامید بنای جامعه‌ای بدور از هر گونه تعصب و تبعیض نورا ثابت