رادیو فردا: نشست بین‌المللی امنیت عراق که با حضور نزدیک به ۳۰  کشور در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای مبنی بر حمایت همه جانبه از دولت عراق برای مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشورهای حاضر در نشست پاریس روز دوشنبه ۲۴ شهریور توافق کردند که برای مقابله با گروه حکومت اسلامی کمک‌های نظامی خود را در اختیار بغداد قرار دهند.

جلد شهروند 1508

جلد شهروند ۱۵۰۸

در بیانیه‌ای که پس از نشست پاریس صادر شد، آمده که مقابله با گروه حکومت اسلامی، یک ضرورت است.

نمایندگان حدود سی کشور و سازمان بین‌المللی در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که متعهد می‌شوند با همه ابزارهای لازم از جمله کمک‌های نظامی، از حکومت عراق در مبارزه با گروه حکومت اسلامی پشتیبانی کنند.

کنفرانس بین‌المللی امنیت عراق به ابتکار فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه و با حضور فواد معصوم رییس جمهوری عراق، وزیران امور خارجه ۲۴ کشور عربی و خارجی، برخی همسایگان عراق و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا در پاریس برگزار شد.

به گفته لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، نکته قابل توجه و شگفتی‌ساز درباره این کنفرانس این بود که همه کشورهای شرکت‌کننده بر نابودی گروه تندروی حکومت اسلامی تاکید و اتفاق نظر داشتند.

فابیوس، در این نشست گفت یکی از راه های مبارزه با گروه حکومت اسلامی قطع راه های پول رسانی به آن است.

به گفته او، به دعوت بحرین به زودی نشستی در این زمینه در منامه برگزار خواهد شد.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که به دنبال مخالفت ایالات متحده و برخی دیگر از کشورها، جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس حضور نیافت.

رییس‌جمهوری عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از حضور نیافتن ایران در نشست پاریس با محوریت ائتلاف علیه نیروهای حکومت اسلامی انتقاد کرد.

فرانسه پیش‌تر آمادگی خود را برای میزبانی از ایران در این کنفرانس اعلام کرده بود اما وزیر امور خارجه آمریکا حضور ایران در این کنفرانس را مناسب ندانسته بود.

مقام‌های ایرانی نیز در واکنش به این موضوع، با «نمایشی و گزینشی» خواندن نشست پاریس گفته بودند که علاقه‌ای به حضور در این کنفرانس ندارند.

در همین حال فرانسوا اولاند در نشست مطبوعاتی خود پیش از کنفرانس بین‌المللی امنیت عراق بر ضرورت مبارزه با گروه‌های خشونت طلب و تروریستی به ویژه حکومت اسلامی در عراق تاکید کرد.

رییس جمهوری فرانسه درباره گروه حکومت اسلامی گفت که وجود این گروه خطری برای جامعه بین‌المللی است از همین رو، جامعه بین‌المللی برای مبارزه با آن باید وارد عمل شود.

کنفرانس امنیت عراق در پاریس در حالی برگزار شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با «پوچ، توخالی و جهت‌دار» توصیف کردن سخنان مقام‌های آمریکایی درباره تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با گروه خلافت اسلامی، گفت: «حرکتی که در عراق انجام شد و کمر داعش را شکست، کار آمریکایی‌ها نبود، بلکه کار مردم، ارتش و نیروهای مردمی عراق بود».

باراک اوباما: نیروهای آمریکایی در عراق ماموریت رزمی نخواهند داشت

یک روز پس از مطرح شدن احتمال استفاده از نیروهای آمریکایی در عملیات زمینی علیه گروه «حکومت اسلامی»، باراک اوباما اعلام کرد که نیروهای این کشور در عراق ماموریت رزمی نخواهند داشت.

رییس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۶ شهریور در مقر ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در فلوریدا خطاب به سربازان این کشور گفت: «نیروهای آمریکایی که به عراق اعزام شده‌اند، ماموریت رزمی ندارند و نخواهند داشت».

اوباما بار‌ها تاکید کرده است که به رغم دستور حمله هوایی به مواضع گروه حکومت اسلامی در عراق، او نیروهای آمریکایی را برای ورود به جنگ زمینی دیگری در منطقه اعزام نخواهد کرد.

وی در دوران ریاست جمهوری‌اش در عین حال تلاش کرده است که نیروهای آمریکایی را از باتلاق‌های خارجی دور نگهدارد.

آمریکا در حال حاضر بیش از هزار مشاور نظامی را به عراق اعزام کرده است.

 

شورای علمای عربستان سعودی مسلمانان را از پیوستن به گروه های جهادی برحذر داشت

شورای علمای عربستان سعودی، بالاترین نهاد مذهبی این کشور، مسلمانان را از پیوستن به گروه‌های جهادی برحذر داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای علمای عربستان سعودی، روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای، نظرات این‌گونه گروه ها را «نظرات انحرافی» خواند و خواستار تعقیب مبلغانِ پیوستن به این گروه ها شد.

در این بیانیه آمده است :«تروریسم ربطی به جهاد در راه خدا ندارد و در اسلام جایی برای اینگونه نظرات انحرافی نیست».

این شورا همچنین آنچه را که «اقدامات تروریستی» توسط گروه های شیعه مانند حزب الله لبنان، حوثی های یمن و عصائب الحق عراق خواند، خلاف اسلام و «جنایتکارانه» دانست .

 

مرکل: قطر به مبارزه علیه تروریسم پیوسته است

رادیو آلمان: امیر قطر در دیدار با صدراعظم آلمان تأکید کرد که کشورش نه در عراق و نه در سوریه از گروه‌های تروریستی حمایت نمی‌کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در برلین با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. امیر قطر از بانفوذترین رهبران حاشیه خلیج فارس شناخته می‌شود، اما سیاست خارجی او، به ویژه در منطقه خاورمیانه، با تردیدها و انتقادهایی همراه است.

صدراعظم آلمان پس از این دیدار اظهار داشت که امیر قطر به او اطمینان داده که کشور او در کنار سایر کشورها با تروریسمی که زیر لوای اسلام افراطی شکل گرفته، مبارزه می‌کند. خانم مرکل تأکید کرد که قطر به گروه کشورهایی پیوسته که در مبارزه با تروریسم هم‌پیمان شده‌اند.

آنگلا مرکل اعتراف کرد که در رشته‌ای از مسائل سیاسی، از جمله در حمایت این کشور از گروه فلسطینی حماس، همچنان اختلاف نظر وجود دارد. گروه اسلامی حماس از نظر بسیاری از کشورهای غربی، از جمله آلمان فدرال، گروهی تروریستی ارزیابی می‌شود.

بسیاری از کشورهای جهان، حتی برخی از کشورهای عربی، از شیخ‌نشین قطر انتقاد می‌کنند که نه تنها از گروه “دولت اسلامی” در عراق و سوریه، بلکه از گروه‌های افراطی مانند “اخوان المسلمین” در مصر و همچنین گروه‌های اسلام‌گرای افراطی لیبی حمایت می‌کند.

دولتمردان آلمانی از احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و چپ‌های آلمان به‌ویژه از آنگلا مرکل خواسته بودند که در دیدار با امیر قطر موضع این کشور را در قبال گروه تروریستی “داعش” روشن کند. احزاب مخالف دولت، از معاملات تسلیحاتی کشور با قطر به شدت انتقاد می‌کنند.

خانم مرکل پاسخ داده است که دولت او در معاملات تسلیحاتی به مقررات عمومی و مصالح امنیتی آلمان وفادار است. قطر از دیرباز از آلمان تسلیحات گوناگون، از جمله تانک‌های رزمی “لئوپارد دو” خریداری می‌کند.

پیش از دیدار با آنگلا مرکل، امیر قطر در دیداری با یواخیم گاوک، رئیس‌جمهور آلمان، تأکید کرد که برخلاف گزارش رسانه‌های جمعی، کشورش به گروه‌های سنی افراطی مانند داعش در عراق و سوریه، هیچ کمکی نکرده است.