شهروند – علی شریفیان: روز شنبه گذشته ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش (حکومت اسلامی عراق و سوریه) با انتشار یک نوار صوتی ۴۲ دقیقه ای در رسانه های اجتماعی از نیروها و طرفداران حکومت اسلامی خواست تا کافران را در کشورهای غربی و بویژه در کانادا، استرالیا و فرانسه به هلاکت برسانند. العدنانی از سوی رهبران داعش فرمان کشتن شهروندان این کشورها را به دلیل همکاری و شرکتشان در نیروهایی ائتلافی به رهبری آمریکا صادر کرده است.
روز یکشنبه جیسون مک دونالد، سخنگو و مدیر ارتباطات عمومی استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال کانادا در پاسخ به این تهدید از قول نخست وزیر گفت، کانادا به مقابله اش با داعش که مشغول کشتار مردم بی گناه در عراق و سوریه است، با تمام قدرت ادامه خواهد داد.
adnaniهفته پیش جان برد، وزیر امور خارجه کانادا مبارزه با داعش را با مبارزه با فاشیسم و کمونیسم مقایسه و آن را ضروری توصیف کرد.
کانادا پس از اجلاس سران ناتو در روزهای ۴ و ۵ سپتامبر در ولز بریتانیا تا به اینجا ۶۹ مستشار نظامی برای کمک به ارتش عراق در جنگ با داعش به آن کشور اعزام و ۲۸ میلیون دلار هم کمک های انساندوستانه کرده است.
کارشناسان فرانسوی تائید کرده اند که پیام مزبور صدای العدنانی است. روزنامه گزت چاپ مونترال در گزارش ویژه ای در شماره روز سه شنبه خود از قول یک کارشناس امور امنیتی و استاد دانشگاه گفته است که این تنها یک تهدید توخالی نیست و باید جدی گرفته شود.
از سوی دیگر ژان کریتین، نخست وزیر پیشین کانادا در گفت و گویی با رادیوی سی بی سی گفته است که مهم نیست کانادا به چه شکلی در اقدامات نظامی شرکت کرده موضوع اینست که حالا نیروهای نظامی کانادا در خاک عراق هستند. کریتین زمانی که جرج بوش در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد به تقاضای آمریکا به شرکت در این حمله پاسخ منفی داد.