دیدار با میرزاتقی خان در تورنتو ـ جمعه ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ در برنامه کانون کتاب تورنتو

در حالی که کوبانی در آتش و خون دست و پا می زند، یک شرکت بزرگ تولیدی لباس، لباس زنان مبارز کرد را مد کرد!

ضرب المثلی داریم که می گوید: یکی میمرد ز درد بی نوائی، یکی می گفت خانم زردک می خواهی… ؟

fasionصاحب این شرکت تولیدی در حالی که در ویلای مجلل خود مشغول صرف صبحانه بود به خبرنگار ما که ایستاده بود و به اوخیره شده بود گفت: چیه؟ آدم ندیدی؟

و خبرنگار ما لبخند به لب گفت چرا، آدم دیده ام، ولی آدم به این زرنگی ندیده بودم. شما با این کار چند تا نشان زده اید. هم به مردم دنیا نشان داده اید که از خبرهای دنیا بی خبر نیستید و می دانید که گروه خونریز داعش چگونه مشغول قتل عام مردم کوبانی هستند. هم نشان داده اید که از کار خود که تولید مد و

لباس است غافل نیستید.

طرف نیم نگاهی کرد و گفت ببین آقازاده، من یک کاسبم. غیر از این کار چه کمک دیگری می توانم به کوبانی بکنم؟!

درست است که با مد کردن لباس زنان جنگجوی کرد باعث می شوم سیل پول به طرفم سرازیر شود و امکان دارد پشت سرم بگویند طرف نان را به نرخ روز می خورد یا این شعر را بخوانند که: هرکه نقش خویش می بیند در آب… ولی قبول بفرمائید که با مد کردن لباس کردی، موجب می شوم زیبارویان

جهان به پوشیدن این لباس روی بیاورند و با قر و اطوارشان توجه جوانان خوش گذران را اول به خودشان، و کم کم به کوبانی و مردمش جلب کنند.

مگر بقیه مردم دنیا برای کوبانی چه کرده اند؟ هی عکس بچه هایی را که دارند گریه می کنند کپی می کنند و در فیسبوک شان به اشتراک می گذارند. خدائیش مردم به یک دختر زیبا و لوند خارجی با لباس کردی بیشتر توجه می کنند یا به بچه ای که پدر و مادرش وسیله داعش کشته شده اند و اشک و آب دماغش سرازیر است؟

وی در حالی که به طرف اتوموبیلش می رفت گفت حالا که قبول کردی به دختره بیشتر توجه می کنند! قبول کن خدمتی که من دارم به زنان کوبانی می کنم بیشتر از خدمتی است که دیگران می کنند. هی توی فیسبوک می نویسند کوبانی تنهاست … تنهاست که تنهاست. منهم تنهام …خودم برای همه دنیا لباس تولید می کنم آنوقت دوست دخترم پا شده رفته ایتالیا لباس بخره ….درست عین کارکنان مک دونالد که وقت ناهار میرن پیتزا می خورند…

تولیدکننده مورد بحث در حال سوارشدن به اتوموبیلش گفت: یک وقت هم دیدی یکی از این بچه میلیاردرها غیرتی شد، دوست دختر انگلیسی اش را ول کرد و عاشق یک دختر کرد شد و به این طریق او را از فلاکت و بدبختی نجات داد. یک نفر هم یک نفره. مگر بزرگان جهان نمی گویند جان یک آدم به اندازه جان تمام انسان ها ارزش دارد؟ شما تبلیغ کن خانم ها بیان لباس های جدیدی را که مد کرده ام بخرند، ببین چه جور جوان ها دنبالشان راه می افتند و به کوبانی توجه می کنند!

هواپیمایی ایران گوسفند قربانی کرد!

به نوشته مشرق، پس از آنکه لاستیک هواپیمایی که قصد پرواز داشت در فرودگاه شهید دستغیب شیراز آتش گرفت و به مسافران آسیبی نرسید، مسئولان هواپیمایی کشوری یک عدد گوسفند قربانی کردند.

چون از این گوشت قربانی چیزی نصیب خبرنگار ما نشد، وی دلخور و عصبانی به مسئولان هواپیمایی اعتراض کرد و گفت بی انصاف ها برای نجات یک ایرباس ۳۲۰ به آن بزرگی گوسفند قربانی می کنند؟ هیکل هواپیما را با گوسفند مقایسه کنید، ضرب المثل فیل و فنجان به خاطر آدم می رسد، حقش بود حداقل یک شتر قربانی می کردید که یک تکه گوشت آبگوشتی کیلویی سی چهل هزار تومانی اش هم به ما برسد!

البته برخی از دانشمندان معتقدند که فقط قربانی کردن گاو وگوسفند و شتر خطر را از هواپیما دور نمی کند. این دانشمندان آویزان کردن نظر قربانی به جلوی هواپیما را بهترین راه حل برای چنین مواردی می دانند و می گویند اگر شرکت های غول پیکری مثل بوئینگ یا رولز رویس که هواپیما می سازند به خاطر صنار سه شاهی صرفه جویی، خسیس بازی درنیاورند و یک نظر قربانی صد تومنی به دماغه هواپیما آویزان کنند، هرگز برای هیچ هواپیمایی حادثه ای پیش نخواهد آمد!

سفارش از شما، آمار از ما!

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران فرموده اند بنده ۶ خطبه در مورد بد حجابی خوانده ام و مسئولان به من گفته اند که پس از این خطبه ها وضع بد حجابی ده درصد سامان پیدا کرد.

مبتکر آمارگیری برق آسا آقای احمدی نژاد بود. یادش بخیر، چنان تسلطی در این کار داشت که وسط سخنرانی اش، آمارگیری هم می کرد!

خوشبختانه این نوع آمارگیری که به آمارگیری سرپایی معروف است امروزه چنان پیشرفت کرده که اگر شما به یک بقال اعتراض کنید که چرا پنیر کپک زده به من فروختی؟ بلافاصله جواب می دهد مطابق تازه ترین آمار، پنیری که بنده می فروشم ۳۶ درصد خوشمزه تر، تازه تر و سالم تر از پنیری است که بقالی های دیگر می فروشند و اگر با لحنی دوستانه به همسرتان بگویید عزیزم غذای امروزت شور بود ها …نمک زیادی فشار خون می آورد بلافاصله جواب می دهد مطابق آمار غذایی که من می پزم ۵۴ درصد کم نمک تر از غذایی است که سایر خانم ها می پزند.

حالا اینها هیچی، براساس آماری که خود بنده الان گرفتم، ۷۶ درصد ازکشورهای جهان از آمارسازی آقای احمد خاتمی استقبال کرده و از ایشان تقاضا کرده اند با صدور یک آمار، مشکلات آنها را نیز حل کنند.

برخی از این کشورها به ایشان گفته اند اگر ۱۵ درصد مشکلات ما را با یک خطبه حل کنید یک دست شما درد نکند جایزه می گیرید و اگر بتوانید با یک خطبه وضع اقتصادی ما را به میزان ۴۴ درصد بهبود بخشید، یک جایزه هزاران آفرین صد بارک اله نصیب تان خواهد شد.

براساس آخرین آمار! الان چهار میلیون و ششصد و پنجاه و هشت هزار و دویست و پنجاه و شش مرکز آمار سفارشی در ایران مشغول فعالیت هستند. این مراکز آمارگیری هر آمار یا نموداری را که شما بخواهید ظرف چند دقیقه آماده کرده و در بسته بندی های کادویی و شیک، داغ و تازه در منزل تحویل می دهند!

آقا ما بی گناهیم

گزارش خبرگزاری ها حاکیست که ۲۰۰ میلیون دلار از پول هایی که به افغانستان کمک شده ناپدید شده. برخی از مقامات کشورمان ضمن این که جیب های خالی کت شان را نشان خبرنگار ما می دادند، قسم خوردند و گفتند چرا به ما چپ چپ نگاه می کنید؟ مگر هرجا پولی گم میشه دست ما توی کاره؟

یکی از این مقامات ضمن این که می گفت به کی به کی قسم کار من نبوده، به خبرنگار ما گفت خدا را شکر در ایران به اندازه کافی پول برای اختلاس و سوءاستفاده و گم شدن داریم و نیازی نیست که سراغ پول کشورهای همسایه برویم. وی با خنده اضافه کرد ما خیر سرمان مسلمانیم، چشممان دنبال ناموس مردم نیست و معتقدیم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. یعنی تا وقتی می شود از پول خودمان کش رفت، چرا به سراغ پول کشورهای دیگر برویم؟!

ایرانی مبتکر است!

paper-ad

در هیچ دوره ای از تاریخ، ایرانی ها اینقدر ابتکار از خود به خرج نداده بودند. این که آدم از لذت بردن های خصوصی اش هم پول دربیاورد، انصافن به عقل هیچ بنی بشری نرسیده بود.

یک شب تا صبح خوش می گذرانی و ۹ ماه بعد یا فوق فوقش ۹ ماه و۹ روز و ۹ ساعت بعد می توانی جنسی را که تولید کرده ای بفروشی و صاحب یک خانه شوی. چنین کاری به عقل کدام اقتصاددانی رسیده بود؟

این که مردم عادی این را نتیجه استیصال و درماندگی یک شخص یا یک خانواده می دانند و می گویند ببین طرف تا چه اندازه در فشار بوده که حاضر شده جگرگوشه اش را بفروشد، درست نیست. مگر کارخانه های اتوموبیل سازی که تولیدی شان را به همه دنیا صادر می کنند و می فروشند، از روی استیصال این کار را می کنند یا مگر ماشین هایی را که تولید می کنند دوست ندارند؟ می گویند صاحب کارخانه بنز هر مرسدسی را که می فروشد کلی برایش اشک می ریزد. درست است که این اشک، اشک خوشحالی است، ولی اشک، اشکه دیگه!

آنها سرمایه اش را جور کرده اند و اتوموبیل می سازند، ما هم با قرض و قوله آلونکی جور می کنیم، ازدواج می کنیم و جنس تولیدی مان چه پسر باشد و چه دختر، می فروشیم و با پولش صاحب خانه می شویم!

درسی که داریوش هخامنشی به بابک زنجانی داد!

باورکنید آنطورها هم که شما فکر می کنید نیست. این که دائم می گوئید ما ملت حافظه تاریخی مان ضعیف است و هیچی از گذشته گان یاد نمی گیریم و از این حرف ها را می گویم. آنهایی که اهل فن هستند، از تاریخ بسیار آموخته اند. بابک زنجانی و آنهایی که او را خلق کرده اند، نمونه اش.

امیرعباس سلطانی عضو کمیته تحقیق و تفحص از بابک زنجانی، در گفتگو با “نفتنا” توضیح داده است کسانی که امثال بابک زنجانی را پرورش می دهند، ده تا مثل او را درست می کنند که اگر یکی از آنها گیر افتاد کارشان لنگ نماند و بقیه به فعالیت های خود ادامه بدهند.

و مگر این شیوه کار، از شیوه تشکیل سپاه جاویدان داریوش اقتباس نشده؟

داریوش هخامنشی ۲۵۳۶ سال پیش در یک جمله ، دستور تشکیل سپاه جاویدان را صادر کرد و گفت این سپاه ده هزار نفری همیشه باید آماده به خدمت باشد جوری که اگر یکی مریض شد یا مرد، بلافاصله یکی دیگر جای او را پر کند و کم وکسری درآن ده هزار نفر پیش نیاید.

mikhiچند تا کلام از دستورش را برایتان کپی می کنم که باور کنید:

به این ترتیب و براساس آنچه آقای سلطانی فرموده اند، نباید دلمان را خوش کنیم که بابک زنجانی دستگیر شد و سوءاستفاده تمام شد. ۹ تازه نفس دیگر را برایمان توی آب نمک خوابانده اند تا نوبت شان بشود و

بدیهی است تا آن ۹ نفر وارد چرخه کار شوند، نفرات بعدی روش کلاه کلاه کردن و کی بود کی بود، من نبودم کردن و سرانجام هپرو کردن اموال بیت المال را آموخته اند و قبراق و سرحال آماده به خدمت شده اند!

*میرزا تقی خان، طنزپرداز و سریال نویس پیشکسوت، با سابقه ۵۰ سال طنزنویسی در توفیق، کشکیات، کاریکاتور، کیهان و تلویزیون از همکاران افتخاری شهروند است. از این نویسنده کتاب “آدم های زیادی” منتشر شده است.