شهروند علی شریفیان: چند دقیقه به ساعت ده بامداد روز چهارشنبه ۲۲ اکتبر، شبکه سی بی سی برنامه های عادی خود را قطع کرد و خبر داد که در اتاوا شخص ناشناسی که صورت خود را پوشانده بوده با شلیک چند گلوله یکی از دو سربازی که همیشه و به طور سنتی در دو طرف مجسمه سرباز گمنام در میدان جلوی پارلمان به احترام گارد می ایستند، به شدت زخمی کرده است.

این شخص ناشناس به گفته شاهدان عینی پس از شلیک به سرباز گارد با تفنگی که در دست داشته به طرف در ورودی ساختمان مرکزی پارلمان دویده و توانسته به ساختمان پارلمان وارد شود.

حدود ۴۰ دقیقه بعد و پس از چند گزارش از خبرنگاران سی بی سی که همه حاکی از فضای وحشتی بود که بر پایتخت کانادا حاکم شده و گفت وگو با شاهدان عینی، پیتر منزبریج گوینده و روزنامه نگار ارشد سی بی سی که گزارش مستقیم و زنده اتفاقات اتاوا را گزارش می کرد، خبر داد که شخص مزبور پس از ورود به پارلمان در درگیری با نیروهای امنیتی و پلیس هایی که از پارلمان محافظت می کنند، بر اثر تیراندازی کشته شده است.

منزبریج تاکید کرد که مقامات مسئول امنیتی این خبر را تائید کرده اند. سی بی سی چندی قبل از انتشار این خبر اعلام کرده بود استفن هارپر، نخست وزیر کانادا از محل کارش در طبقه سوم پارلمان با اسکورت نیروهای امنیتی به جای امنی منتقل شده و سالم و محفوظ است. منزبریج توضیح داد که درباره محل امنی که هارپر در آنجا نگهداری می شود، سخنی گفته نشده است. حدود نیم ساعت پس از انتشار خبر سلامت هارپر همچنین اعلام شد که توماس مولکر، رهبر ان دی پی و جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال هر دو به مکان های امنی انتقال داده شده و آنها هم سالم و محفوظ هستند.

گزارش های بعدی حاکی از آن بود که همه نمایندگان ان دی پی و لیبرال و دیگر نمایندگان پارلمان هم که در زمان حمله تروریستی در سالن های جداگانه مشغول تبادل نظر در همایش های حزبی خود بودند، از ساختمان پارلمان به مکان های امنی در خارج از پارلمان منتقل شده و از آنها به طور کامل در مقابل ottawa-Sهرگونه حمله و یا تهدید احتمالی، مراقبت می شود.

ساعت حدود ۱۰ و ۵۰ دقیقه منزبریج خبر داد شخصی که با تفنگ وارد پارلمان شد، کشته شده اما شاهدان عینی و یکی از نمایندگان ان دی پی می گویند صدای تیراندازی های زیادی شنیده اند، این موضوع مطرح شد که در این حمله تروریستی بیشتر از یک نفر شرکت دارد، اما تعداد دقیق آنها معلوم نیست.

سربازی که بر اثر تیراندازی به شدت مجروح شده بود، به وسیله مددکاران پزشکی با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد. تا ساعت ۱۲ از وضعیت سلامتی وی خبری منتشر نشده بود.

حدود ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه از سوی دفتر نخست وزیر بیانیه کوتاهی درباره حوادث اطراف بنای ویژه یادبود جنگ و مجسمه سرباز گمنام و پارلمان منتشر شد و در این بیانیه کوتاه آمده بود دیرتر از سوی نخست وزیر بیانیه ای مفصل تر منتشر خواهد شد.

به دنبال انتشار این بیانیه گفته شد در درگیری بین تروریست ها و ماموران، دو نفر از ماموران امنیتی مجروح شده که به بیمارستان منتقل شدند و بنا به گفته مسئولان بیمارستان جراحت های آنها خطرناک نیستند.

حدود ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه سی بی سی در ادامه گزارش زنده خود اعلام کرد در حملات تروریستی در اتاوا بنا به گفته پلیس اتاوا و شاهدان عینی تیراندازی هایی در سه نقطه پایتخت رخ داده است. این تیراندازی علاوه بر محل بنای یادبود جنگ و مجسمه سرباز گمنام، در پارلمان و همینطور در نزدیکی ریدو هال صورت گرفته است.

بنا به شهادت شاهدان عینی و گزارش خبرنگاران سی بی سی حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه هواپیماها و هلی کوپترهای پلیس در آسمان اتاوا به پرواز درآمده و خودروهای پلیس هم ترددشان به شکلی چشمگیر در سطح شهر و بویژه در اطراف پارلمان بیشتر شده است. تا ساعت یک بعدازظهر که شهروند آماده ی ارسال به چاپخانه بود، در آخرین گزارش ها روشن شد پلیس و ماموران امنیتی همچنان در تلاش دستگیری تروریست هایی است که در این حمله تروریستی شرکت دارند. پای یکی از نمایندگان مجلس در تیراندازی های داخل پارلمان مجروح شده، اما جراحت پایش خطرناک نبوده و به بیمارستان منتقل شده تا درمان شود.

پلیس و ماموران امنیتی پارلمان را به طور کامل بسته و از نمایندگان خواسته اند تا اطلاع ثانوی در محل امنی که هستند، باقی بمانند. علاوه بر پارلمان، ریدو هال و چندین مدرسه و همینطور مراکز تجاری واقع در اطراف پارلمان هم بسته شده اند. این حمله تروریستی حدود دو هفته پس از آن که طرح دولت محافظه کار برای شرکت در جنگ عراق در کنار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش در پارلمان عمدتا با رای نمایندگان محافظه کار به تصویب رسید، صورت گرفت.

پیش از این حمله در روز دوشنبه ۲۰ اکتبر در شهر سینت ژان ـ سور ـ ریشیلیوی کبک هم یکی از طرفداران افراطی داعش با اتوموبیل خود مبادرت به برخورد و رد شدن از روی دو نظامی کرده بود که در آن اقدام تروریستی یکی از دو سرباز کشته شده و این افراطی مسلمان طرفدار داعش هم در جریان جنگ و گریز با پلیس آر سی ام پی و پلیس سینت ژان کشته شد.

******

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا ساعاتی پس از این جمله مرگبار در نطقی تلویزیونی گفت این حمله و رویداد دیگری که این هفته پیش آمد و به مرگ یک سرباز منجر شد، یادآوری های تلخ به این کشور است که کانادا از تروریسم در امان نیست. هارپر همچنین گفت کانادا هرگز مرعوب تروریست ها نمی شود.

*********

مایکل زهاف بیبیو، مهاجم  ۳۲ ساله متولد ۱۹۸۲ که در درگیری کشته شد، سابقه محکومیت در کبک و بریتیش کلمبیا داشته و به جرم حمل مواد مخدر دو ماه در زندان بود. همچنین در سال ۲۰۱۱به سرقت از بانک و تهدید متهم شده بود. او همچنین در فهرست «مسافران با ریسک بالا» قرار داشت و گذرنامه اش هم از سوی دولت کانادا ضبط شده بود.

عکس زهاف بیبیو اولین بار پس از تیراندازی در یکی از حساب‌های توئیتر متعلق به داعش منتشر شد که همین امر گمانه‌زنی‌هایی را در مورد احتمال ارتباط وی با این گروه تروریستی مطرح کرده است.

پیام استفن هارپر، جاستین ترودو(رهبر حزب لیبرال) و توماس مولکر(رهبر حزب نیودمکرات) را بعد از تیراندازی اینجا بشنوید