انتخابات شهری تورنتوی بزرگ روز دوشنبه ۲۷ اکتبر برگزار می شود و طی آن اعضای شورای شهر و شهرداران شهرهای مختلف این بزرگشهر، از جمله تورنتو، ریچموندهیل، مارکهام، نیومارکت، می سی ساگا، وان، برمپتون را انتخاب می کنند.

ریچموند هیل در میان شهرها و مناطق کانادا یکی از شهرهایی است که جمعیت زیادی از ایرانیان در آنجا زندگی می کنند. شاید بتوان این شهر را از نظر شمار ساکنان ایرانی آن تنها با نورث ونکوور در بی سی مقایسه کرد. این شهر در منطقه یورک در جنوب انتاریو و شمال تورنتو قرار دارد. این شهر زیبا و پرتحرک طولش ۱۷ و عرض آن ۱۴ کیلومتر است و با بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و فاصله اش از مرکز شهر تورنتو حدود ۲۰ کیلومتر است.

نزدیکی ریچموندهیل به مرکز بزرگترین شهر کانادا به این شهر موقعیت ویژه ای داده است. آمار دقیقی در دست نیست اما گفته می شود درصد قابل توجه ای از مردم ریچموند هیل برای کار به تورنتو می روند و به همین دلیل مسئله رفت و آمد بین این شهر و تورنتو یکی از مسائل مهم این شهر است.

بر اساس آمارهایی که در دست است در سال ۱۸۷۷ ریچموندهیل بخش یا دهستان کوچکی بوده که جمعیتش تنها ۶۵۹ نفر ثبت شده است. افزایش جمعیت این شهر در اوائل سال های دهه ۷۰ شروع شده به طوری که در سال ۱۹۷۱ جمعیت آن به بیش از ۳۳ هزار نفر رسیده است. ریچموند هیل پیش از این، روز اول ژانویه ۱۹۵۷ دارای شهرداری شده است. برآوردهای آماری می گوید این شهر بر اساس آخرین سرشماری ها جمعیتش به ۱۸۵ هزار نفر رسیده و پیش بینی شده در سال ۲۰۱۵ ساکنان آن از مرز ۲۰۰ هزار نفر خواهد گذشت. به این ترتیب ریچموند هیل از نظر رشد جمعیتی پر سرعت ترین شهرها و مناطق کاناداست.

رصدخانه ای در اوائل دهه نود در ریچموندهیل به وسیله دانشگاه تورنتو بنا شده که تلسکوپ آن در آن زمان دومین تلسکوپ بزرگ جهان بود و اکنون این تلسکوپ بزرگترین تلسکوپ کاناداست. جالب این که به خاطر این تلسکوپ ریچموندهیل تنها شهر کانادا و جهان است که شهرداری آن قوانینی برای

از راست: مرجان مریدی، علیرضا رفیعی، داود بروجردی آذر، دیوید موسوی

از راست: مرجان مریدی، علیرضا رفیعی، داود بروجردی آذر، دیوید موسوی

جلوگیری از «آلودگی نوری» دارد.

شهرداری این شهر شش عضو دارد که به همراه شهردار شورای شهر را تشکیل می دهند. این شهر همچنین از نظر چند فرهنگی بودن یکی از متنوع ترین شهرهای کاناداست. بر اساس آمارها زبان ۵/۸درصد مردم شهر فارسی است. ساکنانی که از آسیای غربی (از جمله ایران) در شهر زندگی می کنند، جمعیتشان نزدیک به ۱۶ هزار نفر یعنی نزدیک به نه درصد کل جمعیت ریچموند هیل است. ایرانیان از فعال ترین جوامع این شهر در تمام زمینه ها و از جمله امور سیاسی هستند. دکتر رضا مریدی، اولین ایرانی که به مجلس قانونگذاری انتاریو راه یافت، نماینده انتخابی همین حوزه انتخابی است. هم اکنون هم کاندیدای حزب لیبرال و هم محافظه کاران برای انتخابات فدرال هر دو ایرانی هستند.

ایرانیان ریچموند هیل توجه زیادی به امور سیاسی دارند و ایرانیانی که از این شهر برای عضویت شورای شهر یا هیئت مدارس کاندیدا شده اند، بیشتر از سایر نقاط تورنتوی بزرگ است. به منظور آشنایی با کاندیداهای ایرانی تورنتوی بزرگ، با آنهایی که ما از کاندیداتوری آنها مطلع شدیم، چند سئوال را مطرح کردیم که پاسخ های دریافت شده را در زیر می خوانید.

 

مرجان مریدی

لطفا خودتان را معرفی کنید و به برخی فعالیت های اجتماعی تان اشاره کنید.

ـ من مرجان مریدی هستم. تحصیلاتم را در تهران و نیز در دانشگاه تورنتو و کالج های سنکا و جرج براون به اتمام رسانده و مدت ۱۴ سال است که در حرفه بهداشت دهان و دندان مشغول کار هستم. حدود ۲۰ سال است که همراه پدر و مادرم و نیز همسر و دو فرزندم در ریچموندهیل زندگی می کنم.

من طی سال های اقامت در کانادا همیشه همراه پدرم در فعالیت های اجتماعی ـ سیاسی جامعه ی ایرانی به طور فعال حضور داشته ام و در این مسیر تجربیات گرانقدری به دست آورده ام. به علاوه من در بیمارستان ها، محل نگهداری سالمندان و نیز در مراکز اجتماعی و عمومی فعالیت های داوطلبانه زیادی انجام داده ام.

حوزه انتخابی شما کدام است و در صورت انتخاب شدن چه برنامه ای برای حوزه تان دارید؟

ـ حوزه ی انتخابی من حوزه ی شماره ۲ ریچموندهیل است و در صورت انتخاب شدن برنامه ی من به شرح زیر است:

۱ـ احداث پل روگذر در خیابان الگین میلز بر روی خط راه آهن

۲ـ تعریض خیابان بی ویو در حد فاصل خیابان های الگین میلز و خیابان ۱۹

۳ـ تعریض خیابان یانگ در حد فاصل اتوبان ۷ و خیابان میجرمکنزی

۴ـ کمک به احداث مترو در ریچموندهیل

۵ـ کمک به کسب و کار در منطقه مرکزی (داون تاون) ریچموندهیل

۶ـ قانونی کردن آپارتمان های زیرزمین

۷ـ انتقال محل دفتر شهرداری به خیابان یانگ جنب کتابخانه مرکزی

پروسه مبارزه انتخاباتی تان را چگونه دیدید و چه تجربه ای از آن کسب کرده اید؟

ـ من به تشویق و هدایت جمعی از هموطنان عزیز ایرانی داوطلب کاندیداتوری انجمن شهر ریچموندهیل شده ام و در طول چند هفته اخیر که انتخابات به طور رسمی شروع شده است تشویق و حمایت هموطنان عزیز ایرانی از فعالیت های اینجانب غیرقابل توصیف است. تعداد زیادی از هموطنان هر روز در دفتر انتخاباتی من حضور پیدا می کنند و در تبلیغات سیاسی مرا کمک می کنند. دیگر هموطنان ساکن حوزه ی شماره ۲ پلاکارد انتخاباتی مرا در حیاط منازل خود نصب کرده اند. وقتی به در خانه های هموطنان می رسم آنقدر با مهر با من برخورد می کنند که نمونه ی بارز بزرگواری، مهمان نوازی و محبت ایرانیان است و زبان من قاصر از توصیف و سپاسگزاری از محبت و حمایت آنان است.

در طول چند هفته اخیر که مبارزه انتخاباتی رسما شروع شده است در برخورد با ساکنان حوزه ی ۲ ریچموندهیل من به نظریات مردم توجه کرده و از آنها تجربیات ارزشمندی آموخته ام که در صورت انتخاب شدن در پیاده کردن طرح های من برای بهبود زندگی مردم ریچموندهیل مرا کمک خواهند کرد.

لازم به توضیح است که جامعه ایرانی تاکنون در انجمن هیچ شهری در کانادا نماینده ای نداشته است. من امیدوارم که به همت و یاری ساکنان حوزه شماره ۲ ریچموندهیل و رای آنان به من در روز دوشنبه ۲۷ اکتبر، بتوانم در انتخابات موفق شده و صدای جامعه ایرانی در انجمن شهر ریچموندهیل باشم.

از سایت مرجان مریدی دیدن کنید: votemarjan.ca

***

علیرضا رفیعی

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و به برخی فعالیت های اجتماعی تان اشاره کنید.

ـ من علیرضا رفیعی هستم. دکترای فیزیک از دانشگاه یورک دارم و متخصص شاخه ی اختر فیزیک هستم. دو دوره ی تحقیقاتی (معروف به فوق دکتری) را هم گذرانده ام. تمرکزم بیشتر روی سیاه چاله ها، کهکشان ها و خوشه های کهکشانی بوده، ولی در شاخه های دیگر هم کار کرده ام. به طور مثال، مدتی به عنوان محقق و سرپرست دوم شاخه ی علمی در پروژه ی بررسی شباهتی حضور متان، به عنوان شاخص اصلی برای وجود حیات، در کره ی مریخ بودم. در سه سال گذشته هم به عنوان استادیار و محقق میهمان در دانشگاه تاسان و همچنین به عنوان محقق در دانشگاه جان هاپکینز، هر دو در گروه فیزیک، مشغول به کار بودم. اکنون هم به عنوان مدرس در دانشگاه یورک در حال تدریس هستم. همیشه به تدریس و مشاوره ی دانشجویان علاقه داشتم و به همین علت تجربه ی زیادی در شناخت مشکلات قشر جوان و نوجوان دارم. از نوجوانی فعالیت سیاسی داشتم. درکانادا هم عضو فعال و نماینده ی اتحادیه های دانشجویی و اساتید بودم. مدتی هم رئیس اتحادیه دانشجویی بودم. در تمام انتخابات گذشته هم داوطلب فعال بودم.

حوزه انتخابی شما کدام است و در صورت انتخاب شدن چه برنامه ای برای حوزه تان دارید؟

ـ حوزه ی انتخاباتی من، بخش ۳ از شهر ریچموندهیل است که از شرق به بزرگراه ۴۰۴، از غرب به خیابان بی ویو، از جنوب به خیابان شانزدهم و از شمال به خیابان استوفویل منتهی می شود.

پایه ای ترین اصل مبارزه ی انتخاباتی من، ساختن آینده ای بهتر و متناسب با نیازهای جوانان و نوجوانان شهرمان در آینده نزدیک و دور است. همچنین کمک به ایجاد قوانین جدید برای هموارسازی رشد کودکان، نوجوانان و جوانان، و ایجاد بستری مناسب برای شکوفاسازی خلاقیتها و استعدادهای آنها است. در کل توجه من بیشتر به ساختن آینده و با درنظر گرفتن نیازهای جدید در آینده است، که در تقابل با تمرکز بر تکنیک های رایج در گذشته است. واضح است که کسی دوست ندارد در گذشته زندگی کند. به نظر من، برای داشتن آینده ای بهتر و متفاوت از گذشته، ما نیاز داریم که “آینده” را بهتر بشناسیم و پیش بینی کنیم و قوانین و زیرساخت ها را طوری بسازیم که با “آینده” سازگار باشند. استفاده از تجربه ی “گذشته” فقط ما را برای مواجهه با مشکلات تکراری در گذشته آماده می کند (که البته در جای خودشان باارزش هستند) ولی هیچ راه حلی برای مشکلات نوین ارایه نمی دهند. شناخت علوم نوین و تکنولوژی آینده تنها راه بررسی و ایجاد راه حل مناسب برای” آینده” و “ساخت آینده” است و متخصصان علوم و دانشگاهیان، در واقع، از معدود کسانی هستند که همواره چشمی به سمت “آینده” دارند و دستی در پرورش آن داشته و دارند.

برنامه ی پیشنهادی من برای اداره ی شهر و ارایه امکانات به این حوزه از قرار زیر است:

۱- ایجاد یک کانال ارتباطی سریع و کارآمد بین نماینده شهر و شهروندان، برای ایجاد فضایی مناسب و برای رعایت حق تساوی شهروندی و بدون اجحاف و تبعیض و با استفاده از جدیدترین شیوه های ارتباطی، و به امید حل سریع و به موقع مشکلات در منطقه؛

۲- تلاش برای بهینه سازی بودجه ی شهری در جهت پایین نگاه داشتن مالیات های شهری با استفاده از تکنیک های علمی در بررسی سیستم های پیچیده و ارایه امکانات با کیفیت بهتر و مناسب تردر جهت ارتقا سطح رفاه شهروندان؛

۳- تلاش برای ایجاد کارگاه ها و کانال های اطلاع رسانی سریع و جامع برای علاقه مندان و سرمایه گذاران در مشاغل منطقه ای برای بالا بردن احتمال موفقیت و پایین آوردن هزینه های اضافی در راه اندازی مشاغل، بهینه سازی قوانین شهری موجود در جهت تسهیل مشاغل محلی و افزایش نرخ کارسازی در منطقه؛

۴- حمایت فعال و پیش گیرانه از طبیعت، پارکها و آثار تاریخی شهر ریچموند هیل. تلاش در افزایش آگاهی شهروندان و توریستها از منابع تاریخی و زیبایی های شهر ریچموند هیل؛

۵- کامل کردن چرخه ی ناقص برف روبی در شهر ریچموندهیل با حمایت از طرح جمع آوری برف های انباشته شده در راه ورودی خانه ها پس از پروسه ی برف روبی خیابانها؛

۶- کمک در تصویب و هموارسازی طرح قانونی کردن اجاره ی زیرزمین های مسکونی در جهت کمک به درآمد خانواده ها و افزایش مسکن های ارزان قیمت قابل سکونت در سطح شهر؛

۷- حمایت از طرح همه جانبه و کامل بازیافت زباله ها از مناطق آپارتمان نشین در سطح شهر.

پروسه مبارزه انتخاباتی تان را چگونه دیدید و چه تجربه ای از آن کسب کرده اید؟

ـ به دلیل سطح بالای تحصیلات در ریچموندهیل و در بخش ۳، و به خصوص در بین جامعه ی ایرانی کلانشهر تورنتو، بازخورد بسیار خوبی را از مردم مشاهده کردیم. بیشتر شهروندان، از حضور یک فرد دانشگاهی آگاه به علوم و تکنولوژی روز و آگاه به مشکلات جوانان در عرصه سیاست بسیار استقبال کردند و امیدوارند که دیگر شهروندان این منطقه هم بدون در نظر گرفتن نژاد، جنسیت، ظاهر اشخاص و یا شهرت تلویزیونی کاندیداها، به شخصی رای بدهند که شایستگی بیشتری برای کمک به حل مشکلات داشته باشد.

مخصوصا هم وطنان عزیز ما که تجربه یک جامعه ی غیرمتعارف و بر مبنای تبعیض های مختلف دینی، مذهبی، جنسیتی، نژادی، قبیله ای و غیره را داشته اند، بر این اصل مهم و حیاتی، یعنی حق تساوی شهروندی، اهمیت بسیار می دهند. من امیدوارم که هم وطنان عزیزمان با مطالعه ی برنامه های پیشنهادی افراد، به کسانی رای بدهند که با برنامه های ایشان بیشترین همراهی را داشته باشند. باشد که همیشه جامعه ای شاداب، فعال و موفق داشته باشیم.

از سایت علیرضا رفیعی دیدن کنید: www.rafiee.ca

***

 

داود بروجردی آذر

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و به برخی فعالیت های اجتماعی تان اشاره کنید.

ـ اینجانب داود بروجردی آذر دارای لیسانس مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه U.T.A آمریکا و ساکن شهر ریچموندهیل به مدت ۱۲ سال با سابقه همکاری با شورای محلی و عضو داوطلب سازمان ملل (UNV)

حوزه انتخابی شما کدام است و در صورت انتخاب شدن چه برنامه ای برای حوزه تان دارید؟

ـ حوزه انتخابی من منطقه ۳ ریچموندهیل می باشد و در صورت موفقیت در انتخابات برنامه های فوق را در نظر دارم:

ـ تشویق همگان جهت استفاده از انرژی خورشیدی و ماشین برقی و دوچرخه برای داشتن لیفیت بهتر هوا.

ـ نصب چراغ های راهنمایی هوشیار در چهارراه ها و افزایش قطار و اتوبوس و تعمیرات خیابان ها فقط در زمان های ترافیک کم، جهت جلوگیری از ترافیک های بی مورد.

ـ جمع آوری سریع برف از خیابان ها و از جلوی پارکینگ های ماشین.

حمایت از کامیونتی ایرانیان و جلوگیری از افزایش مالیات ها.

ـ امکانات جدید حمل و نقل آخر هفته برای بازنشسته ها و افزایش سالن های ورزشی و ایجاد کار برای نوجوانان.

پروسه مبارزه انتخاباتی تان را چگونه دیدید و چه تجربه ای از آن کسب کرده اید؟

ـ از همکاری شهروند در اطلاع رسانی هموطنان به کاندیداهای ایرانی کمال تشکر را دارم و چون من برای اولین بار در انتخابات فعالیت می کنم تجارب زیادی در این مورد کسب کردم که در آینده هم از آنها بهره خواهم برد.

پروسه تبلیغاتی و کمک های کاری و مالی داوطلبانه نسبتاً قابل قبول بود و بزرگترین تجربه و پیشنهاد اینجانب برای کسب موفقیت و پیروزی در انتخابات از کاندیداتوری در ناحیه خاص این می باشد که اگر یک فرد ایرانی قبلاً ثبت نام کرده است نفر هموطن بعدی از کاندید شدن برای همان پست و منطقه اجتناب نماید تا انتخابات با موفقیت بیشتری انجام گردد. متاسفانه در منطقه ۳ همین اتفاق افتاد و نفر دوم بعد از من کاندیدا شد.

***

دیوید موسوی

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و به برخی فعالیت های اجتماعی تان اشاره کنید.

ـ من دیوید (داود) موسوی، ۳۵ سال دارم. رشته حقوق خوانده ام و همچنین فوق لیسانس مدیریت تجاری از دانشکده شولیک دانشگاه یورک (Schulich School of Business) دارم.

من در ویلودیل بزرگ شده ام، به مدرسه رفته ام، نیمه وقت کار کرده ام تا بتوانم به دانشگاه بروم و تحصیل کنم و درآنجا برای جامعه، جامعه ایرانی و هم جامعه بزرگتر کار و فعالیت بسیار کرده ام.

در کنار کارم به عنوان یک وکیل، کارهای داوطلبانه زیادی انجام داده ام. در رابطه با خدمات مهدکودک و خدمات به سالمندان کار کرده ام. معاون دبیر کل Family Daycare Services و ریاست Downsview Services For Seniors را داشته ام.  سال ها با سازمان هایی که به یاری جوانان و حل مشکلات سالمندان می پردازند، کار کرده ام. در آغاز به عنوان داوطلب و بعدا در مقام مدیر این سازمان ها، طرح های استراتژیک را برنامه ریزی و اجرا کرده ام.

حوزه انتخابی شما کدام است و در صورت انتخاب شدن چه برنامه ای برای حوزه تان دارید؟

ـ من از بخش ۲۳ شهر تورنتو، ویلودیل، کاندیدای عضویت در شورای شهر هستم.

به خاطر زندگی و بزرگ شدن در ویلودیل من با مشکلات و نیازهای این منطقه کاملا آشنا هستم.

اولین نیاز منطقه امتداد ساب وی شپرد است به دانزویو، به این ترتیب مردم نیازی نیست برای رسیدن به دانشگاه یورک و غرب شهر، دان تاون را دور بزنند و به این ترتیب از حجم ترافیک در این منطقه هم کاسته می شود. این طرحی است که عضو شورای شهر فعلی این منطقه یعنی جان فیلیون قبلا به آن رای منفی داده و همین موجب ناراحتی ساکنان اینجا شده است.

همچنین طرح نصب چراغ های راهنمایی هوشمند را در نظر دارم. این چراغ ها که در ژاپن و آمریکا و چند کشور دیگر استفاده می شود، با تکنولوژی بالا، نه تنها با ترافیک موجود در همان چهارراه، بلکه با چراغ راهنمایی سایر چهارراه های اطراف نیز در ارتباط است تا بموقع سبز و قرمز شود و ترافیک را روان سازد. در حالی که روی این تکنولوژی در دانشگاه تورنتو دارند کار می کنند، ولی ما خودمان در تورنتو از این تکنولوژی هنوز استفاده نمی کنیم.

طرح دیگرم سر و سامان دادن به بیزنس های خیابان یانگ است. تنوع بیشتر در این بیزنس ها و توجه به ظاهر آنها برای زیباسازی شهر و خیابان، می تواند منطقه ی ما را زیباتر و قابل استفاده تر کند.

از دیگر مسائلی که نه تنها حوزه ی ما بلکه کانادا می بایستی به آن توجه کند، افزایش تعداد سالمندان است که تا ۱۵ سال آینده ۲۵ درصد جمعیت کانادا را شامل می شوند و این جمعیت به حمایت نیاز دارند. اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا آنها بتوانند در خانه هایشان روی پای خود زندگی کنند، نه تنها مستقل و خوشحال تر خواهند بود بلکه بار مالی دولت برای مخارج بیمارستان و خانه های سالمندان نیز کاهش می یابد.

از دیگر مسائل بیکاری جوانان است. درصد بالایی از جوانان ۱۶ تا ۲۵ سال در تورنتو بیکار هستند و این مشکل مهمی است. باید برای ایجاد اشتغال آنها فکری کنیم. در این منطقه از ملیت های مختلفی همچون کانادایی، کره ای، چینی، ایرانی، فیلیپینی، ایتالیایی و … وجود دارند که همه می توانند دست به دست هم بدهند و از تجارب هم بیاموزند و به طور مشترک سرمایه گذاری کنند.

من به موضوع نیاز خانواده های جوان به مهد کودک هم فکر کرده ام، و با اینکه هنوز خودم چنین نیازی را ندارم، ولی می دانم تا یکی دو سال دیگر ممکن است من هم به مهد کودک برای فرزندم نیاز پیدا کنم.

طرحی دارم برای اینکه هر چند مجموعه ساختمانی جدیدی که ساخته می شود دارای فضاهایی برای خدمات اجتماعی نظیر مهد کودک و خدمات برای سالمندان باشد. به این طریق هم نیاز خانواده ها و سالمندان برطرف می شود و هم ایجاد اشتغال می شود.

پروسه مبارزه انتخاباتی تان را چگونه دیدید و چه تجربه ای از آن کسب کرده اید؟

ـ برای من خیلی خوشایند بود که نه تنها از حمایت جامعه ی ایرانی این منطقه برخوردار بودم بلکه به در خانه ی هر غیرایرانی هم که می رفتم، با اینکه شک داشتم از اینکه به خاطر نام خانوادگی ام آنها نسبت به مهاجران روی خوشی نشان ندهند، ولی می دیدم که مرا می شناسند و به گرمی از من استقبال می کنند. این به من خیلی دلگرمی داد.

اما از سوی دیگر، متاسفانه رقیب انتخاباتی من که عضو فعلی شورای شهر از ویلودیل است (John Filion) رقابت سالمی نداشته و در سخنانی که در جاهای مختلف در جمع مردم داشته، در چند مورد سخنان توهین آمیزی بیان کرده. از جمله در جایی از رقبایش که من و یک کره ای (Kun-won park) هستیم به عنوان “محور شرارت” (Axis of Evil) نام برده. و در جایی دیگر هم در مورد خصوصی سازی جمع آوری زباله در خیابان یانگ به تمسخر گفته “مثل این است که این کار را بسپاریم دست تونی سوپرانو” که اشاره اش به شخصیت سریال سوپرانو و مافیای ایتالیایی بوده است. او البته بعدا تحت فشار جامعه ی ایتالیایی از آنها عذرخواهی کرد، ولی با اینکه من و رقیب کره ای ام طی نامه ای که به او نوشتیم خواهان پوزش خواهی رسمی او از جامعه ی ایرانی و کره ای شدیم، ولی پاسخی دریافت نکردیم.

از سایت دیوید موسوی دیدن کنید: votedavid.ca