بازداشت مهدیه گلرو و مریم سادات یحیوی

رادیو فردا ـ وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه، ۱۴ آبان، از احضار نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی این کانون، به شعبه دو بازپرسی «دادسرای شهید مقدس» واقع در زندان اوین تهران خبر داد.

به گزارش این وب‌سایت، خانم محمدی بر اساس احضاریه‌ای که به دستش رسیده باید ساعت صبح روز شنبه، ۱۷ آبان‌ماه، به شعبه دو بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کند.

نرگس محمدی روز پنج‌شنبه، هشتم آبان، در مراسم دومین سالگرد درگذشت ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس، با اشاره به «شکنجه» وی در ایام بازداشت گفته بود: «چگونه است که امروز در مجلس، نمایندگان مجلس طرح امر به معروف و نهی از منکر را علم کرده‌اند، اما دو سال است که این مادر بر سر این مزار می‌گرید و ستار ستار می‌گوید؟ چرا هیچ ناهی از منکری تاکنون صدایش درنیامده؟»

وی در سخنان خود همچنین تصریح کرد: «آیا منکری بالاتر از کشته شدن بی‌گناهی چون ستار بهشتی، چون هدی صابر، چون هاله سحابی، چون ندا آقاسلطان، چون سهراب اعرابی و هزاران هزار …؟ آیا منکری بالاتر از این را جامعه بشری تجربه کرده است؟ پس چرا نهی نمی‌کنید؟ چرا در دادگاه‌ها به این

نرگس محمدی در کنار گوهر عشقی مادر ستار بهشتی در دومین سالگرد درگذشت ستار

نرگس محمدی در کنار گوهر عشقی مادر ستار بهشتی در دومین سالگرد درگذشت ستار

قتل‌ها رسیدگی نمی‌شود؟»

خانم محمدی همچنین روز چهارشنبه، ۳۰ مهر، به همراه تعدادی دیگر از فعالان مدنی در تجمع اعتراضی به اسیدپاشی‌های اصفهان در مقابل مجلس شورای اسلامی شرکت کرده بود.

در همین زمینه صبح روز یک‌شنبه، ۴ آبان، مهدیه گلرو از اعضای کانون شهروندی زنان که تصویرش در این تجمع اعتراضی در رسانه‌ها منعکس شده بود، در خانه‌اش بازداشت شد.

همچنین بر اساس گزارش‌ها مریم سادات یحیوی، از فعالان مدنی، نیز روز ۱۲ آبان بازداشت شده است.

درباره دلایل بازداشت خانم یحیوی تاکنون گزارشی منتشر نشده است. وی پیش از این در بهمن ۸۹ به مدت یک ماه بازداشت شده و در نهایت در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس محکوم شده بود.

بازداشت وی در حالی است که پیش از این اجرای حکم یک سال زندان وی به دلیل بیماری و پیگیری دوره شیمی‌درمانی و رادیوتراپی متوقف شده بود.

نرگس محمدی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ و بعد از ملاقات با کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اخطاری مبنی بر ممنوع‌الخروجی دریافت کرده بود.

کاترین اشتون در سفر خود به ایران در روز هشتم مارس، ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۲، به مناسبت روز جهانی زن با شماری از فعالان حقوق زنان در ایران از جمله نرگس محمدی و گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، در ساختمان سفارت اتریش در تهران دیدار کرد.

خانم محمدی در خردادماه ۹۳ به دادسرای شهید مقدس تهران احضار و به مدت چند ساعت بازجویی شده بود. وی  بار دیگر در مردادماه ۹۳ احضار و «آخرین دفاعیاتش» توسط  توسط بازپرس دادسرا اخذ شد.

نرگس محمدی سال ۱۳۹۰ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» ابتدا به ۱۱ سال حبس متهم شده بود که این حکم اسفندماه همان سال به شش سال حبس کاهش یافت.

خانم محمدی سال ۱۳۹۱ برای اجرای حکم زندانش به زندان اوین و سپس به زندان زنجان منتقل شد، اما به دلیل بیماری در مردادماه ۱۳۹۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.