شهروند- علی شریفیان: حدود دو هفته از اخراج ژیان قمیشی، گوینده مشهور برنامه رادیویی «کیو» ی سی بی سی می گذرد. از زمانی که سی بی سی روز ۲۶ اکتبر اعلام کرد بنا بر شواهد و مدارکی که به دست آورده، ادامه همکاری این گوینده صاحب نام با سی بی سی غیرممکن است، ماجرای ژیان قمیشی هنوز سرفصل خبرهای اصلی رسانه های کانادا و حتی آمریکا و بعضی رسانه های جهان مانند گاردین است.

پس از اینکه سی بی سی این گوینده را اخراج کرد و به دنبال آن قمیشی در صفحه فیس بوک خود با نوشتن یادداشتی مفصل توضیح داد که به چه علت سی بی سی او را اخراج کرده، جنجال خبری کم سابقه ای آغاز شد.

مسئله اتهام رفتار جنسی خشن که قمیشی با چند زن داشته سبب شده که موضوع «مزاحمت و تجاوز جنسی» به زنان و امنیت آنها در محل کارشان به مسئله روز رسانه های کانادا تبدیل شود. همزمان با انتشار مقالات و پخش مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی کم کم ابعاد ماجرای اخراج قمیشی و دلایل آن هر روز روشن و روشن تر شد. بیل بلر، رئیس پلیس تورنتو پس از اوج گرفتن روایت های زنانی که قمیشی را متهم کرده اند که با آنها در جریان روابط جنسی با خشونت رفتار کرده، از زنانی که چنین اتهاماتی را در رسانه به صورت ناشناس مطرح می کردند، خواست به پلیس مراجعه کنند تا اگر شکایات جدی

دو تن از شاکیان که شکایت خود را با نام خود رسما اعلام کرده اند

دو تن از شاکیان که شکایت شان  را با نام خود رسما اعلام کرده اند

دارند، مطرح کنند و پلیس بتواند اتهامات را دنبال کند.

کم کم اولین و بعد از آن دومین زنی که علیه قمیشی شکایت داشت، به «واحد ویژه مبارزه با مزاحمت و تجاوزات جنسی علیه زنان» تورنتو مراجعه و رسما شکایت خود را مطرح کردند. تا به اینجا ۹ زن به شکل های مختلف روایت مزاحمت ها و خشونت های جنسی قمیشی علیه خود را در رسانه های مختلف مطرح کرده و از میان آنها سه زن رسما به پلیس تورنتو شکایت کرده و از میان این سه زن، دونفرشان نام و نشانی خود را هم برملا کرده اند. لوسی دوکوتر، هنرپیشه و ریو ست، نویسنده و وکیل، زنانی هستند که با اسم و رسم به پلیس شکایت کرده اند. در کنار این شکایات مسائل بسیار دیگری هم مطرح شده است. از جمله اینکه عده ای مدیران سی بی سی را متهم کرده اند که از مدتها پیش از رفتار قمیشی خبر داشته، اما به دلایل مختلف اقدامی نکرده اند. عارف نورانی، تهیه کننده ارشد برنامه رادیویی کیو به طور موقت به مرخصی رفته است. تنها عکس العمل قمیشی این بوده که قصد ندارد با رسانه ها در مورد این اتهامات حرف بزند و با این اتهامات به طور مستقیم (قانونی) روبرو خواهد شد.

سی بی سی جانیس روبین وکیل متخصص در زمینه محیط کار و امنیت جنسی زنان را استخدام کرده تا به طور مستقل به تحقیق درباره سوءرفتارهای احتمالی و اتهاماتی که علیه قمیشی و سی بی سی مطرح شده، بپردازد.

علاوه بر اینها چند تن از استادان و دانشجویان رشته روزنامه نگاری دانشگاه کارلتون اتاوا و دانشگاه انتاریوی غربی هم خبر از بعضی سوءرفتارهای ژیان قمیشی به هنگام کارآموزی در برنامه کیو داده و او را متهم به سوءاستفاده جنسی از دختران دانشجو و از موقعیت خود کرده اند. هنوز هیچ یک از اتهامات مطرح شده علیه قمیشی در دادگاهی به اثبات نرسیده و پلیس تورنتو مشغول انجام تحقیقات و کامل کردن پرونده ها برای ارائه به دادگستری است.