رادیو زمانه: در پی فشارهای جهانی به مسئولان ورزش ایران در پیوند با حضور زنان در ورزشگاه‌ها، یک مسئول وزارت ورزش گفته است این وزارتخانه قسمتی از ورزشگاه‌ها را در اختیار زنان قرار می‌دهد.

رباب شهریان، معاون ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان ایران اعلام کرد که به‌تازگی این وزارتخانه تصمیم گرفته است قسمتی از ورزشگاه‌ها را در اختیار زنان تماشاگر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رباب شهریان گفته که با محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال صحبت کرده و به او گفته است بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها از مطالبات زنان ایران است.

معاون ورزش زنان افزود: «اکنون نیز فشاری به ایران درباره بحث میزبانی مطرح شده است که در نهایت قرار شد سازماندهی کنیم تا قسمتی از سالن‌ها را برای مسابقات در اختیار دختران قرار دهیم که مشکلی هم برای میزبانی ایران پیش نیاید. جدیدترین تصمیم گرفته شده این است که قسمتی از سالن ورزشی در اختیار تماشاگران بانو باشد.»

آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی والیبال چندی پیش با ارسال نامه‌ای به رئیس فدراسیون والیبال ایران، میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان را از ایران گرفت و آرژانتین را به عنوان میزبان جدید این مسابقات معرفی کرد. گفته می‌شود این اقدام فدراسیون جهانی والیبال در جهت فشار بر ایران برای ارائه توضیحات درباره بازداشت غنچه قوامی و آزادی او است و رئیس فدراسیون والیبال ایران نیز تأیید کرده است که لغو میزبانی ایران به دلیل اعمال فشار برای آزادی غنچه قوامی بوده است.

zanan-varzeshgah1محمدرضا داورزنی همچنین گفت که فدراسیون جهانی والیبال نامه‌ای نیز به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران ارسال کرده و در آن خواهان آزادی غنچه قوامی شده است.

رئیس برزیلی فدراسیون جهانی والیبال در سی‌‌وچهارمین کنگره جهانی والیبال در ایتالیا نیز از جمهوری اسلامی خواسته بود تا غنچه قوامی را آزاد کند.

غنچه قوامی، یکی از زنان خواهان ورود به ورزشگاه‌ برای تماشای بازی والیبال بود که تیرماه سال جاری بازداشت و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد.

با این حال محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال بازداشت وی به بهانه والیبال را ادعاهای دروغ رسانه‌های غربی نامیده است.

معاون ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان ایران در این‌باره گفت: «هم‌اکنون فشارهایی که وارد شده ورزشی نیست. وقتی در بازی‌های آسیایی ورزشکار ما برای کسب مدال طلا روی سکو می‌رود یعنی دختران ما برای ورزش و حضور در این عرصه محدودیتی ندارند. موضوع سیاسی است و ما به هر حال در حال مهیا کردن این بستر هستیم و طبق تصمیم جدید قرار شده این اتفاق بیفتد.»

مردادماه سال جاری عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی وزیر ورزش و جوانان خبر از تدوین مقررات و ضوابط حضور زنان در اماکن ورزشی داد.

احمدی در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «با توجه به این‌که حضور زنان در ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی موضوعی خاص است و در حیطه تصمیم‌گیری وزارت ورزش و جوانان نیست، در تعامل با سایر نهادهای مذکور ضوابط و مقررات حضور زنان در اماکن ورزشی در حال تدوین است.»

زنان در ایران تنها می‌توانند در ورزشگاه‌هایی به عنوان تماشاگر حضور داشته باشند که مسابقات و ورزش‌های مربوط به زنان در آن‌ها برگزار شود.

تیرماه سال جاری مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، درباره این‌که چرا زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند، گفت: «باید ببینیم ضوابط شرعی ما تا چه اندازه اجازه حضور به زنان در ورزشگاه‌ها را می‌دهد؟»