نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته/ بخش دهم

یک

اسماعیل وفایی و ابومسلم مشهد

اسماعیل وفایی از سرمایه‌داران نوکیسه‌ی وابسته به رژیم است که در طول سال‌های گذشته سرمایه‌های زیادی به دست آورده و در دوبی مشغول کار است. او همچنین صاحب امتیاز رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود ماری براون در ایران است که اولین شعبه‌اش را در مشهد افتتاح کرد.

رستوران‌های زنجیره‌ای ماری براون اولین زنجیره غذای حلال بین‌المللی است که با ایده ایجاد زنجیره‌ای بزرگ و جهانی از رستوران‌های Fast Food در سال ۱۹۸۱ میلادی در کشور مالزی بنیان گذارده شد و بیش از ۳۵۰ شعبه در کشورهای اسلامی دارد.

وابستگان وفایی از او به عنوان دکتر اسماعیل وفایی یاد می‌کنند. دکترای او از همان نوع دکترایی است که پیش‌تر کردان و … از آن برخوردار بودند.

اولین بار نامش در ارتباط با فوتبال در جنگ حقوقی بر سر برند پرسپولیس شروع شد. او از دوستان هدایتی است که قرار بود به کمک عابدینی پرسپولیس را بخرند، اما به خاطر سیاست‌ رژیم در حفظ پرسپولیس و مشکلاتی که میانه‌ی راه رخ داد میانه‌شان بهم خورد و پروژه نیمه‌کاره ماند. وی ابتدا اسپانسر پرسپولیس شد تا بتواند از برند نام این باشگاه معروف در بازی های مهم لیگ قهرمانان برای معرفی تشکیلاتش استفاده کند. وی امید داشت با تبلیغ ورزشی برندش، بتواند فست فودش را به رقابت کارتل های بزرگی چون مک دونالد ببرد. ماری براون که با شعار غذای حلال در کشورهای اسلامی فعالیت می

اسماعیل وفایی و ابومسلم  پایین: ملوان بندرانزلی و سیروس محجوب :

اسماعیل وفایی و ابومسلم
پایین: ملوان بندرانزلی و سیروس محجوب :

کند، می خواهد رقیبی باشد برای رستوران های زنجیره ای امریکایی.

پروژه سرمایه گذاری این شرکت در پرسپولیس به دو دلیل بود، بخش تبلیغاتی پروژه ارتباط مستقیمی داشت با تبلیغات آسیایی برای این برند اما مهمتر از این، دلیلی که تاجر ایرانی را وسوسه به این سرمایه گذاری کرده بود، تضمینی بود که دوست صمیمی و شریک تجاری اش یعنی حسین هدایتی به او داده بود که این سرمایه گذاری مقدمه ای است برای خرید باشگاه پرسپولیس از سوی این دو.

هدایتی که میانه‌اش با وفایی به هم خورده بود در خصوص حضور اسماعیل وفایی، به عنوان یکی دیگر از مدعیان مالکیت باشگاه ابومسلم مدعی شد:

«او از زمانی که به عنوان اسپانسر پرسپولیس با برند تجاری خودش وارد عمل شد، چکی برای سه سال بعد از آن تاریخ به امضای مدیر عامل شرکت “ماری براون” به ما داد که پشتش را هم خودش امضا کرده است که هنوز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چک ایشان پاس نشده و برگشتش دست من است، آن وقت چطور می‌خواهد ابومسلم را با این قدمت مدیریت کند، مگر اینکه در این مدت پولدار شده است و نمی‌خواهد پول ما را بدهد یا می‌خواهد با پول استانداری و بیت المال باشگاه را مدیریت کند.»

وفایی سپس یکی از خریداران باشگاه راه‌آهن شد و قولش را داد که این باشگاه را به مشهد ببرد. عاقبت سر از ابومسلم خراسان درآورد و با حمایت سردار صلاحی و … مالکیت این باشگاه را به چنگ آورد.

پس از دعوای حقوقی بر سر مالکیت ابومسلم، علی کفاشیان و کمیته انضباطی فوتبال مالکیت این تیم را به وفایی سپردند. در نامه علی کفاشیان به مهدی تاج رئیس لیگ برتر آمده است: «با توجه به بررسی های صورت گرفته در نشستی که با اینجانب، دبیر کل و نایب رئیس اول در رابطه با اداره باشگاه ابومسلم صورت گرفت، مقرر شد تا از این پس اداره باشگاه بر عهده اسماعیل وفایی باشد و وی شخصا در مورد وضعیت پرونده تیم مذکور در کمیته انضباطی مسائل را حل و فصل می کند. بر همین اساس با توجه به ثبت مدارک بازیکنان تیم مذکور در موعد مقرر نقل و انتقالات، نسبت به برگزاری مسابقات تیم ابومسلم از روز جمعه ۱۹ مهر اقدامات لازم را انجام دهید.»

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی ورزشی ابومسلم خراسان، در این مراسم علاوه بر استاندار خراسان رضوی، دکتر اسماعیل وفایی مالک باشگاه های ابومسلم خراسان و پرسپولیس، مهندس حسن بیادی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، افشین داوری مدیرکل تربیت بدنی استان، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری‌ پور قائم مقام مالک باشگاه ابومسلم خراسان، علی اصغر حسن‌زاده مدیرکل هلال احمر خراسان رضوی حضور داشتند و وفایی برای آن که میخ‌اش را محکم کند، در حضور سردار صلاحی استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری‌ پور را به عنوان قائم مقام مالک و رئیس هیئت عامل و علی اصغر حسن زاده مدیرکل هلال احمر خراسان رضوی را به عنوان معاون کانون هواداران معرفی کرد.

 

سیروس (عباس) محجوب اسپانسر پرسپولیس و تیم ملی و …

سیروس (عباس) محجوب یکی از تاجران گیلانی و دوستان نزدیک سردار موشکی حسن تهرانی مقدم است که در انفجار پادگان ملارد سال گذشته کشته شد. او مدعی است که هشت ‌سال در جبهه‌های جنگ بوده است. سیروس محجوب در آشفته ‌بازار نظام و با سوءاستفاده از موقعیت سپاه پاسداران به ثروت نجومی رسید و در سال ۱۳۷۹ از کشور خارج شد. محجوب در امارات و لیورپول زندگی می‌کند به قول خودش در سوئیس و انگلستان و مالزی تجارت می‌کند و علیرغم سرمایه‌ی زیادی که دارد ردی از او در شرکت و یا بیزنسی وجود ندارد. گفته می‌شود او سهامدار بانک‌هایی در انگلیس و مالزی است و چند هتل هم در اروپا دارد.

ناصر شهسواری جفت جدایی ناپذیر حسن تهرانی مقدم و از مدیران صنایع موشکی سپاه پاسداران نیز دوست صمیمی سیروس محجوب است. شهسواری در مورد دوستش می‌گوید: «سیروس محجوب یک مدیر مجرب، باهوش و خوش‌نام است. او در تجارت یکی از موفق‌ترین‌ها بوده و برای خدمت به جوانان گیلانی وارد ورزش شده است. محجوب که در سن ۱۲ سالگی به جبهه رفته، جزو جانبازان شیمیایی است و خدمات ارزنده‌ای در زمان فعالیت خود به جا گذاشته. او از دوستان نزدیک سرلشگر حسن مقدم است.»

محجوب در واقع یکی از کلاهبردارانی است که با هیاهوهای مختلف سعی در مطرح‌کردن خود دارد. در خرداد ۸۸ ناگهان رسانه‌های رژیم تبلیغات عجیب و غریبی راه انداختند که مالکیت باشگاه نیوکاسل انگلیس در اختیار یک ایرانی مقیم امارات قرار خواهد گرفت و مربی آن علی دایی خواهد شد. این رسانه‌ها از محجوب به عنوان مالک این باشگاه انگلیسی نام می‌بردند. محجوب درباره‌ی هدفش از خرید این باشگاه به رسانه‌‌های رژیم گفت: «هدف عمده من از خرید باشگاه نیوکاسل انگلیس، کمک به فوتبال ایران است. وی گفت: بدون شک با عشق و علاقه‌ای که به کشورم دارم تلاش خواهم کرد، پل ارتباطی خوبی بین فوتبال ایران و فوتبال پیشرفته و باشگاهی انگلیس برقرار کنم تا از این طریق باعث رشد فوتبال کشورم شوم. محجوب در ارتباط با اینکه چه زمانی مالکیت باشگاه نیوکاسل را در اختیار خواهد گرفت گفت: البته کلیه کارها برای این انتقال صورت گرفته و مبلغ پیشنهادی ما برای تصاحب کامل این باشگاه مبلغ ۳۷۰ میلیون پوند بوده است که در آینده نزدیک این نقل و انتقلات صورت خواهد گرفت.

محجوب در ارتباط با این که آیا در صورت تصاحب باشگاه فوق از بازیکنان و مربیان ایرانی در این باشگاه استفاده خواهد کرد، گفت: «یقینا یکی از اهداف بلندمدت من، این موضوع خواهد بود. ضمن این که “علی دایی” گزینه نخست برای مربیگری باشگاه نیوکاسل در فصل آینده خواهد بود. دایی از دوستان من است و صحبت‌های کوتاهی اخیرا با وی داشته‌ام اما مذاکرات جدی را با او شروع نکردیم، اما پس از تصاحب باشگاه نیوکاسل با علی دایی مذاکره خواهیم کرد تا شرایط حضور وی در لیگ برتر انگلستان محقق شود.»

خبرگزاری ایلنا در ۲۱ تیر ۱۳۸۸ ادعا کرد که گروه ورزشی خود را در مأموریتی نزد وی فرستاده و به تحقیق و بررسی در این مورد پرداخته است و صحت آن را تأیید کرد. این که چرا یک خبرگزاری بایستی گروه ورزشی خود را مأمور صحت و سقم چنین خبری کند بر من پوشیده است.

این خبرگزاری همچنین مدعی شد:

سیروس محجوب را از جمله چهره های موجه نظام جموری اسلامی دیدیم که وفاداری و عشق علاقه خود به این نظام مقدس را در طول دوران دفاع مقدس از خود نشان داده و هم اکنون نیز از جمله نیروهای وفادار به جمهوری اسلامی ایران است. هر چند که به هیچ عنوان نامبرده حاضر نبود در این باره مطلبی بنویسیم ولی یکی از مهمانان وی که همزمان با حضور ما در دفتر کار وی در دوبی بود این موارد را تایید و تعریف کرد با این وجود تا زمانی که اسناد و مدارک مربوط به مذاکرات سیروس محجوب با باشگاه نیوکاسل و شخص آقای اشلی مالک باشگاه فوق را ندیدیم خیلی قضیه را جدی نگرفتیم.

اسناد و مدارک از ۶ ماه قبل تا به امروز اطلاعاتی را نشان می دهد که یکبار همان حدود ۶ ماه پیش تا مرحله قطعی شدن خرید باشگاه توسط محجوب پیش رفته بود اما مشاوران محجوب به دلیل وضعیت رو به سقوط نیوکاسل به وی اعلام کرده بودند تا پایان فصل لیگ برتر انگلیس صبر کند و از طرفی مالک باشگاه هم اصرار داشته که همان موقع این معامله صورت بگیرد، اما در هر حال این معامله به بعد از لیگ انگلیس موکول شد که در نهایت منجر به سقوط نیوکاسل به یک دسته پایین تر شد تا اوضاع و احوال به سود طرف ایرانی باشد. صد البته ما به عنوان یک رسانه هیچ دوست نداریم بی جهت از یک نفر حمایت کنیم و برای همین موضوع نماینده خود را مامور کردیم تا اطلاعات دقیقی را در این خصوص برای ما از امارات بیاورد که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و اگر روزی لازم شد بخش های قابل انتشار این برگه های مورد معامله را منتشر خواهیم کرد.

بعدها رسانه‌های رژیم خبر دادند که او مالک ۵ درصد سهام باشگاه نیوکاسل است و کسی برای این ادعا نیز سندی ارائه نداد.

در وبلاگ هواداران نیوکاسل خبر معامله مزبور آمده است و در کامنت‌های زیر آن غالباً معامله را صوری دانسته و بسیاری در وجود چنین شخصی تشکیک کرده‌اند.

همچنین دیگر رسانه‌ها نیز ادعاهای محجوب را توخالی ارزیابی کرده‌اند.

«سخنگوی» او به مطبوعات خبر می‌داد که آلن شیرر مربی نیوکاسل را برکنار کرده و کوین کیگان را به جای او می‌گذارد!

عباس انصاری فرد مدیرعامل پرسپولیس اعلام کرد که سیروس محجوب، به عنوان یک سرمایه‌دار ایرانی خواهان خرید سهام نیوکاسل و اسپانسرینگ باشگاه پرسپولیس است، اما پس از مدتی خبر رسید که محجوب ناپدید شده است. محجوب وقتی شنید که خبر ناپدید شدنش بدجوری سوژه مطبوعات و رسانه‌ها شده است، اعلام کرد که در دوبی به سر می‌برد: «ما برند باشگاه را توافق کرده‌ایم. قرار است ما در پرسپولیس کار اقتصادی انجام دهیم نه اینکه حامی مالی روی پیراهن شویم. من با منتظر الموعود قائم‌مقام باشگاه پرسپولیس در دوبی صحبت کردم و توافقات اولیه انجام شد و توافق کردیم که فعالیت‌های باشگاه به مبلغ شش میلیارد تومان برای یک سال توسط ما خریداری شود که البته این هنوز نهایی نشده است. توافق اولیه ما به مدت پنج سال و مبلغ ۳۰ میلیارد بود. ۲۰ درصد نقد و مابقی در ۱۱ قسط پرداخت می‌شود.

مدتی اسم او در ارتباط با خرید باشگاه ابومسلم سر زبان‌ها افتاد اما این امر تحقق پیدا نکرد.

زمانی که کفاشیان برای دومین بار به عنوان رییس فدراسیون منصوب شد از تغییر اسپانسر تیم ملی و عزم خود برای آوردن اسپانسر ۱۸۰ میلیارد تومانی برای فوتبال خبر داد و سپس با سیروس محجوب وارد مذاکره شد. بعداً خبر داده شده که کفاشیان در جلسات خود با این تاجر ایرانی بر سر واگذاری تبلیغات تیم ملی به توافق نهایی رسیده است.

در اردیبهشت ۹۲ رسانه‌‌ها خبر از خرید امتیاز باشگاه داماش گیلان توسط وی دادند. سیروس محجوب در مورد دلیل خرید امتیاز باشگاه داماش گیلان گفت: من برای ادای دین خود به مردم گیلان و جوانان این استان که زادگاهم است، امتیاز باشگاه داماش را خریدم. در این انتقال هم عابدینی نقش تعیین‌کننده و خوبی داشت.

امیرعابدینی مدیرعامل داماش در گفتگو با فارس گفت:«با سیروس محجوب یکی از خریداران جلسه‌ای گذاشتیم و در آن جلسه صریح با هم صحبت کردیم. به محجوب گفتم برای خرید داماش مصمم هستی یا تردید داری؟ که گفت مصمم هستم که وارد گود شوم و من این جمله‌اش را یادداشت کردم.»

عابدینی با اشاره به تهیه پیش‌نویس انتقال تیم فوتبال داماش گیلان به محجوب عنوان کرد: «این پیش‌نویس آماده شده است و قرار است روز آینده امضا شود. به این ترتیب ایشان متعهد شدند ۵ و نیم میلیارد بابت خرید باشگاه، ۲ میلیارد و نیم بابت بدهی به بازیکنان پرداخت کنند.»

در خبرها آمد که ناصر شهسواری، مدیرعامل سابق باشگاه پیکان با حکم سیروس محجوب، مالک آینده باشگاه داماش به عنوان مدیرعامل جدید این باشگاه منصوب و جانشین امیر عابدینی می‌شود. به گفته منابع نزدیک به باشگاه داماش، سند مالکیت قطعی این باشگاه تا ۷۲ ساعت آینده به محجوب منتقل می‌شود. حتی گفته می‌شد این دو به اتفاق با توکلی یکی از مقامات قوه قضاییه دیدار کرده و برای بازپرداخت بدهی‌های این تیم که بالغ بر ۵ میلیارد تومان است تخفیف هم گرفته بودند.

اما عابدینی در خردادماه ۱۳۹۲ در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت:

«سیروس محجوب برای خریدن باشگاه داماش همه جور شعار داد، اما حرف‌های او در حد همان شعار باقی ماند و شکل عملی به خود نگرفت. … متاسفانه حرف و عمل سیروس محجوب دو تا بود. سیروس محجوب یک قرارداد با ما داشت که عملی نشد. یک قرارداد با فدراسیون فوتبال داشت که عملی نشد، یک قرارداد با تیم پرسپولیس در زمان مدیرعاملی عباس انصاری‌فرد داشت که عملی نشد. معلوم می‌شود او با آمدن در فوتبال می‌خواهد اسمش مطرح شود و الان خود شما در گوشه‌ای از ذهنتان اسم محجوب حک شده است.»

سیروس محجوب در زمره‌ی حامیان محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۹۲ بود و وعده‌ی «ایجاد پنج میلیون شغل خانگی برای زنان سرپرست با طرح «بانک مردم» را داد». وی در گفتگو با ستاد خبری محسن رضایی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری می گوید: «طرح بانک مردم خود یک «طرح فرعی» است که برای حمایت از طرح مهم‌تری با عنوان ایجاد مشاغل خانگی است. طرح بانک مردم عمدتا کمک و حمایت کننده طرح اصلی‌مان یعنی ایجاد اشتغال خانگی برای پنج میلیون سرپرست خانوار، در نظر گرفته شده است.»

محجوب این طرح را دارای دو بخش اصلی عنوان کرده و در توضیح این بخش‌ها می‌گوید: «ما بیست شغل را برای این مشاغل خانگی تعریف کرده ایم که ویژگی مشترک همه آنها امکان انجامشان در داخل منزل است. بر این اساس این مشاغل را به مردمی که توانایی یا امکان کار در خارج از خانه را ندارند ارائه می کنیم. مواد اولیه و تسهیلات مورد نیاز این کارها را در اختیار این افراد قرار داده و در واقع این تسهیلات را در مقابل در منزلشان به ایشان تحویل می‌دهیم. بعد هم تولیداتشان را از آنها خریداری کرده برایش بازار فروش ایجاد می‌کنیم. حتی اگر کار نهایی آنها در سطح قابل قبولی باشد زمینه و امکان صادرات آنها را نیز فراهم می‌کنیم.»

در دعوای بین اعضای شورای شهر بندر انزلی و صادق درودگر مدیرعامل ملوان که غیربومی بود عاقبت محجوب به عنوان دزد سوم از راه رسید و ۷۰ درصد از سهام باشگاه ملوان را که متعلق به حسین هدایتی بود به نام خود کرد. ناصر شهسواری محجوب را «یکی از اقتصاددانان بزرگ کشور» معرفی کرد و مدعی شد وی «قصد ساخت یک کمپ ورزشی بزرگ را در انزلی دارد کمپی که پیش از این قرار بود حسین هدایتی آن را بسازد و ایشان نیز این پروژه را به محجوب واگذار کرد. قرار است در این کمپ علاوه بر برگزاری تمرینات تیم فوتبال ملوان تیم‌های ملی و حتی تیم‌های حوزه خلیج‌فارس نیز بتوانند از فضای خوب بندر انزلی برای این کمپ استفاده کنند.»

اعضای هیئت مدیره‌ی جدید باشگاه ملوان عبارتند از: سردار اکبر غمخوار (رئیس هیئت مدیره)، ناصر شهسواری، محمد تهرانی مقدم و ناصر عاشوری نماینده فومن و شفت (نمایندگان مالک جدید)، افشین رضایی حداد فرمانده ناوگان چهارم نیروی دریایی، ناخدا آذرگون مدیر ترییت بدنی نیروی دریایی (نمایندگان نیروی دریایی ارتش)، محمود بدیعی فر رئیس شورای شهر و سعادتمند داوودی نیز به عنوان نماینده‌های مسئولان شهر انزلی.

ادامه دارد