نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته/ بخش یازدهم

 

 

شرکت صدرا سیستم پاسارگاد و عبدالله تفرشی

عبدالله تفرشی مدیر عامل شرکت صدرا سیستم پاسارگاد از نزدیکان محمد رویانیان است. ارتباط او با رویانیان به بعد از انقلاب و تشکیل کمیته‌های انقلاب اسلامی برمی‌گردد. تفرشی رئیس کمیته انقلاب اسلامی کرج بود و رویانیان رئیس کمیته انقلاب اسلامی نور بود. این دو از طریق روابط بین کمیته‌ها و سرکوب مردم با هم آشنا شدند. تفرشی بعدها در هیئت فوتبال کرج و تیم فوتبال مهر کرج مسئولیت داشت و در دوران ریاست غفوری فرد بر سازمان تربیت بدنی از کشور خارج شد.

شرکت صدرا سیستم پاسارگاد که نامش به هیچ‌وجه بیانگر عناصر حزب‌اللهی پشت آن نیست هولدینگی است که به گفته وی هرجا که برایشان «منفعت اقتصادی داشته باشد ورود پیدا می‌کند، چه در مسائل ورزشی، چه بازرگانی و چه ساختمان‌سازی».

آبان‌ماه ۹۱ سایت رسمی پرسپولیس اعلام کرد رویانیان «در راستای خودکفایی پرسپولیس و درآمدزایی از طریق فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و ورزشی شرکت هولدینگی را به ثبت رسانده که نمایندگی های آن در اربیل عراق و کوالالامپور مالزی دایر شده و به زودی یکی از این نمایندگی‌ها در برزیل و دبی آغاز به کار خواهد کرد. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در همین راستا به زودی سفری به ایتالیا، کرواسی، سوئد، آلمان و دانمارک خواهد داشت تا فعالیت های تجاری و ورزشی باشگاه پرسپولیس را توسعه دهد. عکس های عقد قرارداد تجاری محمد رویانیان با این شرکت بین‌المللی متعاقباً در سایت رسمی باشگاه پرسپولیس منتشر خواهد شد

عبدالله تفرشی

عبدالله تفرشی

تا این لحظه هیچ عکسی از قراردادها منتشر نشده ولی ظاهراً هولدینگ مربوطه همان «شرکت صدرا سیستم پاسارگاد» است.

در همان تاریخ به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، رویانیان که به منظور عقد قراردادهای اقتصادی و ورزشی به امارات سفر کرده بود با یک شرکت بین‌المللی تولید ورق های گالوانیزه و آلومینیومی در خاورمیانه قرارداد بست. براساس قرارداد منعقد شده این شرکت بین المللی که ورق های گالوانیزه و آلومینیومی در رنگ‌های مختلف تولید می کند نمایندگی انحصاری خود را در ایران دایر خواهد کرد و سود فروش ناشی از محصولات این شرکت بین المللی عاید پرسپولیس خواهد شد. محصولات این شرکت در اتومبیل سازی، مسکن، کارخانجات صنعتی و غیره کاربرد داشته و به زودی نمایندگی انحصاری آن در ایران دایر خواهد شد. این شرکت بین المللی که در خاورمیانه فعالیت می کند نمایندگی ها و کارخانجات متعددی در کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی دارد.

با این حال تا به امروز نامی از این «شرکت بین‌المللی» برده نشده است و معلوم نیست چه کسانی پشت آن هستند.

در حالی سایت باشگاه پرسپولیس با آب‌وتاب این خبر را منتشر کرد که تابه‌حال از چگونگی سود احتمالی سهم پرسپولیس خبری منتشر نشده است. بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی شرکت صدرا که قرار است سودش به جیب پرسپولیس برود، در زمینه مسائل مربوط به اسقاط خودرو و نفت است یعنی حوزه‌هایی که رویانیان قبل از ورودش به پرسپولیس در آنها فعالیت داشته است و از طریق آن برادران قویدل را نیز وارد فوتبال کرد و آن‌ها اسپانسر پرسپولیس شدند. تفرشی ساکن برزیل است و به همین دلیل در برخی اخبار از او به‌عنوان نماینده رویانیان در زمینه فعالیت‌های ورزشی و اقتصادی در برزیل نام می‌برند.


سایت باشگاه پرسپولیس در تیرماه ۹۲ با هیاهوی بسیار و به منظور سرگرم‌ کردن هواداران باشگاه و پوشاندن شکست‌های این تیم علیرغم ده ها میلیارد تومان سرمایه‌‌ای که در دو سال گذشته به باد داده‌اند خبر داد که عبدالله تفرشی نماینده محمد رویانیان، مدیر عامل شرکت صدرا سیستم به منظور مذاکرات با باشگاه سائوپائولو و پالمیراس دیروز صبح راهی برزیل شد.

همچنین این افراد با هیاهوی بسیار خبر دادند که مسئولان فونداسیون باشگاه رئال مادرید با شرکت فروغ سپهر پاسارگاد که از زیر مجموعه های صدرا سیستم پاسارگاد می‌باشد برای فعالیت با باشگاه پرسپولیس قرارداد همکاری امضا کردند.

شرکت سرمایه گذاری صدرا سیستم پاسارگاد در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسیده و در سال۱۳۹۱ در ادامه فعالیت های گسترده اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری اقدام به توسعه فعالیت در بخش های گوناگون نموده است.

این شرکت در توصیف فعالیت‌های خود آورده است:

«شرکت سرمایه گذاری صدرا سیستم پاسارگاد اکنون به عنوان بازوی فکری و اقتصادی شرکت های معتبری مانند باشگاه های فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال با استفاده از توانمندی ها و امکانات آنها و با داشتن شبکه مناسب و گسترده از فعالان مالی و اجرایی و شرکت‌های زیر مجموعه در سطح کشور و البته عرصه بین المللی و برون مرزی نسبت به توسعه بازار و هدفمند سازی مالی مناسب و سود رسانی به سرمایه گذاران محترم از طریق صادرات، واردات، تولید، تبلیغات، سرمایه گذاری و .. فعالیت می‌نماید.

در واقع این شرکت از طریق برند پرسپولیس و استقلال سعی در درآمدزایی برای خود دارد.

در حال حاضر محصول نوشابه انرژی زای پرسپولیس و استقلال و سه محصول نودل پرسپولیس، اسپری پرسپولیس و توتک استقلالی و پرسپولیسی به بازار عرضه شده و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ماسیس به منظور عرضه ۸ غذای آماده به امضا رسیده است.

شرکت سرمایه گذاری صدرا سیستم پاسارگاد فعالیت های اقتصادی خود را از طریق شبکه داخلی و خارجی خود که شامل دفاتر فعال در کشور های مالزی، روسیه، کرواسی و برزیل و… همچنین دفاتر داخلی در نقاط مختلف کشور و با فعالیت هایی نظیر واردات لوازم خانگی، واردات پله برقی و آسانسور، واردات روغن و همچنین واردات و توزیع و ارائه خدمات انواع محصولات با ظرفیت فروش بالا شروع کرده و به انجام می رساند.

رستوران‌های زنجیره‌ای باشگاه پرسپولیس در دو شهر شیراز و تهران راه‌اندازی و افتتاح دیگر شعب رستوران پرسپولیس نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد. همچنین قرار است به زودی بزرگترین فروشگاه‌های پرسپولیس راه‌اندازی شوند.

نام بانک گردشگری که متعلق به اطرافیان رحیم ‌مشائی است پس از عقد قرارداد با پرسپولیس به مدت یک‌سال بر روی پیراهن این تیم در بازی‌ها حک خواهد شد.

تفرشی اسپانسر سرخابی‌ها با این توجیه که نمی‌خواهد حاشیه درست کند از مقدار کمک به دو تیم پرسپولیس و استقلال خودداری می‌کند.

شرکت سرمایه گذاری صدرا سیستم پاسارگاد در زیر مجموعه‌ی خود شرکت‌های فروغ سپهر پاسارگاد، مؤسسه خدمات فرهنگی کاوش، شرکت مایان صدرا، آسان الکتریک و بیمه صدرا گستر را دارد.

فروغ سپهر پاسارگاد مدعی است نمایندگی فونداسیون رئال مادرید را دارد و در زمینه‌ی اعزام دانش آموز به اسپانیا و برزیل، برگزاری اردوهای خارج از کشور، تیم های باشگاهی و ملی ایرانی (در اسپانیا و برزیل)، برگزاری دیدارهای دوستانه بین المللی، اخذ اسپانسر با استفاده از برند رئال مادرید، برگزاری کمپ ها، فعال است. معلوم است که ادعاهای مطرح شده توسط این شرکت غیرواقعی است و تاکنون حرکتی از این شرکت دیده نشده است. برای مثال هیچ تیم ایرانی تا کنون در اسپانیا و برزیل اردو برگزار نکرده است. موضوع استفاده از برند رئال مادرید و … هم بازی با کلمات و ادعاهای دهان پرکن است.

مؤسسه خدمات فرهنگی کاوش مدعی است در زمینه‌ی فرهنگی و هنری فعال است بدون آن که تاکنون بیلانی از فعالیت‌های خود به دست داده باشد. شرکت مایان صدرا هم برای تجهیز رستوران‌های پرسپولیس تأسیس شده است.

شرکت آسان الکتریک هم در زمینه‌‌ی تولید، توزیع، واردات، صادرات لوازم خانگی و الکترونیکی فعال است و نمایندگی شرکت‌ AEG و BOMANN را در اختیار دارد.

در آبان ماه سال گذشته بنیاد تعاون سپاه با مدیران شرکت دیدار داشته و برای سرمایه گذاری مشترک در حوزه حرفه آموزی و اشتغال مددجویان کشور توافق نمودند.

شرکت بیمه ای صدراگستر با همکاری شرکت بیمه‌ای پارسیان و شرکت سرمایه گذاری صدرا سیستم پاسارگاد (حامی پرسپولیس) راه اندازی شد.

همه چیز بر محور رویانیان می‌چرخد و فعالیت‌های این شرکت بدون او معنایی ندارد. عبدالله تفرشی به صراحت می‌گوید:

«در صورتی که رویانیان از باشگاه پرسپولیس برود و دیدگاه متفاوتی جایگزین وی شود ما ضربه خواهیم خورد ولی تا زمانی که رویانیان باشد با تمام توان حمایت می‌کنیم.»

 

سعید شیرینی (راست) محمد رویانیان

سعید شیرینی (راست) محمد رویانیان

سعید شیرینی، از درمانگاه تا سود میلیاردی

سعید شیرینی متولد ۱۳۵۵، سرپرست دو فصل اخیر پرسپولیس با حضور رویانیان در این باشگاه، به یک باره سر از فوتبال درآورد. سایت حاشیه گزارش می‌دهد: «شیرینی که در ابتدای ورودش به باشگاه پرسپولیس عنوان «دکتر» را با خود یدک می‌کشید، فوق دیپلم مدیریت کسب و کار دارد و عضو هیات مدیره درمانگاه «نسیم» در قیطریه است. دست بر قضا چند ماه پیش از آمدن رویانیان به پرسپولیس پدر سردار مریض می‌شود و برای مداوا به درمانگاه نسیم می‌رود. شیرینی از طریق راننده رویانیان و به عنوان دکتر به رویانیان نزدیک و این رابطه سرآغاز ورود شیرینی به فوتبال کشور می‌شود. او در حال حاضر عضو و نایب رئیس هیات مدیره شرکت صدرا سیستم پاسارگاد، اسپانسر پرسپولیس است که همه فعالیت های اقتصادی باشگاه را می‌چرخاند.»

می‌گویند در ۱۴ سالگی کارگری در یک مغازه طلافروشی را شروع کرد، خودش در مورد سابقه‌ و چگونگی پولدار شدنش می‌گوید:

«کارهای زیادی کردم. مشخصاً با عینک‌فروشی کارم شروع شد. بعد هم وارد بخش درمان شدم و یک‌سری کارها کردم. یک دوره هم لوازم یدکی ماشین وارد می‌کردم و می‌فروختم. من حتی افغانستان رفتم. داستانی دارد برای خودش … با لباس افغانی جنس وارد می‌کردم ایران برای خودرو…

کشورهای زیادی رفتم. اما دبی خیلی بیشتر می‌رفتم. دبی با چند برند آشنا شده بودم که اجناس‌شان را می‌گرفتم می‌آوردم ایران می‌فروختم.

… همه زندگی‌ام را فروختم که بدهی‌ام به طلبکاران را بدهم. این شد که فقط پول اجاره یک خانه ۴۵ متری برایم ماند. در همان خانه اجاره‌ای ریسک بزرگی کردم. دوستانی که با آن‌ها سال‌ها کار کرده بودم به اعتبار من، با من همکاری کردند. یادم هست یکی از همین افرادی که خیلی موافق کارهای من نبود به حالت تمسخر یک آگهی روزنامه انداخت جلوی من گفت هی سعید، این ملک با شرایط خوبی به فروش گذاشته شده، می‌خوای برو بخر. من خندیدم اما یواشکی آگهی را داخل جیبم گذاشتم و رفتم ملک را خریدم. یک دسته چک برای من مانده بود با ۲۰برگ چک. همه زندگی‌ام همین بود. بانکی که دفترچه داشتم هنوز نمی‌دانست من ورشکست شدم. رفتم چکی ملک را خریدم و در عرض چند روز، ناگهان قیمت آن‌جا ده‌برابر شد. بعد پول طرف را نقدی دادم و رفتم جای دیگر ملک گرفتم و آن‌جا هم بعد از چندماه یازده ‌برابر ارزش پیدا کرد. یعنی همه‌چیز دوباره برگشت به حالت اول.»

در آخر آبان ۱۳۹۲ سایت‌های خبری نزدیک به تیم پرسپولیس از ضرر ۸ میلیاردی این تیم خبر دادند. ظاهراً فردی که طرف معامله‌ی شیرینی بوده سر وی کلاه گذاشته است.

معامله ای که سود و زیان آن به باشگاه پرسپولیس هم خواهد رسید، زیرا بخشی از این پول برای رویانیان بوده است.

می‌گویند رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس سال گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره اهدای خودروهای گران قیمت وارداتی به برخی بازیکنان این باشگاه گفت: «بله، به بازیکنانم ماشین دادم، اما بخشی از قراردادهایم را به جایش ماشین دادم. من ۱۰۰۰ دستگاه ماشین قرار است وارد کنم. حالا هر کاری کنم، می‌گویند دارد از رانت استفاده می کند.»

پس از آن‌که ماجرای اهدای خودروهای لوکس چون بی.ام. و و بنز برای جذب برخی بازیکنان سرشناس و ملی پوش در تیم پرسپولیس در رسانه‌های ورزشی جنجال‌ساز شد، سایت افکار نیوز به بررسی اظهارات رویانیان و رانتی که وی و شرکت صدرا سیستم پاسارگاد از آن بهره‌‌مند شدند پرداخت:

«اگر فرض بر این بگیریم که هر خودروی لوکس وارداتی به صورت متوسط ۱۰۰ میلیون تومان باشد، مبلغ مورد نیاز برای واردات ۱۰۰۰ دستگاه خودرو ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود. باتوجه به اینکه خودروهای لوکس هم مشمول ارز دولتی می‌شوند، حالا میزان رانتی که از محل قیمت آزاد و دولتی ارز حاصل می‌شود، را به راحتی می‌توان محاسبه کرد. بر همین اساس، برای واردات ۱۰۰۰ دستگاه خودروی لوکس وارداتی – به طور متوسط هر کدام ۱۰۰ میلیون تومان- با ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی، بیش از ۱۲۲.۶ میلیون دلار ارز مورد نیاز خواهد بود که در صورت هماهنگی با بانک مرکزی از کانال‌های دولتی، خیلی راحت می تواند تخصیص یابد و با پاسخ‌های “نه” مواجه نشود. حال اگر قیمت ارز در بازار آزاد را حدود ۱۸۰۰ تومان درنظر بگیریم، ارز مورد نیاز برای واردات ۱۰۰۰ خودروی لوکس ۱۸۰ میلیون دلار می‌شود. در این صورت، رانتی که فقط از واردات ۱۰۰۰ خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی نصیب واردکنندگان آن می‌شود، چیزی حدود ۵۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار می‌شود. درصورت ضرب این رقم با نرخ ۱۸۰۰ تومانی ارز در بازار، رقم ۱۰۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان حاصل می‌گردد که مبلغ کل رانت ایجاد شده از این محل است.» ]طبیعی ست که این نرخ دلار و ارقام داده شده ربطی به نرخ کنونی دلار ندارد-شهروند[

رویانیان و شرکت صدرا سیستم پاسارگاد در حالی از ارز دولتی برای ورود خودروهای لوکس برخوردار شدند که این ارز به دارو و بخش زیادی از کالاهای اساسی تعلق نگرفت.

توجه به گفته‌های مؤید حسینی صدر نماینده‌ی خوی چایپاره در مجلس شورای اسلامی ما را با ابعاد غارتی که صورت می‌‌گیرد و فاجعه‌ای که کشور ما با آن روبروست آشنا می‌کند. وی با اشاره به بودجه عمرانی ناچیز وزارت ورزش، می‌گوید:

«متاسفانه بودجه عمرانی ورزش در سال ۹۲ در حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده است، که با توجه به مشکلاتی که جوانان ایرانی با کمبود فضای ورزشی دارند، این بودجه برای یک استان هم کافی نیست تا چه رسد به کل کشور.»

وی همچنین اضافه می‌کند:

«تیم ملی فوتبال به خاطر یک میلیارد تومان پول اردوی آمادگی خود را لغو می‌کند، یا این که تیم ملی جوانان ما با هزینه شخصی مهدوی‌کیا و روابط وی در آلمان اردو می‌زند و در عین شایستگی به دلیل عدم آمادگی در مراحل اولیه حذف می‌شود و در همین حال صدها میلیارد تومان در نقل و انتقالات باشگاهی به جیب دلال‌های فوتبال می‌رود.»

گفته می‌شود سعید شیرینی برای پرداخت بدهی پرسپولیس به علی کریمی و جواد کاظمیان و محمد قاضی از چک بی‌محل و شخصی یک دستفروش استفاده کرده‌ بود. همچنین جنجال دیگر دوران سرپرستی‌اش، مشکوک بودن وی به مصرف مواد مخدر و اعتیاد است، زیرا وی در طول برگزاری شهرآورد استقلال و پرسپولیس و همینطور در اردوها و سفرهای قبلی بارها در حال چرت زدن دیده شده که همین امر منجر به اعتراض هیات مدیره باشگاه و مردم به وی شد.

وی در پاسخ به فردوسی‌پور مجری برنامه تلویزیونی ۹۰ که فیلم او در حال چرت زدن در شهرآورد پرسپولیس و استقلال را نشان می‌داد به دروغ و تزویر پناه برد و گفت: چشمانش را بسته و در حال دعا خواندن بوده است»!

روزنامه «وطن امروز» متعلق به مهرداد بذرپاش روایت دیگری در مورد ورود او به فوتبال دارد. این روزنامه وی را جزو سرمایه‌دارانی می‌داند که پایشان به فوتبال باز شده است:‌

«شیرینی یکی از این نفرات بود که توانست در ابتدا به عنوان مدیر اجرایی وارد شود و پله‌پله به جایگاه رفیع سرپرستی صعود کند. در خریدهای جدید قرمزها او نقش ویژه‌ای داشت. ماشین‌های گران‌قیمتی که در ازای پیش‌قرارداد به بازیکنان جدید و قدیم پرسپولیس پرداخت می‌شد به واسطه سعید شیرینی راهشان به باشگاه پرسپولیس افتاد. البته از آنجایی که باشگاه پرسپولیس و رویانیان تنها عادت به تکذیب اهدای هر خودرویی دارند، رسانه‌ها دیگر به این موضوع نپرداختند اما لطف سعید شیرینی چیزی نبود که رویانیان به سادگی آن را فراموش کند. حتی هنگام عقد قرارداد با مانوئل ژوزه و در رابطه با پول این مربی گران‌قیمت پرتغالی، باز این شیرینی بود که کام قرمزها و رویانیان را شیرین کرد

 

مسعود رهبر پسر امام جمعه اصفهان و شرکت صدرا سیستم

وی فرزند محمدتقی رهبر امام جمعه‌ی موقت اصفهان و نماینده‌ مجلس هفتم و هشتم و عضو دیگر هیات‌مدیره شرکت صدرا سیستم پاسارگاد است. او همچنین مدیرعامل «شرکت تعاونی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو فرسوده کشور» است. این شرکت در زمان رویانیان تاسیس شد و تحت نظارت ستاد حمل‌ونقل‌ و سوخت کشور فعالیت می‌کند. رهبر همچنین عضو هیات‌مدیره و سهامدار شرکت بازرگانی «سپان سهند» با موضوع اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده و عضو هیات‌مدیره و سهامدار شرکت «آسان الکترونیک»، نماینده انحصاری کمپانی لوازم خانگی هیوندا در ایران، عضو هیئت مدیره شرکت بازرگانی بین المللی پارس ایرانیان، رئیس هیئت مدیره و سهام دار شرکت هولدینگ آی بی دی امارات متحده عربی، نماینده شرکت thetford international انگلستان در ایران (زمینه فعالیت فاینانس فولاد و ماشین آلات صنعتی) است.

 

از راست: هدایتی، زنجانی و رویانیان

از راست: هدایتی، زنجانی و رویانیان

بابک زنجانی و رویانیان

روزی که خبر انتقال علی دایی از باشگاه راه‌آهن به پرسپولیس رسانه‌ای شد، پرده از ارتباط او با رویانیان برداشته شد.

سایت حاشیه در این رابطه نوشت:

«رویانیان برای انتقال دایی به پرسپولیس معاملات بسیاری با زنجانی انجام داد. کمی بعد خبر رسید که هواپیمای پرسپولیس قرار است راه‌اندازی شود. آن زمان براساس قرارداد دوساله و سه‌جانبه‌ای که بین باشگاه پرسپولیس، شرکت هولدینگ سورینت و هواپیمای قشم‌ایر منعقد شد، قرار شد هواپیمای اختصاصی باشگاه پرسپولیس به پرواز درآید. بعدتر هم در ماجرای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی پرسپولیس نام بابک زنجانی بار دیگر به میان آمد. در اخبار اولیه راه‌اندازی این شبکه آمده بود که این پرسپولیس تی‌وی شبکه‌ای است «مختص پرسپولیس» و با مشارکت باشگاه راه‌آهن که مدیرعامل آن زنجانی است، راه‌اندازی شده است. مدیر این شبکه هم قرار بود رضا رشیدپور، مجری تلویزیون باشد، اما کمی بعد و با آغاز پخش برنامه‌های این تلویزیون هواداران پرسپولیس در کمال تعجب دیدند که این شبکه در کنار فیلم‌های سینمایی به پخش بازی‌های راه‌آهن می‌پردازد و اکنون رسما اعلام شده این تلویزیون متعلق به باشگاه پرسپولیس نیست و تنها با این باشگاه همکاری دارد.»

سایت حاشیه همچنین در مطلبی با عنوان «آیا سفره پرسپولیس نفتی است؟» در مورد علیرضا حقیقی، دروازه‌بان فصل۹۰ پرسپولیس که درخشش ویژه‌ای هم نداشت با این حال به تیم روبین کازان که در لیگ اروپا بازی می‌کند و سرمایه‌گذاری زیادی هم در فوتبال کرده منتقل می‌شود اشاره می‌کند. قرارداد حقیقی یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار است یعنی بیش از دروازه‌بان دوم و ملی‌پوش لیتوانی. این در حالی است که وی اکثر فصل را نه روی نیمکت ذخیره بلکه روی سکوها سپری کرده است. در حالی که روسیه و کشورهای بلوک شرق معدن دروازه‌بان هستند و فوتبال ایران از آن‌ها تغذیه می‌کند و با یک پنجم رقمی که برای حقیقی رد‌وبدل شده می‌توان دروازه‌بان بسیار بهتری را استخدام کرد. این چیزی نیست که از چشم سرمایه گذاران تیم مربوطه به دور باشد.

باشگاه فوتبال روبین کازان متعلق به شرکت نفت قازان است. ظاهراً مبلغ انتقال دروازه‌بان پرسپولیس، بایستی وجه‌المعامله دیگری بوده باشد و ارتباطات نفتی بابک زنجانی با این شرکت و حضور پررنگ او در آسیای میانه می‌تواند زمینه‌ساز این نقل و انتقال باشد. در ترانسفر «سردار آزمون» دیگر بازیکن

از چپ ملک‌مطیعی، رویانیان، امیر جعفری، بابک زنجانی و هدایتی

از چپ ملک‌مطیعی، رویانیان، امیر جعفری، بابک زنجانی و هدایتی

ایرانی روبین‌کازان که از تیم جوانان سپاهان به پرسپولیس آمده و سپس راهی روسیه شده است هم رد پای بابک زنجانی به چشم می‌خورد.

رویانیان و زنجانی تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از هنرمندان و چهره‌های مشهور برای خود محبوبیت کسب کنند. و برای آن‌ها مهم نیست سوژه‌ی مورد نظر کیست، همین که از محبوبیت برخوردار باشد کافی ‌است. این دو از جمله مراسم بزرگداشتی برای ناصر ملک مطیعی با حضور تعدادی از بازیگران سینمای ایران در رستوران سورینت که متعلق به زنجانی است برگزار کردند.

هواپیمای تاتارستانی که سقوط می‌کند علی دایی به رئیس جمهور تاتارستان و رئیس باشگاه روبین کازان تسلیت می‌گوید. علی دایی هم از دوستان نزدیک بابک زنجانی است و او را فردی مسئول معرفی می‌کند.

بخش پیشین را اینجا بخوانید