شهروند علی شریفیان: فرماندار کل پیشین کانادا روز یکشنبه گذشته از میان پنج کاندیدای دبیرکلی سازمان کشورهای فرانکوفونی با رای اکثریت به این مقام انتخاب شد.

این نخستین بار است که یک زن از آمریکای شمالی به ریاست سازمان کشورهای فرانکوفونی می رسد. این سازمان ۵۷ عضو رسمی و ۲۷ عضو ناظر دارد و از کشورهایی تشکیل شده است که زبان فرانسه یا زبان اصلی و یا یکی از زبان های رسمی آنهاست. کانادا پس از فرانسه از پرجمعیت ترین کشورهای فرانسه زبان جهان و یکی از اعضای پرنفوذ این سازمان بین المللی است. انتخاب خانم میکل ژان در پانزدهمین اجلاس سالانه این سازمان انجام شد. این اجلاس در روزهای شنبه و یکشنبه در داکار پایتخت سنگال برگزار شد. کشورهای عضو فرانکوفونی در این اجلاس انتخاب دبیرکل جدیدی را Michaelle-Jeanبرای جانشینی عبدو دیووف در دستور کار خود داشتند. عبدو دیووف ده سال دبیر کل فرانکوفونی بود.

علاوه بر استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال کانادا، فیلیپ کویارد، نخست وزیر کبک و برایان گالانت، نخست وزیر نیوبرانزویک هم در این اجلاس شرکت داشتند. ناظران سیاسی انتخاب فرماندار کل پیشین کانادا به ریاست فرانکوفونی را پیروزی مهمی برای کانادا توضیف کرده اند و گفته اند این پیروزی موفقیت قابل توجه ای هم برای هارپر هم محسوب می شود. روز جمعه پیش هارپر تائید کرد که وزارت امور خارجه کانادا ۵۵ هزار دلار مخارج سفر خانم میکل ژان به سنگال را پرداخته است. خانم ژان متولد هائیتی است و در هشت سالگی با خانواده اش به کانادا مهاجرت کرده است. خانم ژان پیش از اینکه بین سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به مقام فرمانداری کل کانادا برسد در زمینه روزنامه نگاری فعالیت داشته است.