اول دسامبر، روز جهانی مبارزه با ایدز نام گذاری شده و این روز در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. اهمیت این روز در این است که به عموم مردم یاد‌آور می شود که HIV از بین نرفته و هنوز کارهای زیادی مانده که باید انجام شود.

HIV/AIDS همچنان یکی از شاخص ترین مشکلات و درگیری های جهانی است و معمولن در کشورهای ضعیف و متوسط به کرات دیده می شود.

ایدز اولین بار در سال ۱۹۸۱ در بین معتادان تزریقی و همچنین همجنسگرایان دیده شد.

hivنیمی از ۷۱۳۰۰ نفر کانادایی که با HIV زندگی می کنند، مردان همجنسگرا هستند.

هر سه ساعت یک نفر به HIV آلوده می شود. علیرغم رعایت بهداشت و جلوگیری ها یک نفر از هر ۴ مبتلا، زن هستند.

ویروس HIV در اوایل ابتلا، در ظاهرهیچ فردی مشخص نیست و ماه ها طول می کشد تا این ویروس تکثیر یابد و پس از سالها بتواند خودش را در مقابل تست های آزمایشگاهی نشان دهد.

ایدز عبارت‌ است‌ از به وجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی‌). این‌ امر باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونتها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود. ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در خون‌ (لنفوسیت‌ها) و بافت‌ها مانند مغز استخوان‌، طحال‌، کبد و گره‌های‌ لنفاوی‌ را درگیر می‌سازد. این‌ سلول‌ها در تولید پادتن‌ برای‌ مقابله‌ با بیماریها و سرطانها نقش‌ دارند. در مجموع‌ باید گفت‌ که‌ ایدز یک‌ نوع‌ نقص‌ ایمنی‌ ثانویه‌ است‌ که‌ در سیر عفونت‌ با ویروس‌ ایدز ایجاد می‌شود.

ممکن است فرد مبتلا، سالها با این ویروس بدون هیچگونه علامتی زندگی کند، اما به مرور زمان، این ویروس در داخل گلبول های سفید بدن تکثیر پیدا می کند و این گلبول ها کم کم از بین رفته و علایم پیشرفت HIV که شامل کاهش توانایی سیستم ایمنی و ابتلا مکرر افراد به عفونتهای قارچی، برفکی و هوازی، خوب نشدن زخم ها و کم شدن تعداد گلبولهای سفید است، بطور شاخص در بدن مشاهده می شود.

این بیماری می تواند علایم اولیه خود را در دهان بروز دهد که توجه به آنها در تشخیص به موقع این بیماری موثر است. هر چند افراد آلوده به ویروس HIV ممکن است از آلودگی خود به این ویروس بی اطلاع باشند، ولی دوره نهفته این بیماری، در بعضی افراد می تواند علایم خاصی داشته باشد. ایجاد دانه های سیاه رنگ در داخل دهان و بدن، عفونت های تنفسی، ابتلا به بیماری سل، بروز انواع سرطانهای مرتبط با کاهش سیستم ایمنی و بروز دیگر بیماریها در بدن از مهم ترین علایم ابتلا به بیماری ایدز در افراد است.

علایمی که ما در بیماری ایدز می‌شناسیم مربوط به بیماری هایی است که در اثر نقص دستگاه ایمنی بدن تولید می‌شوند. در اکثر بیماری های ویروسی وضع به این منوال است که سلول های مملو از ویروس، ویروسها را آزاد کرده و این ویروس ها خود را با پادتنهای آماده مواجه می‌بینند. در چنین وضعی بیماری شخص برطرف می‌شود. اما در مورد ویروس ایدز وضع به گونه‌ای دیگر است.

فرد مبتلا به ایدز بواسطه خود این بیماری جان خود را از دست نمی دهد، بلکه مبتلایان به ویروس HIV به سبب بروز دیگر بیماریها و ناتوانی سیستم دفاعی بدنشان در مقابل این بیماریها فوت می شوند که می توان به سل، سرطانها و انواع عفونتها اشاره کرد. هر چند افراد آلوده به ویروس HIV ممکن است از آلودگی خود به این ویروس بی اطلاع باشند.

از نگاهی دیگر مشاهده می‌شود که اعمال خطرناک پزشکی در آفریقا در طول جنگ جهانی دوم، مانند استریل نبودن، استفاده مجدد از سرنگ‌ها در واکسن‌های عمومی، آنتی‌بیوتیک و آنتی‌مالاریا از عواملی بوده‌اند که باعث پخش ویروس و سازگاری آن با انسان‌ها شده است.

اگر واقع بین باشیم بیمه در تمام مراحل زندگی می تواند آرامش بخش بوده و به این طریق بار بزرگ مالی را در اتفاقات پیش بینی نشده از جمله تصادفات، بیماری ها و ناتوانی جسمی برطرف نماید. اگر تا به حال به آن فکر نکرده ایم امروز که سلامت هستیم زمان آن است.

منابع : ویکی پدیا ، IRDEN، بر اساس آمار ۲۰۱۱ و برگرفته از کنفرانس پیش گیری از ایدز ۲۰۱۳.

شرکت بیمه رحیمیان Insufin از خوانندگان و علاقمندان دعوت به عمل می آورد که تجربه های خوب و بد خود را پیرامون بیمه با ما در میان بگذارند.

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و بیمه های مختلف از طریق ایمیل   news@insufin.com مطرح کنید.

به وب لاگ ما سر بزنید:www.cover4u.ca

www.youtube.com/sherkatbimeh

https:www.facebook.com/Insufin

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی مشاوران متخصص بیمه و امور مالی کانادا به شماره ثبت ۲۰۶۵۸۱۷ است.