موفقیتی برای سازمان زنان و جامعه ی کوئیر فارسی زبان

شهروند ـ فرح طاهری: بنیاد تریلیوم انتاریو، در تازه ترین کمک مالی خود به سازمان ها و نهادهای اتنیکی در انتاریو، بودجه ای معادل ۲۱۸۴۰۰دلار به سازمان زنان ایرانی انتاریو اختصاص داده است. این بودجه می بایستی بر روی پروژه ی “تغییر دیدگاه بر روی مسائل جنسیت و تمایلات جنسیتی در میان ایرانیان دیاسپورا” صرف شود.

سه شنبه ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴، در دفتر مرکزی سازمان زنان ایرانی انتاریو واقع در ۱۷۱۰ شپرد شرقی، اعضای هیئت مدیره فعلی و پیشین، کارکنان و تعدادی از اهالی رسانه های فارسی زبان گرد آمدند تا اختصاص چنین بودجه ای را به یک سازمان ۲۴ ساله ی ایرانی جشن بگیرند.

آقای مایکل کوتو، Michael Coteau وزیر توریسم، فرهنگ و ورزش دولت انتاریو نیز در این مراسم حضور داشت.

در آغاز نگار هاشمی، رئیس سازمان زنان ایرانی انتاریو، ضمن خوشامد به حاضران، اختصاص این بودجه را نقطه عطفی برجسته برای سازمان زنان خواند و گفت: مسائل مربوط به جنسیت و تمایلات جنسی و جامعه ی LGBTQ(lesbian, gay, bisexual, transgender,Queer) (همجنس گرایان، دوجنس گرایی، تراجنسیتی، کوئیر) در میان جامعه ی ایرانی وجود دارد، ولی به دلیل بحث برانگیز بودنش، هیچکس نمی خواهد حرفی در موردش بزند. در حالی که موضوع مهمی ست که به نابرابری و حقوق بشر مربوط می شود. بنابراین همین که این موضوع از سوی بنیاد تریلیوم انتاریو به دیده

آقای مایکل کوتو در میان افخم مردوخی (راست) و نگار هاشمی روسای پیشین و فعلی سازمان زنان ایرانی انتاریو

آقای مایکل کوتو در میان افخم مردوخی (راست) و نگار هاشمی روسای پیشین و فعلی سازمان زنان ایرانی انتاریو

گرفته شده و با اختصاص این بودجه به ما برای اولین بار به سازمان زنان ایرانی اعتماد شده، برای سازمان ما این رویداد نقطه عطفی برجسته است.

هاشمی فرصت را غنیمت دانست تا از کمیته ی فعال برای دریافت بودجه به خاطر سختکوشی شان سپاسگزاری کند. او افزود: طرح این تقاضا سال گذشته صورت گرفت. افخم مردوخی، خستگی ناپذیر و با انرژی، رهبری کمیته را برعهده داشت که بدون کمک هایش این کار شدنی نبود. او در کنار بقیه اعضای کمیته نواز کریمیان پور، آزاده اردشیر چم، افسانه برزوئی، فرزانه لطفی و خودم(نگار هاشمی) با راهنمایی های پرفسور بتنی آزبورن به این مهم دست یافتیم.

در ادامه ی مراسم، افخم مردوخی، رئیس پیشین سازمان زنان ایرانی انتاریو تأکید کرد که این دومین بودجه ای است که بنیاد تریلیوم انتاریو در اختیار سازمان زنانی ایرانی انتاریو قرار داده است.

او این گرنت را نه تنها برای سازمان زنان که برای جامعه ی ایرانی انتاریو منحصربه فرد خواند و افزود: همانطورکه نگار گفت مسائل مربوط به جنسیت و تمایلات جنسی در جامعه ی ایرانی وجود دارد، ما در خبرها می شنویم، من در تجارب کاری ام به عنوان مددکار اجتماعی با جوانان و هیئت مدیره مدارس کار کرده ام و می دانم که رقم بالای اقدام به خودکشی در میان جوانان ما وجود دارد و این مسئولیت انسانی ماست که در این زمینه اقدام کنیم. ما می خواهیم با جامعه کار کنیم و بگوییم همه ما باهم هستیم و کسی جدا نمی ماند.

مردوخی همچنین از حمایت های آقای کوتو و همکارش سارا سپاسگزاری کرد و در ادامه آقای کوتو در سخنان کوتاهی گفت، می دانم که برای سازمان شما که با مسائل متعددی روبروست تعیین اولویت ها و خدمات به کامیونیتی تان بسیار چالش برانگیز است.

آقای کوتو افزود، من در خلال روز هم اینجا بودم وقتی که حدود پانزده داوطلب در اینجا کار می کردند و همه مشغول بودند و مشخص است که دارید به کامیونیتی کمک می کنید.

ایشان در ادامه به مشابهت های جامعه ی آفریقایی ـ کانادایی در زمینه ی برخورد با مسائل جامعه ی “ال جی بی تی” اشاره کرد و کار با والدین در این زمینه ها را مهم خواند.

قرار است این بودجه برای پروژه ی “تغییر دیدگاه بر روی مسائل جنسیت و تمایلات جنسیتی در میان ایرانیان دیاسپورا” صرف شود. این مبلغ ۲۱۸۴۰۰ دلار صرفا به این پروژه اختصاص دارد و در طول مدت پروژه(۳۶ ماه) پرداخت می شود.

سازمان های همراه سازمان زنان ایرانی انتاریو در این پروژه، دبیرستان ها و سازمان های خدمات اجتماعی و نمایندگی های بهداشتی و جوانان، رسانه های کامیونیتی و اعضای کامیونیتی در نقش مشاور خواهند بود.

قرار است با استفاده از کارگاه های آموزشی، نمایشگاه های هنری، جلسات عمومی در کامیونیتی و فورم هایی با حضور کامیونیتی ال جی بی تی کیو، و سایر سرویس های خدماتی، این پروژه پیش برده شود.

هدف از پروژه افزایش آگاهی در میان افراد کامیونیتی ست نسبت به اینکه بدانند در میان خودشان کامیونیتی های دیگری نیز وجود دارند که شناخته نشده اند.

عکس یادگاری اعضای هیئت مدیره، کارکنان و داوطلبان سازمان زنان ایرانی انتاریو و همچنین سردبیران شهروند با آقای مایکل کوتو وزیر  امور فرهنگ، توریسم و ورزش انتاریو

عکس یادگاری اعضای هیئت مدیره، کارکنان و داوطلبان سازمان زنان ایرانی انتاریو و همچنین سردبیران شهروند با آقای مایکل کوتو وزیر امور فرهنگ، توریسم و ورزش انتاریو

این پروژه از ابتکاراتی حمایت می کند که موانع را از سر راه برمی دارد و دستیابی برابر اقتصادی و اجتماعی برای تمام مشارکت کنندگان جامعه فراهم می آورد.

سازمان زنان امیدوار است که این پروژه درک بیشتر موانع سیستماتیک جنسیت و گرایش جنسیتی، شکاف جنسیتی، تابوزدایی از اچ آی وی/ ایدز و تبعیض هویت جنسی را تسهیل کند.

سازمان زنان ایرانی انتاریو از اعضای جامعه می خواهد که در خصوص این پروژه با این سازمان همکاری کنند و در فعالیت های آن شرکت جویند.

نگار هاشمی در بخش پرسش و پاسخ ها به این نکته اشاره کرد که اختصاص این بودجه به این معنی نیست که ما دیگر نیاز مالی نداریم، چون این بودجه صرفا برای یک پروژه ی خاص است و نمی شود برای هیچ منظور دیگری از آن استفاده کرد ضمن آنکه آن را به اقساط پرداخت می کنند.

اعضای هیئت مدیره سازمان زنان ایرانی انتاریو و رهبران کمیته عبارتند از:

فرح عباسی، لاله آبتین، شری درویش، سهیلا دهماسی، نگار هاشمی، نواز کریمیان پور، فرزانه لطفی، مهتاب نصیریان، کتی نوحی و افخم مردوخی (رئیس پیشین)

کارمندان سازمان: افسانه برزوئی، نوشین خاوریان، سودابه مفرد