oil-worker-job

شهروند- علی شریفیان: قیمت نفت سنگین موسوم به نفت شنی آلبرتا طی شش هفته گذشته به آرامی بالا رفت و اکنون ۷۷ درصد قیمت آن افزایش یافته است.

اکثر نفتی که کانادا تولید می کند Western Canada Select نامیده می شود که ویژگی های خاصی از لحاظ غلظت دارد و عمدتا از حوزه نفتی آلبرتا می آید. قیمت WCS در ۱۷ مارچ بشکه ای ۲۹ دلار و ۷۱ سنت بود که ششم می به ۵۲ دلار و ۶۳ سنت رسیده است و افزایشی معادل ۷۷ درصد را نشان می دهد. این افزایش دو برابر افزایش قیمت نفت WTI (West Texas Intermediate) سه برابر افزایش قیمت نفت برنت(نوع نفتی که در سایر نقاط جهان مورد استفاده است) می باشد.

کارشناسان در پاسخ به چرایی این افزایش قیمت، عوامل مختلفی را عنوان می کنند که دست به دست هم داده و این افزایش را دامن زده است، از جمله این دلایل افزایش حجم لوله های نفتی، افزایش حمل ریلی و عوامل فصلی است. اما یکی از اصلی ترین دلایل آن سرمایه گذاری های خاصی است که چند سال پیش زمانی که نفت کانادا کم ارزش گذاری شده بود، توسط صنعت نفت صورت گرفته است.

پس از پایان رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۹، نفت سنگین کانادا در مقایسه با WTI با تخفیف هر بشکه ۴۰ دلار معامله می شد. دلیلش هم این بود که ظرفیت پالایش نفت کانادا بسیار کم است. بنابراین اکثریت قریب به اتفاق نفت کانادا به پالایشگاه های ایالات متحده برای پردازش صادر می شود. برای سالها کانادا مجبور به پذیرش قیمت پایین نفت می شد، زیرا که هزینه ی پالایش آن بسیار بیشتر می شد. اما طی سالها امکانات و تجهیزات پالایشگاه کانادا پیشرفت کرد و حال آن فاصله ی قیمت ۴۰ دلاری به کمتر از ۱۰ دلار رسیده است به طوری که قیمت هر بشکه نفت آلبرتا روز دوشنبه ۵۱ دلار در مقابل ۵۹ دلار نفت تگزاس WTIاعلام شد .