رادیو زمانه: بر اساس آمار بنیاد جمعیت جهان، در آستانه سال نو میلادی هفت میلیارد و ۲۸۴ میلیون و ۲۸۳ هزار نفر بر روی کره زمین زندگی می‌کنند. از سال گذشته تاکنون ۸۰ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده شده است.

به‌گفته بنیاد جمعیت جهان، «در هر ثانیه به‌طور میانگین به جمعیت جهان ۲/۶ نفر افزوده می‌شود.»

به‌گفته بنیاد جمعیت جهان، «در هر ثانیه به‌طور میانگین به جمعیت جهان ۲/۶ نفر افزوده می‌شود.» رشد جمعیت بیش از هر جا در کشورهای در حال توسعه نمود دارد. یکی از دلایل این امر بارداری‌های ناخواسته است.

رناته بِر، مدیر اجرایی بنیاد جمعیت جهان در این‌باره گفت: «یک چهارم زنان حتی اگر بخواهند نمی‌توانند مانع از این (بارداری‌های ناخواسته) شوندChildren

این بنیاد توزیع جمعیت در جهان را با یک دهکده مقایسه کرده است که در آن ۱۰۰ نفر زندگی می‌کنند که از این تعداد ۶۰ نفر در آسیا، ۱۵ نفر در آفریقا و ۱۰ نفر از اروپا هستند. بر اساس این نمونه تعداد ساکنان این دهکده تا سال ۲۰۵۰ به ۱۳۴ نفر افزایش خواهد یافت که ۷۳ نفر آن‌ها آسیایی، ۳۳ نفر آفریقایی و ۱۰ نفر اروپایی خواهند بود. بدین ترتیب انتظار می‌رود سهم اروپا و آسیا در تعداد جمعیت جهان کاهش و سهم آفریقا افزایش یابد.

بنیاد جمعیت جهان نهادی بین‌المللی است و مرکز آن در شهر هانوفر آلمان قرار دارد. هدف این بنیاد در اختیار قرار دادن امکان دسترسی مردم به آموزش و پرورش و تنظیم داوطلبانه خانواده است. این بنیاد خواهان حقوق بیشتر و پشتیبانی در تنظیم خانواده است.

رناته بِر می‌گوید: «اگر هر کس آزادانه می‌توانست تصمیم بگیرد که چه زمان و چه تعداد فرزند داشته باشد و اگر زنان باردار از مراقبت‌های بهداشتی مناسب برخوردار بودند، می‌شد زندگی حدود ۲۰۰ هزار مادر و بیش از دو میلیون نوزاد تازه به دنیا آمده را نجات داد. بدین ترتیب از بارداری‌های ناخواسته حدود ۷۰ درصد کاسته می‌شد.

دفتر آمار، جمعیت و اطلاعات مهاجرت سازمان ثبت احوال ایران مهرماه سال جاری اعلام کرد که ۵۳۶ هزار و ۳۶۸ نفر در شش ماه نخست سال جاری به جمعیت کشور افزوده شده است.

به گفته علی اکبر محزون، مدیرکل این دفتر «رشد جمعیت در کشور حدود ۱/۳ درصد است و سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود.»

او جمعیت ایران را تا پایان خردادماه سال جاری ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود اکنون این تعداد از مرز ۷۸ میلیون نفر گذشته است.