خبرگزاری هرانا ـ ماه دسامبر برای مسیحیان سراسر دنیا یادآور یک رویداد بزرگ است، در ایران اما مقامات و مسئولان امنیتی همه ساله با فرارسیدن ایام کریسمس ضمن کنترل و نظارت بر کلیسا‌ها و اعضا و ایمانداران بویژه نوکیشان مسیحی فارسی زبان، فشار و تهدیدهای خود را به شدت افزایش می‌دهند.

به گزارش هرانا به نقل از محبت نیوز؛ ده تن از ماموران امنیتی به منزل مسکونی یک کشیش آشوری واقع در منطقه غرب تهران هجوم برده و ضمن بازداشت وی از ادامه برگزاری جشن کریسمس جلوگیری کردند.

به گفته منابع خبری، ماموران لباس شخصی در ساعت پنج و نیم بعداظهر روز جمعه پنجم دی ماه سالجاری پس از ورود به خانه کشیش «ویکتور بِت تَمرز» ضمن اینکه خود را از ماموران دادستانی دادگاه انقلاب اسلامی معرفی کردند، اقدام به بازداشت موقت این افراد در‌‌‌ همان مکان نموده و مانع از pastorبرگزاری جشن میلاد مسیح شدند.

ماموران امنیتی تعداد ۱۵ تن از مهمانان را که در آنجا حضور داشتند، ضمن جدا کردن زنان و مردان از یکدیگر و بازرسی و تفتیش بدنی این افراد، اقدام به توقیف کتاب مقدس، ضبط کلیه تلفن‌های همراه و مدارک شناسایی حاضران کردند.

این مراسم در منزل کشیش ویکتور از کشیشان رسمی و آشوری در تهران در حال برگزاری بود که ماموران لباس شخصی ضمن تهدید بازداشت شدگان، حضور این جمع در این مکان را «تجمع غیر قانونی و بدون مجوز» دانسته و مانع از برگزاری جشن میلاد مسیح شدند.

ماموران سپس فرم های بازجویی هشت صفحه‌ای که با آرم وزارت اطلاعات بوده را در بین بازداشت شدگان تقسیم کردند و از آنان خواسته شد تا به تمامی سوالات به دقت پاسخ دهند.

کشیش ویکتور به همراه همسر و فرزندش که به تازگی به ایران بازگشته بود تا کریسمس را در کنار خانواده خود بگذراند، از جمله افراد حاضر در خانه بودند.

در میان این نوکیشان مسیحی افرادی بوده‌اند که پس زمینه دینی آن‌ها نه دین اسلام بلکه آئین زرتشتی بود، که این افراد به این امر و بازجوئی کتبی اعتراض کرده و عنوان نمودند که این برگه‌ها را پرنخواهند کرد زیرا به گفته آنان، پر کردن اینگونه فرم‌ها می‌تواند ایجاد سابقه برای این افراد شود، زیرا آنان معتقد بودند که عمل اشتباهی از آنان سر نزده که اکنون باید مورد بازجویی قرار بگیرند.

ماموران یکدیگر را با نام های مستعار حاجی و سید خطاب می‌کردند. در بین ماموران دو مامور زن نیز حضور داشتند که آنان زنان مسیحی را مورد تفتیش و بازرسی بدنی قرار می‌دادند. مامورین امنیتی همچنین از بازداشت شدگان موقت در آن مکان خواسته بودند تا در مقابل دوربین فیلمبرداری قرار گرفته و ضمن معرفی خودشان علت حضور و دلیل بازداشتشان را توضیح دهند.

کشیش «ویکتور»، همسرش خانم «شامیرام عیسوی» و فرزندشان «رامئیل» نیز مورد بازجوئی و پرسش قرار گرفتند. ماموران لباس شخصی همچنین خانه این زوج آشوری را به طور کامل مورد تفتیش و بازرسی قرار داده و بسیاری از وسایل شخصی آنان از جمله کامپیو‌تر، تلفن همراه، کتب و…. را ضبط و با خود بردند. سپس ماموران اقدام به بازداشت کشیش «ویکتور» کرده و وی را به بازداشتگاه زندان اوین منتقل کردند که تا لحظه انتشار خبر از وضعیت جسمانی و شرایط این کشیش آشوری اطلاع دقیقی در دست نیست.

گفته شده که پس از انجام مراحل بازجویی و عکسبرداری و تکمیل فرم پرسشنامه وزارت اطلاعات اجازه خارج شدن از خانه به بازداشت شدگان داده شد، اما ممکن است طی روزهای آینده این افراد برای توضیحات بیشتر به وزارت اطلاعات احضار شوند.