انتظارها بالاخره به پایان رسید و هات داکز امسال هم از راه رسید.اما چگونه از میان این همه فیلم آن‌هایی که می‌خواهید ببینید را انتخاب کنید؟ در زیر ما اشاره‌ای به برنامه‌هایی که فیلم‌ها به صورت گروهی در آن‌ها دسته‌بندی شده‌اند می‌کنیم، چند تا از بهترین‌های جشنواره و در ضمن فیلم‌های مربوط به ایران را ارائه می‌کنیم و به پرسش‌های شما راجع به چگونگی تهیه بلیت هم پاسخ می‌دهیم.

گروههای فیلمها در هات داکز ۲۰۱۰:

فیلم‌ها در یکی از ۱۰ گروه زیر قرار دارند.

چند نکته:

ـ ما چند فیلم را در هر بخش گلچین کرده‌ایم./ ـ تمام فیلم‌های ایرانی در زیر در بخش‌های خودشان آمده‌اند./ ـ زمان نمایش فیلم‌ها را از روی وب‌سایت پیدا کنید.

نمایش ویژه Special Presentations

این بخش گل‌های سرسبد جشنواره را شامل می‌شود.

حتما ببینید:

بوتو (Bhutto‌)، محصول پاکستان ـ اولین نمایش جهانی ـ فیلمی راجع به زندگی بینظیر بوتو، نخست‌وزیر سابق پاکستان که نقد آن را در همین شماره شهروند می خوانید.

بچهها (Babies)، محصول فرانسه ـ اولین نمایش در کانادا ـ مستند در “خالص”ترین شکل آن. این فیلم دقیقا ًهمانی است که عنوانش می‌گوید: ‌نگاهی به زندگی بچه‌ها در چند جای دنیا از ژاپن تا آمریکا.

رازهای قبیله (Secrets of the Tribe)  محصول بریتانیا و برزیل ـ  اولین نمایش در کانادا ـ آخرین فیلم خوزه پادیلای مشهور تحقیقی آتشین است که به میان تحقیقات جنجالی مردم‌شناسان در میان سرخ‌پوست‌های قبیله‌ی یانومامی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ می‌رود و آن‌ها را زیر سئوال می‌برد.

 

دیدگاه کانادایی Canadian Spectrum

در این بخش آخرین مستندهای کانادا به رقابت با همدیگر می‌پردازند.

حتما ببینید:

تمرین (Audition) نیلوفر پذیرا، کارگردان افغان ـ کانادایی، با این فیلم به بامیان افغانستان بازگشته است. ایرانی‌ها دلایل زیادی برای تماشای این فیلم دارند. نه فقط فارسی بودن زبان آن که اشاره‌ی آن به “سلام سینما”ی محسن مخلمباف.

حتی گلها هم صبح از خواب بلند میشوند (Even Flowers Wake Up in the Morning)  اولین نمایش در کانادا  ـ این فیلم ۶ دقیقه‌ای به کارگردانی تارا خلیلی و شرکت کریستوفر رضایی ادای دینی بصری به معشوقی گمشده است.

غذا: زنان، پیشخدمتی و هنر پذیرایی (Dish: Women, Waitressing & The Art of Service)   اولین نمایش جهانی ـ با این فیلم کانادایی به رستوران‌های تورنتو، غذاخوری‌های سکسی مونترال و سالن‌های شیک پاریس و میخانه‌های معروف توکیو می‌رویم تا نگاهی داشته باشیم به مسئله جنسیت و قدرت در رابطه با پیشخدمتی در رستوران‌ها. ماوا گالیوس، کارگردان، خود سابقه پیشخدمتی در رستوران‌ها را دارد و این فیلم را از صمیم قلب ساخته.

مارک (Mark) اولین نمایش در تورنتو ـ این فیلم را بهترین جلوه‌ی کانادایی امسال می‌دانند. مایک هالابوم از بهترین فیلمسازان تجربی است که به میان زندگی دوستش،‌ مارک رفته.

 

دیدگاه بینالمللی International Spectrum

این هم مسابقه بین آخرین مستندهای جهان.

حتما ببینید:

بازیکن (The Player) محصول هلند ـ اولین نمایش در کانادا ـ این فیلم هلندی به میان صنعت قمار در هلند می‌رود تا زوایای پنهان این صنعت را آشکار کند. بسیاری از کارشناسان آن‌را مهمترین فیلم امسال می‌نامند.

توسیلاگو (Tussilago) محصول سوئد ـ اولین نمایش در کانادا ـ سال ۱۹۷۷: تروریستی از آلمان غربی محکوم به طرح‌ریزی دزدیدن سیاستمداری سوئدی شد. از جمله مظنونین دوست دختر وقت او بود. این داستان اوست.

پرو آخر (Final Fitting) محصول ایران ـ آخرین ساخته‌ی رضا حائری داستان خیاطی است که برای آخوندها لباس می‌دوزد.

دستورهای عمومی شماره ۹ (General Orders 9) محصول آمریکا ـ اولین نمایش در جهان ـ می‌گویند این آخرین فیلم رابرت پرسونز شاکار فیلمبرداری است. با دوربین خیال‌انگیز پرسونز به جنوب آمریکا می‌رویم و طبیعت آن‌را دنبال می‌کنیم.

 

نمایشگاه جهانی World Showcase

نگاهی به بهترین‌های مستند جهان در سال گذشته.

حتما ببینید:

جای خالی آقا یا خانم ب (Absence of Mr. Or Mrs. B) محصول ایران ـ اولین نمایش در آمریکای شمالی ـ ساخته‌ی فیما امامی و رضا دریانوش را می‌توان از پنج فیلم پر سر و صدای این جشنواره دانست. ماجرای این فیلم که در جشنواره فجر هم حاضر بود به زوج نابارور ایرانی می‌پردازد که در تلاش برای جراحی به خاطر بچه دار شدن، زندگی‌شان متلاشی می‌شود.

ساخت هند (Made in India) محصول آمریکا ـ  اولین نمایش جهان ـ این روزها راجع به اقتصاد رو به رشد هند و”صنایع” آن بسیار می‌شنویم. این فیلم که از بهترین‌های جشنواره امسال است به یکی از این صنایع می‌پردازد: صنعت مادرانی که بچه‌هایی درون شکم خود می‌پرورانند تا به زوج‌های نابارور کانادایی و غربی بفروشند!

 

بعدی Next

در این بخش کارهای خلاق در زمینه هنرهای نمایشی و بصری نمایش داده می‌شوند.

بزرگداشت: کیم لانگینوتو Outstanding Achievement: Kim Longinotto

ما ایرانی‌ها لانگینوتو، مستندساز انگلیسی، را به خاطر فیلم”طلاق به سبک ایرانی”خوب می‌شناسیم. امسال این فیلم او به همراه سایر فیلم‌هایش در هات داکز نمایش داده می‌شود تا بزرگداشتی برای او برگزار شود.

حتما ببینید:

طلاق به سبک ایرانی (Divorce Iranian Style) این اولین فیلم لانگینوتو در ایران که به همراه زیبا میرحسینی ساخته شده از زیباترین آثار سینمای مستند ایران نیز به حساب می آید. با دوربین میرحسینی و لانگینوتو چند ساعت را در دادگاه‌های ایران بگذرانید.

 

زیر ذرهبین:تاهانی راشد Focus On: Tahani Rached

هات داکز در این برنامه همیشه ذره‌بین را روی یکی از استعدادهای ناب سینمای مستند کانادا می‌برد و امسال قرعه به نام این کارگردان کانادایی عرب‌تبار افتاده تا سه فیلم او به نمایش درآید.

 

حتما ببینید:

البته هر سه فیلم راشد، که مهاجر بودن و کانادایی بودن را با بیشتر خوانندگان ما در اشتراک دارد، دیدنی است اما ما بخصوص منتظر این یکی هستیم.

بیروت (Beirut!) فرانسوی (با زیرنویس انگلیسی) پیرزنی در میان خرابه‌های بیروت نشسته است و فریاد می‌کشد. این فیلم کمی بعد از قتل‌عام‌های صبرا و شتیلا ساخته شده و تصویر خشنی است از درد و رنج مردم پس از جنگ.

 

ساخت آمریکای جنوبی Made in South America

هر سال یکی از بخش‌های هات داکز به سینمای مستند یک گوشه‌ی خاص از دنیا می‌پردازد و امسال این آمریکای جنوبی است که بهترین‌های مستند خود را به شمالی‌ترین کشور قاره آورده.

 

حتما ببینید:

زمین مسروقه (Stolen Land) محصول کلمبیا ـ اولین نمایش در کانادا ـ داستان بومیان قوم ناسا که بین چریک‌های شورشی و ارتش کلمبیا گیر افتاده‌اند و می‌خواهند زمین آبا و اجدادی خود را طلب کنند.

شهروند بویلسن (Citizen Boilesen) محصول برزیل ـ اولین نمایش در کانادا ـ داستان مردی دانمارکی که به برزیل می‌رود و چنان نفوذی به هم می‌زند که روابط عالی با فرماندهان نظامی محل ایجاد می‌کند و به سرعت به اوج قدرت در برزیل می‌رسد. این فیلم را از بهترین‌های سینمای مستند‌ آمریکای جنوبی در چند سال گذشته می‌دانند.

 

پردههای کوچک Small Acts

این بخش شامل فیلم‌های کوتاهی است که به پرده‌های کوچکی از محبت و انسان‌دوستی و فعالیت و رهبری می‌پردازند.

 

پاسخ به پرسشهای متداول

برنامه فیلمها را کجا پیدا کنم؟

برنامه نمایش تمام فیلم‌ها (بیش از ۱۷۰ فیلم از ۴۰ کشور) را می‌توانید روی وب‌سایت جشنواره (hotdocs.ca) پیدا کنید، اما نسخه‌ی کاغذی آن نیز در بسیاری از نقاط پرتردد شهر گذاشته شده و در طول جشنواره در سینماها قابل دسترس است.

کدام سینماها فیلم نشان میدهند؟

امسال هشت سینما فیلم‌ها را نشان می‌دهند که همگی در مرکز شهر تورنتو هستند. فهرست و آدرس آن‌ها از این قرار است:

سینمای الاینس کامبرند

۱۵۹ Cumberland Street

(بی و بلور)

سینمای بلور

۵۰۶ Bloor Street West

(بلور و بترست)

سالن کالج اینیس (دانشگاه تورنتو)

۲ Sussex Avenue

(سنت جورج و هاربورد)

سالن ایزابل بیدر

۹۳ Charles Street West

(یانگ و بلور)

سالن کوئرنر، کنسرواتوآر سلطنتی موسیقی

۲۷۳ Bloor Street West

(بلور و اونیو رود)

سالن نمایش موزه انتاریو

۱۰۰ Queen’s Park

(بلور و اونیو رود)

سالن رویال

۶۰۸ College Street

(کالج و بترست)

تئاتر وینتر گاردن

۱۸۹ Yonge Street

(یانگ و کوئین)

 

البته فیلم‌های بخش”مستند روی سقف” (Rooftop Docs) در Cumberland Garage در شماره ۱۴۸ خیابان کامبرلند جنب سینمای شماره ۱ در فهرست بالا نمایش داده می‌شود.

از کجا و چگونه بلیت بخریم؟

بر خلاف جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، سالن‌ها در طول هات داکز کمتر پر می‌شود و تقریبا هر فیلمی را که بخواهید می‌توانید ببینید، فقط باید همین الان که این شماره را دیدید و فیلم‌های محبوب خود را پیدا کردید دنبال بلیت‌ها بروید و آن‌را به لحظه آخر هم نیاندازید.

دفتر مرکزی فروش نزدیک تقاطع خیابان‌های بلور و اونیو در شماره ۵۵ اونیو رود (۵۵ Avenue Road) واقع شده است. دفتر فروش در طول هفته از ۱۱ صبح تا ۷ شب و آخرهفته‌ها از ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر باز است.

اما بسیار راحت‌تر است که بلیت‌ها را یا به صورت اینترنتی و یا با تلفن ۵۱۵۰ـ۶۳۷ ـ۴۱۶ بخرید.

قیمت بلیتها چقدر است؟

بلیت‌ها ۱۲ دلار هستند به غیر از نمایش‌های پس از ۱۱ شب که ۵ دلار هستند.

آیا تخفیفی برای دانشجویان و موجود است؟

بلیت نمایش‌های قبل از ساعت ۶ بعدازظهر برای دانشجویان و سالمندان رایگان است. بلیت‌های رایگان را باید در همان روز از خود سینما تهیه کنید (و نه از دفتر فروش).

اگر بلیتهای متعدد بخواهم چطور؟

برای کسانی که می‌خواهند فیلم‌های متعدد تماشا کنند تخفیف‌هایی وجود دارد. برای بهره‌برداری از این تخفیف‌ها باید از «Public Pass»هایی استفاده کنید که  مثل پاسپورتی است که به شما اجازه ورود شما به تعداد مشخصی فیلم را می‌دهد. دو تا از این “پاسپورت”های محبوب از این قرار است:

Festival Pass

به قیمت ۹۸ دلار.

۱۰ فیلم به اضافه هر شب یک فیلم پس از ۱۱ شب.

All-You-Can-Eat Late Night Pass

به قیمت ۱۰ دلار

با این بسته‌ی عالی می‌توانید با پرداخت قیمت تنها یک فیلم هر شب در طول جشنواره یک فیلم پس از ۱۱ شب را تماشا کنید.