شهروند- علی شریفیان: بعدازظهر دوشنبه آنجلا مرکل، صدر آعظم آلمان با نخست وزیر کانادا به مدت یک ساعت به مذاکره درباره مسائل مورد علاقه دو کشور و از جمله مهمترین آنها که روسیه و دخالت آن در اوکراین است، پرداختند.

از زمان آغاز بحران اوکراین تا کنون در جریان درگیری های ارتش اوکراین و نیروهای طرفدار پیوستن به روسیه حدود پنج هزار نفر جان باخته اند. این بحران به دنبال تصمیم اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز شده است. در جریان این بحران روسیه جزیره «کریمه» را که قسمتی از اوکراین است با اعزام نیروی نظامی خود و پشتیبانی از جدایی طلبان اوکراین به خاک خود افزوده است.

مرکل هفته پیش همراه با فرانسوا اولاند با پیشنهادی برای صلح و پایان بخشیدن به بحران اوکراین به مسکو رفته و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کنفدراسیون روسیه ملاقات و مذاکراتی انجام دادند. نتایج این مذاکرات هنوز اعلام نشده

آنجلا مرکل با استفن هارپر در اتاوا ملاقات کرد

آنجلا مرکل با استفن هارپر در اتاوا ملاقات کرد

است.

صدراعظم آلمان پیش از سفرش به اتاوا به واشنگتن رفته و با باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ملاقات و مذاکره داشته است. رهبران آلمان و آمریکا در یک کنفرانس خبری روی نقطه نظرهای خود درباره راه حل های بحران اوکراین و چگونگی برخورد با روسیه تاکید کرده و گفتند آنها هر گزینه لازمی برای آزادی مردم اوکراین و پایان بخشیدن به بحران اوکراین استفاده خواهند کرد.

در اتاوا در کنفرانس خبری پس از پایان مذاکرات رهبر آلمان و کانادا هماهنگی و هم نظری خود را در جریان بحران اوکراین اعلام کردند و هارپر در آخر سخنان خود به صورت غیر مستقیم به پوتین هشدار داد کانادا و متحدانش به هیچ شکلی تجاوز به مرزها و آزادی مردم اوکراین را تحمل نخواهند کرد. مرکل و اولاند قرار است دوباره به مسکو رفته و مذاکرات خود را با پوتین ادامه بدهند.