Farhad-Farsadi-n

 

هفته گذشته شاهد نشست مشترکی بین انستیتو بیمه گران کانادا، انجمن بروکرهای خبره و تنی چند از مسئولان فدرال و ایالتی بودیم که هدفش بررسی شاخص های مهم اقتصادی / تاثیر کاهش قیمت نفت به روی صنعت بیمه و نوسانات نرخ تبدیل ارز بر روی بخش های سرمایه گذاری بیمه بود. با توجه به حساسیت مسایل مطرح شده تمامی رسانه های جمعی هم توجهشان به این نشست جلب شده بود.

در ابتدای جلسه خانم باربارا تیلور از مسئولان طراز بالای انستیتو بیمه گران کانادا این سئوال را مطرح کرد که چرا بعد از گذشت حدود یک سال هنوز حق بیمه های اتومبیل به میزانی که قول داده شده بود (۱۵ درصد)کاهش نیافته و همین مساله هم باعث بی اعتمادی به صنعت بیمه می شود و هم تاثیر بسزایی بر روی اقتصاد منطقه دارد.

در ادامه او اشاره کرد که تا ماه آگوست قرار بود شاهد کاهش ۱۵ درصد باشیم که فقط ۶.۵ درصد تحقق یافت و این قول و قراری بود که دولت انتاریو به شهروندان داده بود و می بایستی به آن پایبند باشد. اگر چه بعضی از دست اندرکاران تلاش کردند تا با ارائه آمار نشان دهند که این کاهش به نفع هیچ کس نیست ولی همانگونه که شاهد بودید دولت انتاریو مصرانه روی اجرایی کردن این طرح پافشاری می کرد.

حالا با گذشت بیش از یک سال و نیم چنین به نظر می رسد که مساله به فراموشی سپرده شده و کسی به دنبال تحققش نیست.

خانم تیلور در ادامه عنوان کرد که من از این تریبون برای شرکت های بیمه پیامی روشن دارم و آن کاهش ۸.۵ درصدی است که بایستی تا پایان امسال تحقق یابد.

خانم تیلور با زبان آمار سخنان خود را ادامه داد و گفت، خسارات و غرامات بدنی از سال ۲۰۱۰ تا به حال روند نزولی داشته و با تدوین چند مصوبه از قبیل مصوبه شماره ۱۵ توانستیم در کاهش تقلبات بیمه ای و به تبع آن کاهش رقم خسارات پرداختی موفق باشیم، لذا حالا زمانی است که مردم بایستی از تاثیرات مثبت این مساله بهره ببرند و شاهد باشند که ما ـ منظورم همه ما است که در این جلسه به عنوان مسئول و مصرف کننده بیمه حضور داریم ـ در تلاش هستیم تا این مساله را حل کنیم.

بر اساس آمار ارایه شده توسط انستیتو آمارگران بیمه کانادا میزان معدل خسارت اتومبیل در انتاریو در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ افزایش داشته و به حدود ۱۲۰۰ دلار رسیده بود، ولی با تدابیر لازم این رقم در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ کاهش داشته و به سطح سال ۲۰۰۸ رسید که موفقیت بسیار بالایی است.

بر اساس استدلال شرکت های بیمه علت بالا بودن حق بیمه ها در انتاریو غرامات بدنی است در صورتی که بر اساس آمار ارایه شده در دوره های یاد شده غرامات بدنی فقط ۱۱ درصد کل خسارات اتومبیل را تشکیل می دهند و ۳۷ درصد مربوط به خسارات بدنه اتومبیل است و ۵۰ درصد مابقی را دزدی، آتش سوزی، عملیات خرابکاری و بزهکاری، پرداخت خسارت به اشخاص ثالث داراست. برای نمونه معدل غرامات بدنی در انتاریو۳۱ هزار دلار است در صورتی که این رقم در آلبرتا ۹ هزار دلار و در ایالات آتلانتیک ۴ هزار دلار است. آمار غرامات پرداختی به حق بیمه های دریافتی در انتاریو ۶۹ درصد است که برطبق استانداردهای بین المللی بسیار معقول است.

در خاتمه تمامی شرکت کنندگان بر لزوم اقدامی سریع و جامع تاکید کردند.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com