شهروند ـ فرح طاهری: آثار محمود معراجی، هنرمند نقاش و همکار نشریه شهروند که طرح های زیبایش را در بخش داستان های شهروند می بینید، در یک نمایشگاه گروهی به نمایش درآمد.

این نمایشگاه با عنوان “الهام الهی” که آثار چهار هنرمند را در بر می گرفت، از ۱۹ تا ۲۵ مارچ درarticsók gallery دایر بود و با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

جوزف کش، اشلی جانسون، مارسلو سوزانابار و محمود معراجی هر یک با آثار سورئالیست خود در این نمایشگاه شرکت داشتند.

در بروشور نمایشگاه درباره ی محمود معراجی نوشته شده بود”محمود معراجی در آثار ارائه شده در این نمایشگاه، جنبش های هنری را از دریچه ی نگاه شخصی اش به شکلی منحصربه فرد معرفی کرده است. ترکیب بندی آثار او به مثابه ی دیالوگی با مخاطب است؛ او نگاه مخاطب را شکل می دهد و مخاطب نیز در معنی بخشیدن به کارهای او تأثیرگذار است.”

در روز افتتاحیه، افرادی که حضورشان نشانگر حمایت از هنرمند و اهمیت دادن به هنر بود، سالن نمایشگاه را پر کرده بودند.

محمود معراجی متولد ۱۸ فوریه ۱۹۵۸ تهران، نقاشی را از ۱۹۷۴ آغاز کرد و تا ۱۹۹۷ در تهران در این حوزه فعالیت داشت. در بیش از ۳۰ نمایشگاه گروهی شرکت داشته. از این تعداد ۷ نمایشگاه در ایران برگزار شده که از سال ۱۹۸۶ از موزه هنرهای معاصر تهران شروع شد. در ۸ نمایشگاه انفرادی شرکت داشته که اولین آن در گالری گلستان ۱۹۹۱ و آخرین آن در سال ۲۰۰۷ ، شش هفته هنر ایرانی در تورنتو بوده است

تصاویری از مراسم افتتاحیه عکس: مهدی ترابی کیا

تصاویری از مراسم افتتاحیه
عکس: مهدی ترابی کیا

.

محمود معراجی به همراه همسر و پسرش در سال ۱۹۹۷ به کانادا مهاجرت کرد. از همان زمان با نشریات فرهنگی کانادا همکاری داشته. در سال ۹۷ با ژورنال SUITCASE که نشریه ای میان فرهنگی است همکاری داشته. همچنین با برنامه ی ادبیات تطبیقی دانشگاه یو سی ال ای لس آنجلس و تقویم چندفرهنگی سازمان Skills for Change همکاری داشته . محمود معراجی از سال ۱۹۹۷ تاکنون یعنی بیش از ۱۱ سال است که به طور مداوم با نشریه شهروند همکاری داشته و طراحی صفحه ی قصه ی این نشریه هفتگی را برعهده داشته و دارد.

محمود معراجی در سال ۱۹۹۳ جایزه اول نمایشگاه گل و گیاه تهران ـ ایران را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۰۱ Honourable mention Award را در حوزه ی هنر به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۰۲ نیز جایزه ی دیگری در هنر از سوی شورای هنر اسکاربورو دریافت کرد.

معراجی طی ۱۸ سال اقامت در کانادا علاوه بر شرکت در نمایشگاه های هنری مختلف و همکاری با نشریات، کلاس های آموزش نقاشی خود را نیز دایر دارد. تنها فرزند او، مهراد معراجی، نیز کار پدر را دنبال کرده و فارغ التحصیل رشته طراحی و نقاشی از کالج هنر انتاریو است و خود نقاش هنرمند و پر کاری است.

محمود معراجی در سال ۲۰۰۸، لوح تقدیر شورای مطبوعات و رسانه های قومی کانادا را از فرماندار انتاریو، آقای دیوید اونلی، دریافت کرد. در مراسم اهدای تقدیرنامه، معراجی تابلویی را که با الهام از جامعه ی چندفرهنگی کانادا کشیده بود به ایشان تقدیم کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

برای اطلاعات بیشتر از سایت این هنرمند دیدن کنید.

گزارش تصویری شهروند از مراسم افتتاحیه را در فیس بوک شهروند ببینید.

فیلم کوتاهی از نمایشگاه را اینجا ببینید.