شهروند علی شریفیان: سه شنبه آینده پنجم ماه مه، انتخابات آلبرتا برگزار می شود. نتایج آخرین نظرسنجی هایی که به وسیله بنگاه های سنجش افکار انجام شده نشان می دهد که رقابت تنگاتنگ و سختی بین چهار حزب آلبرتا برای رسیدن به حکومت در استان نفت خیز و ثروتمند کانادا در جریان است. هم اکنون حزب کانسرواتیو به رهبری و نخست وزیری جیم پرنتیس قدرت حکومتی آلبرتا را در دست دارد، اما صعود حزب نیودمکرات به رهبری خانم راشل نوتلی در استانی که به طور سنتی در دست محافظه کاران بوده، از شگفتی های این انتخابات است

راشل ناتی رهبر ان دی پی در مناظره با جیم پرنتیس

راشل نوتلی رهبر ان دی پی در مناظره با جیم پرنتیس

.

نتایج نظرسنجی ThreeHundredEight

که در تاریخ ۲۴ اپریل انجام شده، نشان می دهد از میان کسانی که تصمیم خود را گرفته اند، ۱/۳۵ درصد از ان دی پی، ۹/۳۱ درصد از رز وحشی (وایلد رز)، ۴/۲۵ از کانسرواتیو و ۹/۴ درصد نیز از لیبرال ها حمایت می کنند. با توجه به اینکه مجلس آلبرتا ۸۷ کرسی دارد، هر حزب که ۴۴ کرسی (حداقل) به دست آورد به حکومت اکثریت می رسد.

به گفته ی کارشناسان، صعود ان دی پی به دلیل موفقیت راشل نوتلی در مناظره ی انتخاباتی انجام شده پیش آمد. در این مناظره رهبر وایلد رز، برایان جین حرف زیادی برای گفتن نداشت.

حزب آلبرتا به رهبری گرک کلارک و حزب سبز آلبرتا به رهبری جنت کیپینگ از دیگر رقبای حاضر در انتخابات هستندProjection-Front.