Farhad-Farsadi-n

جناح سیاسی لیبرال که در انتاریو حاکمیت دارد اخیرا برنامه بودجه خود را منتشر کرد و از نکات حایز اهمیت آن است که بودجه دارای بندهای متفاوتی است که بر صنعت بیمه اتومبیل تاثیرگذار است.  اگر به خاطر داشته باشید در سال اخیر قرار بود شرکت های بیمه حق بیمه ها را به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند و این تغییر اثری در پوشش های بیمه ای نداشته باشد ولی دست اندرکاران این تغییر را در چند مرحله عملی دانستند و تفسیرشان این بود که اگر پله ای جلو برویم اثرات تغییر را مشاهده کرده و قادریم در جهت تصحیح و تکمیل موارد موثر باشیم. نتیجه تا به حال به این صورت شده که اکثر شرکتها اقلا حق بیمه ها را تا سقف حدود ۸ درصد کاهش داده اند.

در برنامه بودجه امسال هدف رسیدن به همان کاهش ۱۵ درصدی است و برای اینکه مقاومت شرکت های بیمه کم شود قرار شده دیداکتبل را از ۳۰۰ دلار به ۵۰۰ دلار افزایش دهند و در عوض بهره اقساط را کم کنند و اگر شخصی (بیمه گذار) در تصادف اول مقصر بود ولی خسارت کم بود این مساله را در سال بعد به حساب نیاورند.

وزیر دارایی دولت انتاریو، آقای چارلز سوزا تاکید داشت که شرکت های بیمه تخفیف لاستیک زمستانی را هم فراگیر نمایند تا تشویقی باشد برای امنیت خاطر بیشتر و استفاده از این وسیله در زمستان. ایشان در ادامه عنوان کرد که چاره ای نیست که تغییرات مثبتی را به نفع خریداران بیمه انجام دهیم تا رانندگی در این ایالت هم برای مصرف کنندگان بیمه مقرون به صرفه باشد.

آقای رالف پالومبو قائم مقام موسسه انستیتو بیمه گران کانادا در ادامه نشستی که با وزیر دارایی داشت عنوان کرد که این تغییرات برای ۹.۴ میلیون راننده انتاریو قطعا خبر خوبی است و با رهبریت شما این امر حتمی خواهد شد.

شرکت های بیمه در پایان این نشست با نظرات متفاوتی وارد بحث شدند از آن میان شرکت بیمه یونیکا آقای مارتین دلیکه (مدیر عامل) با تخفیف لاستیک زمستانی موافقت کرد و آن را عامل مهمی در کاهش تصادفات و خسارات بیمه ای دانست و افزود که با یک تخفیف ۱۰ درصدی می توان این مساله را کاملا خوب مدیریت کرد.

البته مسایل حرفه ای دیگری هم عنوان شد که در آن میان تغییرات آیین نامه ای در سال ۲۰۱۰ بود که هرینه های پوشش بیمه ای پزشکی در مراکز باز پروری از ۸۰ هزار دلار به ۶۵ هزار دلار کاهش یافته و پوشش جبران غرامت فاجعه آمیز از ۲ میلیون دلار به ۱ میلیون دلار کاهش یافته بود ولی دست اندرکاران معتقدند که این کاهش تاثیر منفی روی غرامات نخواهد داشت چون بیشترین دلار در غرامات تا همان سطح های تعیین شده است و نه بیشتر.

بیشتر شرکت های بیمه بر این باورند که جامعه پزشکی بایستی تعریف واحدی از نقص عضو بدنی و ذهنی داشته باشد تا در صورت مواجهه با این گونه موارد بتوان از جدول از پیش تعیین شده ای استفاده کرد.

با توجه به برنامه بودجه امسال میتوان امیدوار بود که تغییرات مثبت در بیمه اتومبیل محق خواهد شد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com