Farhad-Farsadi-n 

قطعا اخیرا به تبلیغ تلویزیونی که بسیار هم جالب تهیه شده توجه کرده اید که صاحب خانه ای برای برداشتن روزنامه به بیرون خانه می آید و متوجه می شود که اجرام فضایی از آن جمله قطعات ماهواره در حال سقوط هستند و اولین برخوردشان با اتومبیل اوست و وقتی بیشتر توجهش جلب می شود شاهد سقوط کل ماهواره هواشناسی روی اتومبیلش است که باعث ناراحتی اش می شود. در پایان این تبلیغ بسیار جالب گوینده اظهار می کند که از پوشش بیمه ای برای خانه و اتومبیل خود مطمئن باشید.

در متن اخبار و روزنامه های کثیرالانتشار از جمله گاردین اخیرا خبر خاتمه ماموریت ماهواره روسی به نام روس کوسموس که در مدار کره زمین با ۷ متر شعاع و سرعت ۱۶۰۰۰ مایل در حرکت است منتشر شده و پیش بینی شده که به زودی با مدار کره زمین برخورد می کند و قطعاتش تا شعاع بسیار وسیعی پرتاب خواهد شد. حال تصور کنید که یکی از قطعات یاد شده با ماشین یا منزل شخصی برخورد نماید آیا خسارتش تحت بیمه خواهد بود یا خیر؟

برای منازل مسکونی که پاسخ بسیار صریح و مشخص است. بله. در بیمه نامه به این مورد اشاره شده است، البته چون بیمه های منازل مسکونی متحدالشکل نیستند سعی کنید از این اصل در ابتدای بیمه نامه مطمئن شوید. برای بیمه اتومبیل اگر از بیمه اصطلاحا تمام خطر استفاده می کنید بدانید که برخورد هر جسم متحرک با اتومبیل شما و برخورد اتومبیل شما با هر جسم ثابت تحت پوشش بیمه است، ولی اگر از بیمه شخص ثالث فقط بهره مند هستید متاسفانه این خسارت تحت بیمه شما پوشش ندارد البته که قادرید خود از صاحب ماهواره شکایت کرده و طلب خسارت نمایید.

تصور ننمایید که احتمال تحقق این مطلب کم است، البته برای ۱۰ سال پیش کم بود ولی اخیرا دیگر این احتمال کم نیست. سازمان فضایی ناسا اعلام کرده که در جو زمین حدود ۳۱۰۰۰ قطعه ۱۰ سانتیمتری، ۵۰۰ هزار قطعه ۱ الی ۱۰ سانتیمتری و ۱۰۰ میلیون قطعه کوچکتر از ۱ سانتیمتری وجود دارد و سالانه مقدار زیادی به زمین سقوط می کنند.

در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۲۰ تن از قطعات یاد شده به زمین سقوط کردند و شرکت بیمه آلیانس در گزارش سالانه خود آنها را به سقوط ۴۰ فیل از آسمان تشبیه کرد ولی بُعد خسارتش زیاد نبود. آقای لودویک آرنوکس در گزارش خود برای موسسه پژوهشی آلیانس در مرکز هوا و فضای آلمان چنین نوشته که سازمان فضایی روسیه برای پیشنهاد پاکسازی و گزارشات مدیریت ریسک برای جلوگیری ازخسارات حاصله حدود ۳ میلیون دلار به دولت کانادا پرداخته تا ایشان را در این مساله کمک نمایند.

اگر بر اثر برخورد یکی از این قطعات شخصی فوت نماید یا دچار نقص عضو و از کارافتادگی شود غرامت تمام و کمال به عهده شرکت بیمه خواهد بود. جالب توجه آن است که از دهه گذشته هر وسیله اکتشافی یا هواشناسی به مدار زمین فرستاده شود بایستی بیمه نامه مدون داشته باشد. این بیمه مسئولیت است و چنانچه بر اثر فعالیت های آنها خسارتی مالی یا جانی به شخصی وارد شود بیمه نامه تمام و کمال خسارت را می پردازد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com