بسیاری از دانشمندان خسته و بی حوصله جهان معتقدند اگر جنگ جهانی دوم موفق شده بود نسل بشر را از روی کره زمین براندازد، ما امروز اینقدر گرفتاری و مصیبت نداشتیم!

هفتاد سال پیش، کشورهای دنیا، اول شوخی شوخی و بعد جدی جدی افتادند به جان هم و… دِ بکش، اما توانستند از میلیاردها جمعیت دنیا، فقط ۶۵ میلیون نفر را از بین ببرند که انصافن ناچیز است. میلیون کشته کم بود، خیلی هم کم بود، اما خب بیشتر از این نشد. یه وقت هایی هست که بشر زورش نمیرسه …خود من وقتی یک کیسه ۲۰ کیلویی برنج می خرم که ارزان تر باشه و چند ماه راحت باشیم، باید یک نفر دیگه را هم صدا کنم که بیاد سرش را بگیره و از پله ها ببریم بالا. برای اینکه زورم نمیرسه. دنیا هم اون موقع زورش نرسید بیشتر از این بکشه. نمیشه بهش ایراد گرفت و سرزنشش کرد.

رهبران آن موقع جهان هم طفلکی ها تقصیری نداشتند…وسایل ابتدایی بود. تانک ها زپرتی، توپ ها شبیه اسباب بازی هایی که امروز برای بچه ها درست می کنند…بمب ها بی خاصیت …. چی بگم والا؟!

یه بمب می انداختند، به جای اینکه یک شهر را خراب کنه، یه دیوار را خراب می کرد. بمب نبود که، ترقه ای بود به نام بمب.

مادرمرده ها نه اسلحه شیمیایی داشتند که بیندازند روی حلبچه و هشت هزار نفر را در چند لحظه بکشند، نه بمب اتمی مثل امروز فت و فراوان بود … فقط آمریکا یک دانه اش را داشت که اون را هم به خاطر گل روی ژاپنی ها انداخت روی هیروشیما بلکه ژاپن را از صفحه روزگار محو کند، اما توانست فقط ۲۵۰ هزار نفر را بکشد

 قدرت نمائی روسیه ، یک روز پس از مراسم پایان جنگ جهانی دوم!

قدرت نمائی روسیه ، یک روز پس از مراسم پایان جنگ جهانی دوم!

.

بقیه آدم ها را هم سعی کردند یکی یکی بکشند اما کار سختی بود. از یک طرف مردم ترسو فرار می کردند و زیر این پله و زیر اون پله قایم می شدند، از طرف دیگر هم اون تفنگ های ساچمه ای حسن موسی که کارآمد نبود و به درد لای جرز می خورد… . اینجا رو نشونه می گرفتی، سی متر اونورتر رو می زد ولی اگر سی متر اونورتر را نشانه می گرفتی، درست همانجا را می زد. انگار ساخته شده بود واسه ۳۰ متر اونورتر را زدن!

تازه یکی یکی کشتن طول می کشید و حوصله آدم را سر می برد…شش سال هم طول کشید ولی خب، طفلک ها حریف مردم دنیا نشدند. آخه از آنطرف هم مردم شب که می شد، به علت نداشتن سرگرمی، با هرجان کندنی که بود! یه نون خور تازه تولید می کردند و سربازهای جدیدی جای سربازهایی را که کشته شده بودند می گرفتند …

ترا به خدا دلخور نشین از اینکه درآن زمان زنده نبوده اید که امروز نام تان جزء قربانیان جنگ باشه و خودتان راحت شده باشید، جنگ جهانی سوم در راه است و مسلماً کمبودهای جنگ جهانی دوم را برطرف می کنه. ابرقدرت ها میگن جنگ جهانی سوم آنقدر بزرگ و برق آسا خواهد بود که جنگ جهانی دوم پهلوش یک بازی بچه گانه به نظر خواهد آمد.

برای اینکه مطمئن باشید این حرف ها را از خودم در نیاورده ام و الکی الکی بهتون مژده! یک جنگ بزرگ دیگر را نمی دهم، خبر بی بی سی را بخوانید تا خاطرتان جمع باشد رهبران دنیا بیکار ننشسته اند و به فکر من و شما هستند.

هفته گذشته ، و درست یک روز بعد از برگزاری مراسم هفتادمین سال پایان جنگ جهانی دوم، روسیه بزرگترین رژه نظامی بعد از سقوط شوری سابق را برگزارکرد و قدرت حیرت انگیز نظامی خود را به رخ دنیا کشید. بدیهی است که روس ها با این نمایش خواستند به دنیا بگویند که ما برای حفظ صلح! شب و روز کار کرده ایم و هرروز اسلحه جدیدتری ساخته ایم.

لابد پس فردا هم آمریکا، قدرت نظامی اش را به رخمان خواهد کشید و نشانمان خواهد داد که به خاطر حفظ صلح، چه بمب ها و موشک هایی که نساخته؟

اختراع دائمی سلاح های کشنده و مخرب زیر عنوان حفظ صلح، مثل این است که آدم به خاطر لاغر شدن، صبح و ظهر و شب بعد از غذا! یک پرس هم چلوکباب بخورد.

البته همن الان هم برای حفظ صلح، جنگ های کوچولو موچولویی برای دست گرمی در اینسو و آنسوی دنیا در حال اجرا و تمرین هست وکشورهای دیگر هم به قدر وسع شان به صلح جهانی کمک می کنند، یعنی اسلحه جدید می سازند!

در این جنگ های پیش پا افتاده و تمرینی، تا به حال ۲۲۰ هزار نفر در سوریه کشته شده اند، تعداد کشته های یمن و اوکرائین و عراق و کردستان و لبنان و فلسطین و و و… را خودتان بروید درگوگل پیدا کنید ….

به هرحال اینطورکه بوش داره میاد (منظورم پرزیدنت بوش جوان نیست!) خیلی ها از جمله کارخانه های اسلحه سازی دنیا، دل شان برای یک جنگ نان و آبدار جدید تنگ شده.

خبرها امید بخشه و به زودی همه مان از شر این زندگی سگی و خواندن خبرهای سر بریدن طالبان و بوکوحرام و داعش، راحت خواهیم شد. بیشتر از همه معلمان ایران از جنگ جهانی سوم لذت خواهند برد برای اینکه از بس گفتند خط فقر سه میلیون تومنه و حقوق ما یک میلیون تومن، زبانشان مو درآورد!

اصلا نمیشه!

یعنی اگر یک هفته هم ما نخواهیم چیزی بنویسیم و حرفی نزنیم، مسئولان مملکت مان نمی گذارند …

همین هفته به خودم گفته بودم استراحت می کنم و چیزی نمی نویسم، اما یکی از مقامات ارومیه نگذاشت!

ماجرا را که خوانده یا شنیده اید؟ اینطوری که در سایت های خبری منتشر شده، دختر جوانی در مهاباد وقتی احساس می کند در معرض خطر تجاوز است، خود را از طبقه چهارم هتلی که در آن کارمی کرده به پائین پرتاب می کند و متاسفانه کشته می شود.

اما بی بی سی از قول خبرنگارش می نویسد:”معاون سیاسی امنیتی آستان آذربایجان غربی گفته: بین مرحومه و فرد دستگیر شده در هتل صحبتی انجام گرفته، در حد آشنایی، متهم که مدتی قبل از همسر خود جدا شده است درصدد بوده از مرحومه برای ازدواج درخواست کند، منتهی مرحومه قصد خروج از اتاق را داشته که به دلیل سرعت در حرکت… از پنجره سقوط کرده و فوت می کند”.

از وقتی این خبر را خوانده ام موقع بیرون رفتن از اتاق چنان یواش یواش راه میرم و مواظبم از پنجره پرت نشم که خانمم می پرسه چرا اینجوری راه میری؟ چیزیت شده، پات درد می کنه !

حاتم بخشی

ادیب میاله، رئیس بانک مرکزی سوریه، در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری بلومبرگ از یک کمک یک میلیارد دلاری دیگر ایران به سوریه خبر داد.

پرزیدنت اسد که صبح به صبح به خبرنگار ما تلفن می کند تا گزارش کارش را بدهد! ضمن گله از خبرنگار ما گفت بی انصاف ها از صد میلیارد دلاری که قرار است گیرتان بیاید فقط یک میلیاردش به ما می رسد؟ شما که چپ می روید پز حاتم طائی تان را می دهید و راست می روید می گوئید کوروش یهودی ها را آزاد کرد و از این حرف ها…، همه بزرگواری تون همینه؟ یک میلیار دلار؟!

ضرب المثل ها چگونه ساخته می شوند؟

بسیاری از مردم تصور می کنند ساختن ضرب المثل هم مثل بسیاری از مشاغل در مملکت ما ارثی بوده و کسانی که شغل شان جداندرجد، ساختن ضرب المثل بوده، صبح که از خواب بلند می شده اند می رفته اند در دکان شان و شروع می کرده اند به بازی با کلمات و ساختن و پرداختن ضرب المثل، بی خبر از اینکه کسی از ساختن ضرب المثل منظور سوئی نداشته. الفاظ یا اشعاری که به دل مردم می نشسته و آن را درست می یافته اند، تکرار می کرده اند و می شده ضرب المثل.

مثلا چه منظوری می تواند پشت ضرب المثل “به کچل میگن زلفعلی” وجود داشته باشد؟ مردم دیده اند که یارو هیچی سرش نمیشه اما ادعای فضل و دانش می کنه، توی رودربایستی و برای اینکه به در بگویند که دیوار گوش کند، گفته اند به کچل میگن زلفعلی بلکه یارو حالیش بشه و کمتر ادعا کنه …

مثلا افضل الشعرا، محمد افضل سرخوش، شاعر قرن دوازدهم، روزی که فهمید شاه عباس دستور داده نسف آقا، معروف به وجیه الدین شانی تکلو، شاعر معاصر خود را به خاطر سرودن یک بیت شعر در کفه ترازو بگذارند و هموزنش طلا به او بدهند، به خودش گفت چرا من این کار را نکنم؟

این بود که دست به کار شد و در وصف همت خان، حاکم وقت خودش، شعری پر آب و تاب سرود و خواند.

حاکم از شعر او بسیار خوشش آمد و وعده یک دست لباس نو به او داد.

مدتی گذشت و از لباس نو خبری نشد، و سرخوش، عصبانی و پکر شعر دیگری با این مضمون سرود و برای حاکم فرستاد که:

بر دولت بی فیض دماغت مغرور

برعکس نهند نام زنگی کافور

مردم از مصرع دوم این شعر خوششان آمد و آن را در مواردی دیگر به کار بردند و یواش یواش شد ضرب المثل.

روزی هم که آقای احمدی نژاد که می دانست پشت پرده چه خبر است، به شوخی و تمسخر دولت خود را “پاک ترین دولت تاریخ” نامید، هرگز قصد نداشت این جمله را ضرب المثل کند.

یک چیزی همینطور الکی پروند که کم نیاره، بعد که پرونده های اختلاس و فساد دولت ایشان رو شد، جمله “پاک ترین دولت تاریخ ” هم مثل همان جمله “به کچل میگن زلفعلی” ، و “به کور میگن عینعلی”، الکی الکی شد ضرب المثل!

*میرزا تقی خان، طنزپرداز و سریال نویس پیشکسوت، با سابقه ۵۰ سال طنزنویسی در توفیق، کشکیات، کاریکاتور، کیهان و تلویزیون از همکاران افتخاری شهروند است. از این نویسنده کتاب “آدم های زیادی” در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است.