Farhad-Farsadi-n

قطعا واقف هستید که خسارات غیر واقعی هر ساله تاثیر منفی بر صنعت بیمه کانادا وارد می کند و رقمی حدود ۱ الی ۲ میلیارد دلار به همه مصرف کنندگان تحمیل می شود، البته اگر بخش های پیگیری خسارت بتوانند با درایت جلوی این کلاهبرداران بیمه ای را بگیرند این مساله مثبتی خواهد بود که به نفع همه خریداران بیمه ای است.

اجازه می خواهد نظر شما خوانندگان محترم را به موارد مشابهی در سراسر جهان جلب نماید:

۱ـ خانم ایزابل پارکر ۷۲ ساله در طول فعالیت بزهکاریش حدود ۴۹ بار از مغازه داران، سوپرمارکت ها و بیزینس های مختلف برای سر خوردن و صدمه دیدن اعلام غرامت کرد و در طول سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ توانست ۵۰۰ هزار دلار از شرکت های بیمه پول دریافت کند، اما این خاتمه جریان نیست، بلکه شرکت های بیمه از وی در دادگاه های مختلفی شکایت کردند و موفق شدند در ۲۹ دادگاه وی را محکوم کنند، ولی از پولها خبری نبود لذا او به ۴ سال بازداشت در خانه شخصی خودش محکوم شد.

۲ـ خانم کارلا پاترسون در روز مادر با دخترش برای صرف ناهار به رستورانی رفتند و سفارش سوپ سبزیجات دادند ولی در سوپ یک موش پیدا شد که همه چیز را عوض کرد و ایشان از رستوران ۵۰۰ هزار دلار ادعای غرامت کرد. شرکت بیمه ی صاحب رستوران، موش را برای تحقیقات به آزمایشگاه پلیس ارسال کرد و بعد از آزمایشات متنوع ثابت شد که هیچ اثری از سوپ در معده و دستگاه تنفسی موش وجود ندارد، لذا موش نمی توانسته در سوپ بوده باشد و تنها دلیل منطقی این بود که توسط خود خانم پاترسون در آنجا گذاشته شده است. دادگاه شرکت بیمه موفق شد با این استدلال وی را محکوم و یک سال به زندان بیندازد.

۳ ـ آقای مارک تامسون مطلع شد که مادرش خودکشی کرده و منزل مسکونی را هم به آتش کشیده است. بعد که از شرکت بیمه برای بیمه عمر مادرش و خسارت وارده به منزل ۷۰۰ هزار دلاری اش ادعای خسارت کرد بازرسان بیمه درخواست کالبدشکافی دادند و مطلع شدند که هیچ اثری از دود در سیستم تنفسی مادر نیست و به این نتیجه رسیدند که ایشان در محل دیگری کشته شده (با وسیله ای مثل بالش خفه شده) و بعد به منزل مسکونی منتقل گردیده و قاتل خانه را به آتش کشیده که همه شواهد هم از بین برود. نه تنها رقم خسارت و غرامتی به مارک پرداخت نشد، بلکه به ۱۹۰ سال زندان محکوم گردید.

۴ ـ یک وکیل اهل آمریکای شمالی یک بسته سیگار بسیار گران قیمت خرید و آنها را در مقابل سیل، آتش سوزی و انفجار بیمه کرد. بعد از ۹ ماه همه سیگارها را به دوستان خود داد تا بکشند و سپس به شرکت بیمه اطلاع داد و طلب خسارت کرد. اول شرکت بیمه تصور کرد که با یک شوخی بزرگ روبرو است ولی بعد از یک سال مجبور به پرداخت خسارت به میزان ۱۵ هزار دلار شد. بعد از پرداخت شرکت بیمه با حق جانشینی به همه آنهایی که سیگارها را کشیده بودند مراجعه و خسارتش را بازیافت کرد و یک پرونده ۱۵ هزار دلاری هم برعلیه وکیل تشکیل داد که ایشان به عنوان بیمه گذار بایستی تمامی مراقبت لازم را از مال بیمه شده انجام می داده و در این کار قصور کرده و در دادگاه پیروز شد و ۱۵ هزار دلار هم از ایشان دریافت کرد.

برای اینکه در دام کلاهبرداران بیمه ای نیفتیم بایستی آگاه و مطلع عمل نماییم. از کار کردن با افرادی که از شما برای خدمات بیمه ای پول طلب می کنند برحذر باشید و بدانید که ایشان صلاحیت بیمه ای ندارند. حتما از داشتن پروانه فعالیت بیمه ای مطمئن شوید و بعد قدم بردارید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com