محمد رحیمیان

انسان امروزی تحت تاثیر القائات ذهنی و اندیشه ای نادرست که ناشی از کدورت های ذهنی و باید و نبایدهای غلط اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی است از اندیشیدن درست و دیدن واقعی عاجز است. وقتی در یک موقعیت نابهنجار قرار می گیرد همانند انسانهای پیشین براساس غریزه جنگ و گریز پاسخ خشم یا ترس و یا هر پاسخی که منشا آن ترس و خشم است مثل تنفر یا دلسردی را از خود بروز می دهد این عکس العمل آنی، ناشی از احساس خطری است که فرد نسبت به خود دارد. شاید بهتر این باشد که ما وضعیت خود را از نقطه نظرهای مختلف از قبل بسنجیم. برای مثال به آمار سلامتی و بیماری در سالهای گوناکون توجه کنیم و اجازه ندهیم زندگی خود و اطرافیانمان تحت شعاع بی توجهی مان قرار گیرد. نکته ای که امروز توجه ما را جلب نمود آخرین نتایج در مورد مصرف نوشیدنی های شیرین است. فکر می کنید به کدام قسمت بدنتان آسیب  می رسد؟…

لوزالمعده یا پانکراس، غده ی بزرگ سرخ رنگ خوشه مانندی است که نزدیک معده قرار دارد. به گفته متخصصان، سرطان پانکراس هرچند که بسیار نادر است اما یکی از کشنده‌ ترین انواع سرطان است. از آن جا که به سختی می ‌توان این سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد، در زمان تشخیص آن دیگر به ادامه زندگی بیمار امید چندانی نخواهد بود. بنابراین باید عوامل بروز بیماری را شناخت و به پیشگیری از آن اهمیت داد.

نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است مصرف نوشیدنی ‌های شیرین، خطر ابتلا به سرطان پانکراس(لوزالمعده) را تا دو برابر افزایش می‌ دهد.

دکتر مارک پریرا محقق اصلی این پژوهش و استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه مینسوتای امریکا در این باره خاطرنشان کرد: افرادی که به طور منظم از این نوشیدنی‌ ها استفاده می ‌کنند به طور کلی سابقه رفتاری رضایت‌ بخشی ندارند، اما در این تحقیق جدید معلوم شد که تاثیر این نوشیدنی‌ ها در بروز سرطان پانکراس می ‌تواند منحصر به فرد باشد. دکتر پریرا در این باره تاکید کرد: براساس نتایج این تحقیق، سطح بالای نوشیدنی‌ های کربوهیدراتی شیرین می ‌تواند میزان انسولین را در بدن افزایش دهد که نتیجه این فرایند غیرطبیعی، افزایش رشد سلول‌ های سرطانی غده پانکراس است.

در این تحقیق پریرا و دستیارانش روی ۶۰ هزار و۵۲۴ زن و مرد داوطلب در سنگاپور مطالعه و آزمایش انجام دادند. این بررسی ‌ها تحت عنوان”پژوهش سلامت چین” و طی یک دوره ۱۴ ساله انجام گرفت . به گفته متخصصان، مهمترین علت ‌های بروز سرطان پانکراس عبارتند از استعمال دخانیات، دیابت قندی، افزایش سن، مصرف زیاد پروتئین ‌های حیوانی و چرب، مصرف زیاد قهوه و سابقه مزمن عفونت پانکراس می باشد و بر اساس تحقیقات بخش اپیدمیولوژی تغذیه و سرطان دانشکده پزشکی دانشگاه مونترال  به مدیریت پروفسور قدیریان که با همکاری سازمان بهداشت جهانی و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان و محققان ۵ کشور مختلف دنیا انجام شده خبر دیگری که می توان به این مطلب افزود اینکه افرادی که سابقه بیماری‌های مربوط به آلرژی، آسم و اگزما دارند خیلی کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان پانکراس هستند و این مهم ممکن است در مورد سرطان‌های دیگر نیز صحت داشته باشد.

اینکه کدامیک از ما آینده نگر خوبی است و کدامیک از ما برای فردای خود و روزهای عدم سلامتی اش از قبل اندیشیده، نکته ای است که فردای زندگی به ما نشان خواهد داد. شاید بد نباشد روزی را برای نوشتن راههای مقابله با دوران بیماری، زمان ناتوانی و احیانا مشکلات مالی فردا اختصاص دهیم. اگر قلمی به دست گرفته اید فراموش نکنید ما می توانیم مشاور شما در این راه باشیم.  قطعاً ما می توانیم ادامه قصه ناخوانده شما را به مسیری هدایت کنیم که در آن مشکلات مالی، آینده تان را متزلزل نسازد. شرط رسیدن به این مهم، توجه امروز به گذر سن است. سنی که  هر لحظه با ثانیه قبل خداحافظی می کند.

شرکت Insufin به منظور بالا بردن فرهنگ بیمه در جامعه، با طرح سئوال جوایزی را تقدیم خوانندگان عزیز می نماید. لطفا پاسخ خود را به آدرس info@insufin.com ایمیل فرمایید.

برنده جایزه ماه اپریل: سرکار خانم مینا عزیزی هستند که می توانند برای دریافت بیمه نامه مسافرتی یکساله  با دفتر ما تماس حاصل فرمایند.

سئوال هفته: چه بیمه ای می تواند در خصوص مقاله امروز، ما را کمک کند؟

جایزه: DVD آموزشی بیمه های فردی، برای تمام سنین.

 

* محمد رحیمیان عضو انجمن  رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com