شهروند علی شریفیان: این هفته شرکت تاکاتا سازنده ایربگ های ایمنی برای خودروهای مختلف اعلام کرد برای رفع نقص فنی مهم و مرگ آور ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار اتومبیل را برای رفع نقص فنی ایربگ های ایمنی آنها فرا خواهد خواند. به گفته ی مدیران این شرکت در ایربگ های حادثه آفرین ماده شیمیایی به کار رفته که در تصادفات ممکن است منفجر شده و قطعات فلزی به اطراف پراکنده کند که در صورت اصابت به سرنشینان خودرو ممکن است سبب مرگ یا مجروح شدن آنها بشود. این ایربگ تاکنون در آمریکا باعث مرگ شش نفر و مجروح شدن یکصدنفر شده است.

ایربگ های ساخت تاکاتا در خودروهای ساخت حدود ده شرکت خودروسازی در آمریکای شمالی به کار برده شده اند. از جمله شرکت هایی که این ایربگ را در مدل های مختلف ساخته شده در سال های مختلف به کار برده اند از فورد، جنرال موتورز، هوندا، تویوتا، نیسان، بی ام دبلیو نام برده شده استcar.

پیش از این مورد بزرگترین فراخوان خودرو در تاریخ خودرو سازی در آمریکای شمالی به سال ۱۹۸۰ به وسیله فورد انجام شده است. فورد در مورد پیشین بیش از ۱۰ میلیون خودرو را از بازار آمریکا و کانادا فراخواند. آن خودرو جعبه دنده شان نقص فنی داشت.

هنوز معلوم نیست چه تعداد از این ابربگ ها در خودروهایی به کار رفته که در بازار کانادا فروخته شده اند. شرکت تاکاتا اعلام کرده به زودی به طور دقیق با ذکر مدل، نام و سال ساخت خودروهایی که این ایربگ های خطرناک در ساخت آنها به کار رفته در تمام آمریکای شمالی اعلام خواهد کرد.