دکتر رضا مریدی نماینده ایرانی تبار مجلس انتاریو که دو وزارتخانه ی “پژوهش و نوآوری” و “دانشگاه ها و کالج ها” را در کابینه ی خانم کاتلین وین رهبری می کند، طی ماه جاری، دو سفر مهم کاری به کره جنوبی و منطقه خاورمیانه داشته است.

برای آگاهی از دستاوردهای این سفرها، با دکتر مریدی تماس گرفتیم. ایشان ضمن مثبت خواندن نتایج این بازدیدها، تجربه ی خود را از مشاهده ی کشورهای کره جنوبی، اسرائیل، اردن و فلسطین با ما در میان گذاشت.

دکتر مریدی گفت: سفر کره جنوبی در رأس یک هیئت ۲۵ نفره از روسای شرکت های بزرگ و کوچک اتمی انتاریو برای شرکت در کنفرانس اتمی کره ی جنوبی بود. من سرپرستی این هیئت را برعهده داشتم.

دکتر مریدی دلیل انتخابش از سوی نخست وزیر انتاریو برای رهبری این هیئت را پیشینه اش در بخش انرژی اتمی خواند و اینکه خانم وین مایل بوده که یک دانشمند هسته ای هیئت را راهبری کند.

دکتر مریدی رهبری همین هیئت را سال گذشته در سفر به چین داشت و تجربه و دستاوردهای آن سفر موجب شد که نخست وزیر انتاریو، برای تفاهم نامه های همکاری اتمی با کره جنوبی، به جای وزیر انرژی، دکتر مریدی را به سرپرستی این هیئت بگمارد

دکتر رضا مریدی در سفر به اسرائیل

دکتر رضا مریدی در سفر به اسرائیل

.

دکتر مریدی افزود: اولین بار بود که به کره جنوبی می رفتم. در این سفر در سی امین کنفرانس اتمی کره جنوبی حضور یافتیم. من در این کنفرانس سخنران افتتاحیه بودم. در کنار کنفرانس نمایشگاهی برقرار بود که روسای شرکت های کانادایی در آن حضور داشتند.

با دو وزیر ملاقات کردم. شش روزنامه با من مصاحبه کردند. با سفرای کانادا و انگلیس و استرالیا ملاقات داشتم. از صنایع مختلف سامسونگ، هوندایی، ال سی بازدید داشتم و از چهار نیروگاه برق اتمی کانادایی که در کره جنوبی تأسیس شده اند، بازدید کردم. بیشترین کوشش من این بود که صنایع اتمی انتاریو را معرفی کنم. از نظر من خیلی موفقیت آمیز بود بویژه استقبالی که رسانه های کره جنوبی از هیئت ما کردند و بسیار توجه نشان دادند. ما امیدواریم در آینده، کمپانی های کانادایی از تأمین کننده های تجهیزات مورد استفاده در رآکتورهای اتمی کره جنوبی باشند.

دکتر مریدی اطلاعاتی در پیوند با جایگاه کره جنوبی در زمینه ی انرژی اتمی داد و افزود: کره جنوبی ۲۴ رآکتور اتمی دارد که ۳۰درصد برق کره جنوبی از انرژی اتمی تأمین می شود. از این ۲۴ رآکتور ۴ رآکتور کانادایی است. کانادایی ها در آنجا پایگاهی برای توسعه نیروگاه های برق اتمی کره جنوبی دارند. اما از طرف دیگر کره جنوبی در ظرف سی سال که این تکنولوژی را از کانادا و آمریکا خریده، خودش آن را رشد داده و صاحب تکنولوژی جدیدتری شده. در حالی که رآکتورهایی که خریده بودند حدود ۸۰۰ مگاوات تولید می کرد، اما رآکتورهای طراحی خودشان حدود ۱۴۰۰ مگاوات برق تولید می کند و حال خودشان به فروشنده تبدیل شده اند و چهار رآکتور را به امارات متحده عربی فروخته اند و این رآکتورها در امارات در حال ساخت است. در حال مذاکره هستند که چند رآکتور هم به عربستان سعودی بفروشند.

دکتر مریدی افزود: در کره جنوبی چیزی که باعث شگفتی من شد، کشوری که در سال ۱۹۵۳ یک کشور جنگزده ویران شده بود، در عرض این ۶۰ سال اخیر آنچنان پیشرفتی کرده که الان دهمین قدرت بزرگ اقتصاد دنیاست. بزرگترین کمپانی کشتی سازی دنیا در کره جنوبی است. از هر جنبه ای که فکر کنید کره جنوبی شاهکار کرده است. مملکتی که ۷۵ درصد خاکش کوهستان است و قابل زراعت نیست و ۵۰ میلیون جمعیت هم در این شبه جزیره زندگی می کنند و در جای وسیعی هم زندگی نمی کنند، اما مردم بسیار پرکاری دارد. کره جنوبی ده پالایشگاه بزرگ نفت دارد که چهار پالایشگاه جزو بزرگترین پالایشگاه های جهان است در حالی که خودش منابع نفتی ندارد، بلکه نفت خام را از جاهای مختلف مثل ایران می خرد و بعد از پالایش به قیمت بالاتر می فروشد.

من از کمپانی سامسونگ بازدید کردم. همه چیز تولید می کند از تلفن دستی گرفته تا سیستم های پیچیده ی الکتریکی. کمپانی هوندایی از اتوموبیل گرفته تا بزرگترین کشتی ها را می سازد.

دکتر مریدی خاطره ای هم از این سفر به عنوان یک ایرانی تبار برایمان گفت. او افزود: در دهه ی شصت، در دیدار رئیس جمهور کره جنوبی و شاه، توافق کردند که در هر دو کشور خیابانی به نام پایتخت های آن کشورها نامیده شود. در تهران خیابانی داریم به نام سئول که اطراف میدان ونک است، در سئول هم من در هتل اینترکنتینانتال که بودم دیدم روی کارت هتل آدرس هتل نوشته خیابان تهران، رفتم بیرون و تابلوی خیابان را دیدم، و متوجه شدم بله همان تهران خودمان است. ایران و کره جنوبی در دهه ی شصت هم سطح هم بودند، الان ببینید کره جنوبی کجا هست و ایران کجا.

وقتی صحبت از صنایع اتمی کانادا می شود، تمام تمرکزها روی انتاریو قرار می گیرد، زیرا که حدود ۹۰درصد این صنایع در انتاریو قرار دارند و معادن اورانیوم در ساسکاچوان.

سفر بعدی دکتر مریدی در هیئت وزیر دانشگاه ها و کالج ها، به اردن، فلسطین و اسرائیل بود.

به گفته ی دکتر مریدی، هدف از سفر به اسرائیل تمدید قرارداد همکاری های علمی و پژوهشی بین دولت انتاریو و دولت اسرائیل بود. این دو دولت ده سال پیش با هم قرارداد همکاری امضا کرده اند که هر پنج سال می بایستی تمدید شود

دکتر رضا مریدی در سفر به کره جنوبی و خاورمیانه

دکتر رضا مریدی در سفر به کره جنوبی و خاورمیانه

.

در سفر به اسرائیل، دکتر مریدی و هیئت همراه از دانشگاه هبرو در اورشلیم و دانشگاه تکنولوژی اسرائیل در حیفا بازدید و با روسای دانشگاه گفت وگو کرد.

دکتر مریدی گفت، این دو دانشگاه بعد از جنگ جهانی اول تأسیس شده اند یعنی قبل از تأسیس دولت اسرائیل. کلیمیان این دو دانشگاه را تأسیس کرده اند و الان هم از همه ملیتی در این دانشگاه دارند درس می خوانند.

وزیر آموزش عالی انتاریو، بازدید از شهر قدیم اورشلیم را که سابقه ی چندهزار ساله دارد، بسیار جالب توصیف کرد و گفت: این شهر از لحاظ تاریخی بسیار جالب است. چهار منطقه دارد. یک منطقه مسلمان ها، یک منطقه مسیحی ها، یک منطقه یهودیان و یک منطقه هم ارامنه زندگی می کنند. از مسجد الاقصی دیدن کردیم. از پرستشگاه های باستانی مسیحیان و یهودیان بازدید کردیم. یک تاریخ چندهزار ساله در آن منطقه حضور دارد.

دکتر مریدی یکی دیگر از دیدنی های حیفا را آرامگاه باب خواند و گفت: این آرامگاه بسیار زیبا بود و راهنمایی که اطلاعات این مقبره را می داد به ما گفت زمانی که حضرت باب را در تبریز می کشند، بابی های آنجا پنجاه سال در خفا جسد او را نگهداری و بعد از آن به عکا منتقل می کنند. در محل دفن او در پای کوه، باغی درست کرده اند که بسیار زیباست و به منطقه ای توریستی تبدیل شده است.

پس از اسرائیل دکتر مریدی به رام الله سفر کرد و به اتفاق سفیر کانادا در فلسطین، با وزیر آموزش دولت خودگردان فلسطین دیدار کرد. او همچنین از مرکز “انتقال اختراعات” بازدید کرد.

او رام الله، مرکز کرانه ی باختری را شهر کوچکی در ده دقیقه ای اورشلیم توصیف کرد که نشانه های اشغال در آن دیده می شد.

هیئت اعزامی از انتاریو، پس از فلسطین به اردن می روند و دکتر مریدی با وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی اردن، قرارداد همکاری های علمی را برای اولین بار بین اردن و انتاریو امضا می کنند.

وزیر دانشگاه ها و کالج های انتاریو، در دیدار سه روزه از اردن، از انجمن سلطنتی علوم، که بزرگترین مرکز تحقیقات اردن است و همچنین دانشگاه تکنولوژی پرنسس سمیه (دخترعموی پادشاه اردن) بازدید کرد و در ادامه ی سفر از دو دانشگاه شهر”اربد” هم دیدار کرد.

دکتر مریدی گفت: از آغاز ابتدایی زبان انگلیسی در کنار زبان عربی تدریس می شود. در اردن زبان دانشگاه ها انگلیسی است و تاریخ رسمی کشور تاریخ میلادی است.

دکتر مریدی از دیدنی های اردن گفت و اینکه از دریای مرده (بحرالمیت) و کوه نیبو که یک مکان توریستی است، نیز دیدن کرده است.

نیبو کوهی در استان مادبا و در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی امّان است. کوه نیبو طبق انجیل، جایی است که موسی پیش از مرگش، سرزمین موعود را از آنجا دیده است.

وزیر پژوهش و نوآوری انتاریو، اولین سفر خود را به اسرائیل، اردن و فلسطین بسیار مثبت خواند و گفت: ما در انتاریو اصرار داشتیم که توازنی بین دیدار از اسرائیل و کشورهای عربی وجود داشته باشد چون ما با همه ی اینها دوستی داریم و می خواستیم همکاری های علمی، فرهنگی و پژوهشی بین انتاریو و این سه کشور برقرار باشد.

به همراه رئیس دانشمندان اسرائیل، Avi Hasson

به همراه مقامات دانشگاه هیبرو و انستیتوی اسرائیلی ـ کانادایی پژوهش پزشکی

Photo #1:

With Avi Hasson, Chief Scientist, Israel.

 Photo #3:

Asher Cohen, Rector, the Hebrew University and Dr. Ittai Ben- Porath of the Institute for Medical Research Israel-Canada. Dr. Ben-Porath is part of an international project between the Ontario Institute for Cancer Research and the Institute for Medical Research Israel-Canada to identify molecular drivers of metastatic pancreatic cancer.

 Photo #4:

Dr. Hani Dmour (Secretary General of the Jordan Ministry of Higher Education and Scientific Research) and Mr. Giles Gherson (Deputy Minister of Ontario Minister of Research and Innovation) sign the Memorandum of Understanding to explore ways to promote cooperation between Ontario and Jordan.

 Pictured standing at the signing ceremony is Canadian Ambassador Bruno Saccomani (far left), Dr. Reza Moridi, Minister of Research and Innovation & Minister of Training, Colleges and Universities (second from left), Dr. Mohammad Al Zboun (far right), and Dr. Tayseer Ofeishat (second from right) of Jordan.

 Photos attached:

The Hebrew University, The Bob’s Shrine and Terrace (two photos), The Dome of the Rock, Yad Vashem