Farhad-Farsadi-n

کارنامه عملکرد هر یک از ایالات مختلف کانادا در خصوص خسارات آبدیدگی متفاوت است.

آقای دکتر بلر فلتمیت رئیس بخش محیط زیست دانشگاه واترلو در نشستی که هفته گذشته با مسئولان مملکتی و موسسه انستیتو بیمه گران کانادا برگزار کرد گفت که با توجه به رشد روزافزون سیل و خسارات ناشی از آب برف و باران در کانادا چنین به نظر می رسد که بایستی در ساخت و ساز ساختمانها و بناهای متفاوت تجدیدنظر کرد و متناسب با شدت صدمه پذیری هر منطقه در شهرسازی و حفظ محیط زیست برنامه مجددی را طراحی کرد تا از بار خسارات احتمالی آتی کاسته شود.

در بررسی های کارشناسانه که از ۱۵ شهر مهم کانادا به عمل آمده است مشخص شده که برای داشتن خانه و محیط کار امن بایستی توصیه های زیر را به کار گرفت:

۱- نصب سیستم مسدود کردن و برگردان فشار آب در زیرزمین خانه ها که در زمانی که فشار آبهای سطحی به سیستم فاضلاب زیاد می شود این دستگاه دهانه سیستم ورودی را کنترل و اجازه ورود و برگشت آب به سیستم آبرسانی را ندهد. با استفاده از این روش دیگر آبگرفتگی زیرزمین ها تقریبا محال خواهد بود.

۲- هماهنگی اجرایی بین شهرداری ها و جامعه مهندسین مشاور با مهندسین حفظ محیط زیست با این هدف که نقشه های مراکز سیل خیز و آبدیده بین ایشان مبادله شود تا از ساخت و ساز جدید در این مناطق جلوگیری گردد یا حداقل نقشه این مناطق با تغییری به روز شود تا از حجم خسارات کاسته گردد.

۳- ایجاد شبکه کنترل برای سیستم آبرسانی و فاضلاب که در صورت مشاهده هر مشکلی بتوان برای مقابله آماده بود و در صورت امکان آن را تصحیح /تکمیل و یا تعمیر کرد.

در ادامه این بحث یکی از حاضران گفت که در تحقیقاتی که به عمل آمده امکان کمک رسانی به مناطق مختلف در زمان بعد از سیل یا خسارات حاصل از آبدیدگی بررسی دقیق شده و این طبقه بندی بر اساس حفظ سیستم برق رسانی، سوخت رسانی، حمل و نقل غذا و امکانات پزشکی، دسترسی به سیستم مالی و پولی و امکانات اورژانس بیمارستانها است.

در این جا شما خوانندگان محترم را به کارنامه هر شهر با توجه به امکانات زیست محیطی ـ امنیتی و ایمنی جلب می نماید.

توجه داشته باشید که سیستم رتبه بندی از ۱۰ است که بالاترین رتبه طبقه بندی می باشد

اوتاوا ۸           وینیپگ ۷     کلگری   ۶        سنت جان   ۶

تورنتو ۶       مونترال ۶       میسی ساگا ۵     ادمونتون   ۴

فردریکتون ۴   وایت هوس ۴ چارلوتون ۳     کبک سیتی ۳

ریجاینا   ۳       ونکوور   ۳     هالی فکس ۲

البته ذکر این نکته لازم است که خطر سیل در بیمه منازل مسکونی پوشش ندارد و چیزی که خسارتش توسط شرکت های بیمه پرداخت می شود خسارت برگشت آب و فاضلاب است.

در حوادث اخیری که در آلبرتا و انتاریو اتفاق افتاد بعضی از شرکت های بیمه خسارات سیل در منازل مسکونی را بر اساس فرضیه برگشت آب پرداخت کردند که پیامی به وفاداری ایشان به بیمه گذارانشان (خریداران بیمه) بود. بر اساس آخرین سیستم نرخ دهی بیمه ای هر منزل مسکونی که از سیستم های پیشگیری یاد شده استفاده نماید قادر است از تخفیفات عمده ای بهره مند شود.

برای اطلاع از کم وکیف این مسایل با بروکر بیمه ای خود مشورت نمایید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com