شهروند علی شریفیان: روز جمعه گذشته یکی دیگر از چهره های کلیدی کابینه دولت هارپر و حزب محافظه کاران از سیاست کناره گیری کرد. پیتر مک کی ۴۹ ساله که تقریبا حدود ۲۰ سال در صحنه سیاسی بسیار فعال بود در استلارتون نوا اسکوشیا در حالیکه استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال محافظه کار و رهبر این حزب را در کنار خود داشت در یک سخنرانی اعلام کرد در انتخابات بعدی شرکت نخواهد کرد، اما تا آنزمان به عنوان وزیر دادگستری به کار خود ادامه می دهد. مک کی پیش از این در کابینه های هارپر مقام وزیر امور خارجه و وزیر دفاع هم بوده است. او نخستین بار در سال ۱۹۹۷ به عنوان کاندیدای حزب محافظه کاران پیشرو از نوا اسکوشیا به نمایندگی مجلس رسید. مک کی در سال ۲۰۰۳ در ترکیب این حزب و آلیانس کانادا نقش بسیار مهمی داشته است. ترکیب این دو جمع آمدن محافظه کاران تحت لوای یک حزب تازه به نام حزب محافظه کار بود. تشکیل این حزب بهترین موقعیت را برای هارپر به وجود آورد تا با به دست گرفتن رهبری آن با فاصله کوتاهی پس از تشکیل آن به سال ۲۰۰۶ به مقام نخست وزیری کانادا برسدpeter-mackay.

مک کی در سخنرانی خود گفت: «عشق من به سیاست بسیار قوی است اما عشقم به خانواده ام، قوی تر است.» پیتر مک کی که چندبار سکسی ترین نماینده مجلس لقب گرفته است در سال ۲۰۱۲ با نازنین افشین جم، فعال حقوق بشری ایرانی تبار ازدواج کرد و این دو پسری به نام کیان دارند و منتظر فرزند دوم خود هستند که قرار است پائیز به دنیا بیاید. هارپر در سخنرانی خود ضمن برشمردن کارهای با ارزش پیتر مک کی او را « بهترین خدمتگذار مردم» توصیف کرد.

ناظران سیاسی بر این باورند کناره گیری پیتر مک کی در آستانه انتخابات کار پیروزی در انتخابات آینده را برای هارپر دشوار تر می کند.پیش از مک کی، جان برد چهره کلیدی دیگر کابینه هارپر از سیاست کناره گیری کرد. محافظه کاران از استان های آتلانتیک کانادا ۱۳ نماینده در پارلمان دارند. وجود مک کی از عوامل عمده به دست آوردن این تعداد از کرسی های این منطقه کشور به وسیله محافظه کاران بوده است و اکنون با رفتن او انتخاب دوباره آنها بسیار دشوار خواهد بود.

بعد از سخنرانی ها خبرنگاران از پیتر مک کی پرسیدند آیا دوباره به سیاست بر می گردد و مک کی پاسخ گفت :«هرگز مگو هرگز» …

کناره گیری مک کی بازتاب گسترده ای داشته است و در این زمینه اظهارنظرهای زیادی شده است و تحلیلگران سعی کرده اند به بررسی وضعیت محافظه کاران در غیاب مهره های کلیدی چون برد و مک کی بپردازند.

جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال گفته است: «من کاملا مک کی را درک می کنم. من خود سه فرزند دارم. زندگی سیاسی تاثیرات زیادی بر زندگی خانوادگی می گذارد و برای مک کی بهترین ها را آرزو کرده است.»

توماس مولکر، رهبر ان دی پی گفته است: «این روزها خیلی ها از کشتی هارپر پیاده می شوند.»