آشتی با حیوانات

 

پوستر : آیلین متانت

پوستر : آیلین متانت

۵ جون روز جهانی محیط زیست

روز جهانی‌ محیط زیست هر ساله، پنجم ماه جون، به منظور ایجاد آگاهی‌ در مردم سراسر دنیا و ایجاد تغیرات مثبت در حفظ و نگهداری از محیط زیست و زمین جشن گرفته می شود. این روز از طرف سازمان ملل در سال ۱۹۷۲ تعیین شد. پنج سال پیش در چنین روزی، سازمان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرد که مزارع ـ کارخانه های پرورش حیوانات برای تأمین گوشت مصرفی جهان نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی و آلودگی دارند. در این گزارش با ارائه آمار و ارقام به همگان توصیه شده که به رژیم غذایی بدون گوشت روی بیاورند

.

ما هم در این صفحه بارها پیشنهاد داده ایم که حداقل چند روز در هفته را با غذای بدون گوشت بگذرانید و یا اینکه مثل بعضی از دوستداران حیوانات و محیط زیست، اگر همچنان می خواهید که گوشت را در سفره ی خودتان نگه دارید، در طول هفته گیاهخوار باشید و آخر هفته ها گوشتخوار شوید. این دیگر نه فقط برای حیوانات، که برای محیط زیست و برای نجات زمین است.

به شعار روز جهانی محیط زیست امسال توجه کنید: هفت میلیارد رویا، یک زمین. درست مصرفش کنیم.

بانکی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز به مناسبت این روز پیامی داده و از مردم سراسر جهان خواسته نسبت به پیامدهای مصرف لجام‌گسیخته منابع طبیعی فکر کنند. در پیام او آمده: «هدف توسعه پایدار جهانی این است که بدون نابودی محیط‌زیست، کیفیت زندگی مردم افزایش یابد و بدون هیچ تبعیضی، منابع به دست نسل‌های بعدی برسد. ما می‌توانیم این کار را انجام بدهیم. باید الگوی مصرف‌مان تغییر کند؛ مصرف کمتر انرژی، آب و منابع، و اتلاف کمتر مواد غذایی.»

سگ های وفا در جستجوی مسافر

vafa-1

دوستان عزیز، سگ‌های وفا در جستجوی مسافرانی هستند که آنها را در سفر هوایی خود شریک کنند و همراه ببرند. اگر شما (یا یکی‌ از آشنایانتان) با لوفتانزا یا ترکیش از تهران به سوئد، آمریکا یا کانادا پرواز دارید، لطفا به سگ‌های نجات یافته ما کمک کنید تا با استفاده از بلیت شما به خانه همیشگی شان برسند.

در حال حاضر، شدیدا دنبال مسافر به تورنتو، ونکوور، شیکاگو و بوستون هستیم!

تیم وفا همه کارهای مربوط به پرداخت‌های مالی‌ و تحویل دادن و تحویل گرفتن در فرودگاه‌ها را انجام می دهند.

در صورت تمایل لطفا با ایمیل kfravon@yahoo.com با ما تماس بگیرید.

 

اولین گاراژسیل تابستانی دوستداران وفا در تورنتو

یاران وفا از راست: امیر، مهرنسا، سهیلا، شیما، سودابه، فرشته

یاران وفا از راست: امیر، مهرنسا، سهیلا، شیما، سودابه، فرشته

شنبه ۲۳ می ۲۰۱۵ از ساعت ۹ صبح اولین گاراژسیل تابستانی امسال در مقابل خانه ی فرشته (فاطمه) معتمدی، بنیانگذار پناهگاه حیوانات وفا برگزار شد.

استقبال خیلی خوب بود بویژه از کیسه های خرید که سودابه مجیدی یار همیشگی وفا با هنرمندی تمام عکس سگ های پناهگاه وفا را روی آنها نقاشی کرده بود. این کیسه ها آنقدر زیبا بودند که بسیاری می گفتند اینها را باید به دیوار زد نه اینکه در آن کالا گذاشت.

سودابه مجیدی، هنرمند نقاش، این نقاشی ها را با اکریلیک کشیده تا قابل شستشو هم باشد. بسیاری از او کارت بیزنس می گرفتند تا با عکس گربه یا سگ خودشان به او سفارش بدهند.

فرشته ی وفا، خانم معتمدی، مثل همیشه، مادرانه و به گرمی امر پذیرایی از داوطلبان را با صبحانه و ناهار خوشمزه ـ لوبیاپلوی گیاهخواران ـ برعهده داشت.

این اولین گاراژسیل تابستانی ما بود. می خواهیم تا پایان تابستان ماهی یک گاراژسیل در مکان های مختلف داشته باشیم.

(برای گاراژسیل دنبال یک معادل خوب فارسی می گردیم تا بیانگر فروش اجناس بیشتر دست دوم باشد)

نجات میکادو و سفرش به آمریکا

فرح آذری در فرودگاه میکادو را به مسافران عزیز تحویل داد

فرح آذری در فرودگاه میکادو را به مسافران عزیز تحویل داد

میکادو وقتی دو ماه پیش در هشتگرد پیدا شد، یک توله کوچک جربی با شکستگی استخوان گونه و عفونت در آن قسمت بود. بعد از دو ماه توله شیرین و شاد و سلامتی شد و برای آنطرف رفتن انتخاب شد. میکادو چند روز آخر را تمرین لیش و قلاده کرده بود و آنرا بلد بود، در پارکینگ فرودگاه گردش کرد ولی در سالن زیاد راحت نبود و بنظر نگران میرسید اما دختر خوبی بود و اعتراضی هم نکرد. بعد از خوردن دارو دیگر آرامش داشت و بی خیال اطراف را نگاه میکرد. خدا را شکر کارهایش بدون مشکل انجام شدند و خودش هم سلامت به مقصد رسید. با تشکر از خانم جاویدتاش مهربان که میکادو را همراه خود بردند./ فرح آذری

***
دیدن میکادو در فرودگاه سیاتل چه شور و شوقی برایم داشت. ما کنار تسمه گردان صبورانه منتظر مامورانی‌ بودیم که قرار بود قفس او را بیاورند. وقتی‌ بالاخره آنها او را آوردند از شادی روی پا بند نبودیم. بلاخره او به سرانجام رسیده بود. او را بیرون بردیم تا بتواند هوایی‌ بخورد و نفسی تازه کند. اولش کمی‌ این پا و آن پا کرد. مطمئن نبود که از قفس بیرون بیاد یا نه. ما به آرامی با او شروع به حرف زدن کردیم تا این که دمش شروع به جنبیدن کرد! به محض این که از قفس بیرون آمد کمی‌ غذا به او دادیم که در یک چشم بر هم زدن آن را بلعید. او خیلی‌بامزه بود. شوهرم وقتی‌ داشت قفس او را توی ماشین میبرد او را “سگ من”خطابش کرد. من به او گفتم: عزیزم ما داریم از این سگ های نجات یافته سر راهشان به مقاصد خودشان پذیرایی می‌کنیم اگر ما او را نگه داریم آن وقت با ۳تا سگ خودمان، ‌ما برای این همه سگ در خانه جا نخواهیم داشت و نمی توانیم برای سگ های دیگر میزبان باشیم. خیلی‌ سخت بود که در همان لحظه اول تحت تاثیر آن قیافه دوست داشتنی او قرار نگیریم. به هر حال کمک کردن احساس خوبیست حتی‌ اگر فقط یک مسیر کوتاه باشد./ نینا

هفتم ژوئن،”روز سگ” در آلمان

حامیان حیوانات در آلمان هر سال “روز سگ” را در هفتم ژوئن جشن می‌گیرند. این “بهترین دوست انسان” در میان حدود هفت میلیون خانوار آلمانی حضور دارد. رادیو آلمان به همین مناسبت یادی کرده از مشهورترین سگ‌های جهان و گالری عکسی از ۱۴ سگ منتشر کرده است. سه سگ از آن میان را برایتان انتخاب کردیم:

هاچیکو، سگ وفادار ژاپنی

هاچیکو از سگ های مشهور تاریخ است

هاچیکو از سگ های مشهور تاریخ است

هاچیکو نماد وفاداری شده است. این سگ نر از نژاد آکیتا بود. رابطه صمیمانه او و صاحب‌اش پروفسور شابرو اوئنو و وفاداری بی‌حدش به این پروفسور باعث شد تا به عنوان اسطوره وفاداری در ژاپن شناخته شود.‌ هاچیکو هر روز راس ساعتی معین صاحب‌اش را از ایستگاه قطار به خانه همراهی می‌کرد. پس از مرگ صاحب‌اش او ده سال در ایستگاه راه آهن به انتظار بازگشت صاحبش ماند. کتابی درباره زندگی ‌هاچیکو نوشته شده و فیلمی نیز در همین رابطه ساخته شده است. مجسمه ی هاچیکو در میدان کوچک آن ایستگاه قرار دارد.

لاسی، وفادارترین سگ تاریخ

لاسی سگ وفادار برای نخستین بار در سال ۱۹۳۸ در داستانی کوتاه به مردم جهان معرفی شد. پنج سال بعد فیلم “لاسی به خانه بازمی‌گردد” اکران شد و آغازی برای پیشرفت‌های باورنکردنی یک سگ وفادار در عرصه سینما شد.

پرتره‌هایی با سر سگ

مدل‌های تیری پانسله، نقاش فرانسوی، شهروندان قرن ۱۹ میلادی هستند. او یک بار به هنگام کشیدن پرتره یک زن ثروتمند به این فکر افتاد که سر او را با سر سگی عوض کند. گفته می‌شود که چهره این زن چنان زشت بود که این نقاش به فکر جایگزینی سر او با سر یک سگ افتاد. این فکر اما او را دیگر آرام نگذاشت و از آن هنگام سر تمام پرتره‌های او سگ‌هایی شیک بودند.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران، در دو شعبه (هشتگرد کرج و قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook: Friends of Vafa Animal Shelter

www.vafashelter.com