مروری بر تعالیم بهایی

فضای عالم انسانی را ابرهای تیره تعصبات گوناگون فراگرفته است و هر چند یک بار این ابرهای طوفان­زا به حرکت می­آیند و با ریزش سیل­های خانه برانداز و گردبادهای مهیب خرابی­ها به بار می­آورند. تعصب، نظرات، احساسات و یا نگرش­های غیر منطقی و یا غیر عادلانه ­ای است که بدون فکر یا اطلاع از حقایق در مورد یک فرد یا گروه قومی، نژادی، اجتماعی و مذهبی در افراد وجود دارد. تعصب ورزی باعث می­شود که تحری (جستجو) حقیقت صورت نگیرد و شخص متعصب همیشه قبل از دانستن حقیقت مطلبی در باره­ی آن قضاوت می­کند. بدتر از آن شخصی است که با وجود واضح شدن حقیقت از قبول آن خودداری می­کند. تعصبات ملی و قومی و مذهبی باعث اختلاف بین جوامع شده و می­شود. جنگ­های بین دو نژاد مختلف که یکی خود را برتر از دیگری پنداشته منجر به فجایع شگفت­ انگیزی گشته است. اتفاقاتی که در تاریخ به دفعات رخ داده است سبب از بین رفتن جان انسان­های بیشماری گردیده است. یکی از اصول آئین بهایی پرهیز از تعصب و خشک اندیشی است. این آئین در رفع انواع تعصبات دینی، قومی، نژادی، جنسی و زبانی کوشا می­باشد. وحدت عالم انسانی (یگانگی انسان­ها) و جوامع هرگز با گرفتار بودن در زنجیر تعصبات مختلف محقق نمی­شود. مقدمه یکپارچگی همه انسان­­ها در کنار گذاشتن تعصبات فردی و گروهی است.

یکی از تعصبات رایج تعصب دینی است. این تعصب همانند آفتی است که درخت دین را از درون خالی می­کند و حیات آن را تهی کرده و فقط قالب خشکی از آن باقی می­ گذارد. مقدمه یکپارچگی همه انسان­ها در کنار گذاشتن تعصبات فردی و گروهی است. همه این­ها دلایلی است که این آئین نوظهور “ترک تعصبات” را گامی نخستین و ضروری برای تکامل فردی و جمعی انسان­ها قلمداد می­ نماید.

اصولاً هیچ کس با تعصب زاده نشده بلکه انسان­ها در طول زندگی روزمره خودشان این تعصبات را از اطرافیان خود می­آموزند به عنوان مثال اگر کودکانی از نژادهای مختلف و یا از ادیان گوناگون را نزد هم بگذاریم مشاهده می­کنیم که همگی در نهایت راحتی و بدون تعصب با یکدیگر به بازی مشغول می­گردند اما همین کودکان در بزرگسالی چه بسا که تحمل وجود یکدیگر را ندارند، چه بسا هر یک خود را از دیگری به خاطر نژاد یا مذهب جدا می­پندارند. متأسفانه گروه کثیری از مردم در سرتاسر جهان باورهای نژادی و مذهبی خود را عاملی برای تفکر برتری بر دیگران پنداشته و اختلاف و درگیری و حتی تجاوز به حقوق دیگران را حق مسلم خود می­دانند.

جامعه بشری در طی تاریخ قربانی کینه توزی­های افراد متعصب بوده است. از نظر باورهای آئین بهایی همه رسالت­های الهی در راستای یکدیگرند و نه در تعارض، پس لزومی ندارد که پیروان آنها به دیگران تعرض کرده و سبب کینه­ورزی و دشمنی بین انسان­ها شوند.

حضرت بهاءالله می­فرمایند: ای اهل عالم همه بارِ یک دارید و برگِ یک شاخسار

 و باز می­فرمایند: ای دانایان امم از بیگانگی چشم بردارید و به یگانگی ناظر باشید. مضمون یکی دیگر از بیانات ایشان این است: با پیروان سایر ادیان در کمال روح و ریحان معاشرت کنید.

از راهکارهای مناسبی که توسط حضرت عبدالبهاء برای زدودن تعصب مذهبی ارائه شده این است که والدین از کودکی برای فرزندان­شان داستان­هایی از حیات سایر پیامبران تعریف کنند تا مهر آنان بر دل پاک کودکان بنشیند و آنان را نیز مانند پیامبر خویش دوست بدارند.

در باره تعصب دینی همه می­دانیم که چقدر در تاریخ بشر فتنه و آشوب و جنگ و ستیز به بار آورده و دین که اساس­اش بر الفت و محبت است باعث جدال و خونریزی گشته و بین آدمیان جدایی افکنده است. همه ما شاهدیم که در برخی از کشورها جامعه اکثریت که به دینی تعلق دارند با جامعه­های اقلیت که دین دیگری دارند چگونه رفتار می­نمایند.  این مظالم به نام دین بر اثر افروختن آتش تعصب در قلوب مردمان جاهل و غافل از حقیقتِ دین رخ می­دهد.

خوانندگان عزیز، در صورتیکه مایل به دریافت نسخه ای از مقاله فوق از طریق ایمیل هستید و یا راجع به تعالیم بهائی سؤالی دارید لطفا با ما تماس بگیرید:  پیامگیر :     ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵    ،    ایمیل:  anyquestionsplease@gmail.com

وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی  :      www.reference.bahai.org/fa