شهروند ـ فرح طاهری: تازه ترین نمایش سهیل پارسا، “عروسی خون”، نوشته فدریکو گارسیا لورکا، که در ماه مارچ در تورنتو به روی صحنه رفت، در هشت رشته نامزد جایزه ی معتبر تئاتری “دورا” اعلام شد.

نمایش عروسی خون، حاصل همکاری مشترک تئاتر کانادایی ـ لاتین “آلونا” به مدیریت هنری Beatriz Pizano و “مدرن تایمز” به مدیریت هنری یک ایرانی ـ کانادایی، سهیل پارسا، از ۱۱ تا ۲۹ مارچ در سالن Buddies in Bad Times تورنتو به روی صحنه رفت و بلافاصله مورد تائید و تحسین منتقدان قرار گرفت.

سهیل پارسا با تمامی بازیگران و عوامل نمایش عروسی خون

سهیل پارسا با تمامی بازیگران و عوامل نمایش عروسی خون

منتقد هنری روزنامه تورنتواستار چهار ستاره به این نمایش داد و این بالاترین امتیازی بود که به یک اثر هنری داده می شود.

منتقد هنری روزنامه کانادایی گلوب اندمیل، نمایش را ستود و به توازنی اشاره کرد که پارسا با همکاری گروهش، بین تم شاعرانه ی نمایش و طنز ماجرا ایجاد کرده بود.

مجله هنری NOW اسامی برگزیدگان تئاتر از سوی منتقدان را اعلام کرد که در آن سهیل پارسا، برای کارگردانی عروسی خون جایزه ی بهترین کارگردان را از منتقدان هنری دریافت کرد و پیزانو که در نمایش نقش مادر داماد را بازی می کرد، به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم زن اعلام شد.

عروسی خون که نخستین بار در ماه مارس ۱۹۳۳ در مادرید اجرا شده یکی از آثار بی نظیر و فراموش نشدنی شاعر محبوب اسپانیایی، فدریکو گارسیا لورکا است. لورکا با دیدن خبری در بریده ای از یک روزنامه، ماجرای عروس فراری را می خواند و همین دستمایه ی او برای آفرینش عروسی خون می شود. سهیل پارسا در این اجرا از نسخه ی ترجمه شده توسط لنگستون هیوز، شاعر و نویسنده ی بزرگ آمریکا، استفاده کرده است.

نام کمپانی مدرن تایمز و تئاتر آلونا در بخش تئاتر مستقل جوایز دورا، برای نمایش BLOOD WEDDING در هشت رشته به شرح زیر اعلام شده است:

بهترین تهیه کننده: Modern Times Stage Company and Aluna Theatre

بهترین بازیگر زن: Beatriz Pizano

بهترین طراحی لباس: Angela Thomas

بهترین نورپردازی: Trevor Schwellnus

بهترین طراحی صدا/ آهنگ: Thomas Ryder Payne

بهترین طراحی صحنه: Trevor Schwellnus

بهترین گروه بازیگران: Lara Arabian, Steven Bush, Sochi Fried, Carlos Gonzalez-Vio, Mina James, Derek Kwan, Jani Lauzon, Sebastian Marziali, Liz Peterson, Beatriz Pizano, Chiamaka G. Ugwu, Bahareh Yaraghi

بهترین کارگردان: سهیل پارسا

در میان گروه بازیگران نام بهاره یراغی، بازیگر جوان ایرانی تبار به چشم می خورد. بهاره در نمایش عروسی خون نقش عروس را برعهده داشت که به خوبی از عهده آن برآمد و تحسین تماشاگران را برانگیخت.

سهیل پارسا بنیانگذار و کارگردان هنری گروه (عصر جدید) فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از “دانشکده هنرهای زیبا”ی دانشگاه تهران است. بعد از انقلاب، سهیل در ۲۹ سالگی ایران را ترک و همراه با خانواده اش در سال ۱۹۸۴ به کانادا مهاجرت می کند. او تحصیلاتش را در رشته هنرهای نمایشی در دانشگاه یورک تورنتو ادامه داده و در سال ۱۹۸۹ با همکار کانادایی اش، پیتر فاربریج، کمپانی تئاتری “مدرن تایمز” Modern Timesرا تاسیس می کند. “مدرن تایمز” در شیوه اجرایی نمایش هایش متاثر از فرهنگ شرق بخصوص فرهنگ ایرانی ست.

“مدرن تایمز” به رهبری سهیل پارسا برای نوآوری های هنری و تلفیق هنرهای شرق و غرب به عنوان یکی از مهمترین کمپانی های تئاتری در کانادا شناخته شده است.

سهیل پارسا در عرض ۲۶ سال گذشته بیش از ۳۰ نمایش برای “مدرن تایمز” کارگردانی کرده است.

او به غیر از نمایشنامه های کلاسیک غربی و نمایشنامه های کانادایی، تا به حال هفت اثر از آثار نمایشنامه نویسان ایرانی را ترجمه، کارگردانی و به مخاطبان کانادایی اش معرفی کرده است. در ماه مارچ ۲۰۰۸، ترجمه های چهار نمایشنامه ایرانی به زبان انگلیسی برای اولین بار توسط یک ناشر کانادایی زیر عنوان نمایشنامه های ایرانی “داستان هایی از بارش مهر و مرگ” به چاپ رسید

تولیدات گروه “مدرن تایمز” به کارگردانی سهیل پارسا تاکنون بیش از ۵۰ بار نامزد جایزه معتبر تئاتری Dora در تورنتو شده و ۱۰ بار این جایزه را از آن خود کرده است.

در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ سهیل همراه با سه کارگردان دیگر در راس بهترین کارگردان های تئاتری کانادا قرار گرفت و نامزد جایزه Siminovitch معتبرترین جایزه ی تئاتری کانادا شد.

ریک نالز از نشریه “نقد و بررسی تئاتر کانادا” درباره ی مدرن تایمز و سهیل پارسا می گوید: کار گروه نمایشی مدرن تایمز از نظر سادگی‌، روشنی و قدرتش به راستی‌ تکان دهنده است. مدرن تایمز یکی‌ از مهم‌ترین گروه‌های نمایشی حال حاضر کشور است و بهترین وجهه کانادای جدید و چند فرهنگی‌ را به کشور و دنیا ارائه می‌‌دهد. سهیل پارسا، مردی که در عین فروتنی یکی‌ از بهترین کارگردانان این کشور می‌‌باشد، به راستی‌ یک گنجینه ملی‌ است.