شهروند علی شریفیان: ژان دوره که سی و نهمین شهردار مونترال بوده است، هفته پیش بر اثر بیماری غیرقابل درمان سرطان پانکراس درگذشت. ژان دوره یکی از بنیانگذاران حزب شهری «نهضت شهروندان مونترال» در سال ۱۹۷۴ بود که در سال ۱۹۸۲ خود به دبیرکلی آن انتخاب شد. دوره بعد از ۲۶ سال شهرداری جنجالی ژان دراپو، شهردار قدرتمند، خودرای و دیکتاتور مآب مونترال برای نخستین بار در سال ۱۹۸۶ با ۶۸ درصد آرای مردم به مقام شهرداری رسید و حزب تحت رهبری اش هم ۵۵ کرسی از ۵۸ کرسی شورای شهر را به دست آورد.

jean-dore-caisse-desjardinsدوره به خاطر مدرن کردن و آوردن یک ساختار دموکراتیک در اداره امور شهر، شهرت بسیار پیدا کرد. به گفته ماروین روتراند، یکی از اعضای شورای شهر: «دوره به سرعت مونترال را از سال های دهه ۵۰ به سالهای دهه ۸۰ آورد.» او نخستین شهرداری بود که جاده ای به طول ۱۵۰ کیلومتر برای رفت و آمد دوچرخه سواران در شهر احداث کرد.

در دوران شهرداری او حادثه تیراندازی در پلی تکنیک مونترال اتفاق افتاد . دوره این حادثه را سیاه ترین نقطه تاریخ مونترال توصیف کرد. دنی کودر، شهردار مونترال اعلام کرده مراسم خاکسپاری دوره بطور رسمی انجام خواهد شد.