Farhad-Farsadi-n

در میان جداول و آمارهایی که در بخش تحقیقات و اکچوری شرکت های بیمه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، جدولی است که هر ماهه بر اساس اطلاعات و اتفاقات جدید به روز می شود و هر کشوری رتبه اش از نظر ریسک تروریسم طبقه بندی می گردد و این رتبه در نرخ دهی محصولات مختلف بیمه ای نقش ارزنده ای دارد. در آخرین نسخه ای که جدیدا به چاپ رسیده ۹ کشور معظم صنعتی توجه تروریستها را به خود جلب نموده و به نظر کارشناسان ممکن است مورد هدف حملات تروریستی قرار بگیرند. این کشورها به ترتیب عبارتند از:

استرالیا ـ بلژیک ـ کانادا ـ دانمارک ـ استونی ـ فرانسه ـ آلمان ـ ایرلند و نروژ

دو سازمان بزرگ تروریستی داعش و القاعده در راس و هواداران این گروه ها در اقصا نقاط جهان اقلا یک مورد تروریستی را در کشورهای یاد شده در سال جاری به ثمر رساندند و ضرر و زیان های غیر قابل جبرانی به بار آمده است. از این رو شرکت های بیمه در مروری که بر شرایط بیمه نامه های تجاری – صنعتی و شخصی داشتند بر این باورند که احتمال حمله یا حمله های مجدد وجود دارد پس بایستی هم حق بیمه ها را در این مورد افزایش داد و هم شرایط بیمه نامه ها را تعدیل کرد.

قابل ذکر است که ریسک تروریسم، جنگ، شورش و بلوا از استثناهای بیمه نامه ها است، ولی هر خریدار بیمه ای می تواند با الحاقیه این پوشش را به بیمه نامه اضافه نماید از این میان ریسک جنگ ها برای کشتی ها و کالاهایشان قابل خریداری است و اصطلاحا خطر جنگ روی زمین قابل بیمه نیست و تنها موردش که در تاریخ بیمه جهان دیده شده در زمان جنگ میان ایران و عراق بود که همه ساختمان های مسکونی و اثاثیه در مقابل جنگ نزد شرکتهای بیمه ایرانی بیمه شد و بسیار هم موفق بودtravel-insurance.

در خصوص ۹ کشور یاد شده به جز خسارات مستقیم که به اقتصاد این کشورها وارد می شود خسارات غیر مستقیم و اصطلاحا درآمدهای غیر قابل وصول هم در زمره خسارات طبقه بندی می شود. هم اینکه سرمایه گذاران خارجی یا توریسم و هر عاملی که قرار بوده سرمایه ای به کشور مورد نظر وارد نماید و از وحشت تروریسم این کار را نکرده و سرمایه اش را به جای دیگری منتقل نموده درآمد وصول نشده محسوب می شود.

آقای ویل کینستون رئیس بخش مدیریت ریسک شرکت بروکری اون معتقد است که بر اساس اطلاعات و آمار به دست آمده در مقابل در ۲۱ کشور هم شاهد کاهش عملیات تروریستی بوده ایم و این نشانه بسیار خوبی است. ایشان در ادامه اشاره کردند که مراکز بزرگی از سازمان های تروریستی در جنوب آفریقا، افغانستان، عراق، سوریه و بخشی از پاکستان شناسایی شده اند که با تدابیر امنیتی و همکاری پلیس محلی و بین الملل در حال فروپاشی می باشند، ولی عمده ترین خطر اصلی رخنه این گروه های تروریستی در قلب ۹ کشور یاد شده است که امکان شناسایی آنها بسیار کم می باشد.

مطلب بسیار جالب اهمیت آن است که این اطلاعات که نزد شرکت های بیمه و مراکز اطلاعاتی ایشان است آنقدر دقیق و به روز می باشد که در بعضی مواقع سازمان های ضد تروریست با اجازه دادگاه از ایشان می خواهند که بخشی از آن موارد را برای حفظ امنیت ملی به ایشان منتقل نمایند.

عصر تکنولوژیک بواقع جالب است. چنین به نظر میرسد که همه جلوی دوربین مخفی هستند و همه چیز در حال ثبت است پس لبخند فراموش نشود.

موفق و سربلند و موید باشید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com