Ghahvehkhaneh

خبرگزاری ایرانشهر-«چایخانه ایرانی» و «اهواز هوکا» دو قهوه‌خانه ایرانی در ونکوور کانادا هستند که باید تا نیمه ماه آینده میلادی تعطیل شوند. بر اساس قانونی که در سال ۲۰۰۷ میلادی در استان بریتیش کلمبیا به تصویب رسیده‌است، استعمال دخانیات در کلیه فضاهای بسته شهری ممنوع شد که موضوعیت این قهوه خانه ایرانی نیز از همین قانون تبعیت می‌کند.

علیرغم تصویت قانون یاد شده و این که تعدادی از مراکز قلیان فروشی و استعمال آن (قهوه خانه) که بیشتر با مدیریت اتباع عرب تبار ساکن غرب کانادا بود در مناطق شهری این استان تعطیل شده است، اما اعتراض مالکان این دو قهوه‌خانه ایرانی موجب شد تا ۸ سال گذشته فعالیت آنها همزمان با طرح پرونده در دادگاه ادامه یابد. طبق قوانین بریتیش کلمبیا، قهوه‌خانه‌های ارائه‌دهنده قلیان در صورتی می‌توانند فعالیت کنند که از تنباکو استفاده نکنند.

دو قهوه‌خانه ذکر شده هم به منظور تطابق با این قانون، به استفاده از قلیان غیرتنباکویی (herbal shisha) روی آوردند اما در نهایت دادگاه عالی کانادا این مسئله را غیرقانونی اعلام کرد. صاحبان این دو قهوه‌خانه عبدالعباس عبدیان‌نیا و حمید محمدیان، درخواست فرجام در حکم کردند که توسط قاضی رد شده است.