رادیو فردا: دیوان عالی آمریکا روز جمعه، پنجم تیرماه، ازدواج همجنسگرایان را در سراسر این کشور قانونی اعلام کرد. از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا پنج قاضی به این حکم رای مثبت داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق رای عالی‌ترین دادگاه آمریکا دیگر مهم نیست که همجنسگرایان در کدامیک از ایالت‌های آمریکا زندگی می‌کنند، چرا که طبق این حکم در سراسر کشور از حق ثبت ازدواج برخوردار خواهند بود.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، تا پیش از این در ۳۷ ایالت آمریکا و منطقه کلمبیا یعنی شهر واشینگتن، پایتخت این کشور، زوج‌های همجنسگرا می‌توانستند به شکل رسمی ازدواج خود را ثبت کنند.

این در حالی بود که ازدواج همجنسگرایان در ۱۳ ایالت آمریکا غیرقانونی محسوب می‌شد.

قاضی آنتونی کندی به نمایندگی از اکثریت اعضای دیوان عالی آمریکا اعلام کرد: «دیوان (عالی) اعلام می‌کند که زوج‌های همجنسگرا اکنون می‌توانند از حق بنیانی خود برای ازدواج استفاده کند و دیگر کسی نمی‌تواند این آزادی آنها را نادیده بگیرد».yes-gay

جان رابرتز، رییس دیوان عالی آمریکا، همراه با سه قاضی دیگر با این رای مخالفت کرده‌اند. این چهار قاضی دلایل مخالفت خود با قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان را بیان کرده‌اند.

جان رابرتز در بیان مخالفت خود با رای اکثریت قضات دیوان عالی نوشته است: «این دادگاه است و نه مجلس قانونگذاری».

دیوان عالی آمریکا با بررسی شکایات در خصوص رای دادگاه‌های تجدید نظر ایالت‌های کنتاکی، اوهایو، میشیگان و تنسی که سال گذشته به تداوم ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان در این ایالت‌ها رای دادند،  حکم نهایی را صادر  و اعلام کرده است که تداوم چنین ممنوعیتی مغایر با قانون اساسی است.

گزارش‌ها حاکی است که دیوان عالی ایالت ماساچوست یازده سال پیش برای نخستین بار در این کشور رای به قانونی بودن ازدواج همجنسگرایان در این ایالت داد.

مسئله ازدواج همجنسگرایان بیش از چهل سال است که در آمریکا محل بحث‌وجدل است و آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از افزایش حمایت عمومی از به رسمیت شناخته شدن ازدواج همجنسگرایان در این کشور است.