شهروندـ اگر از بزرگراه دان ولی پارک وی به جنوب و یا شمال در حرکت باشید، در نزدیکی اگلینتون خواه ناخواه چشمتان به مجتمع چشمنوازی می افتد که موزه و عبادت گاه آقاخان و اسماعیلیان است.

موزه ی آقاخان هدفش را ارائه ی فرهنگ و هنر اسلامی قرار داده است. زمین موزه، واقع در شماره ۷۷ خیابان وینفورد در سال ۱۹۹۶ خریداری شد. مراسم کلنگ زنی برای شروع ساخت وساز مرکز اسماعیلی، موزه آقاخان و پارک جانبی آن با حضور آقاخان و نخست وزیر کانادا، استفان هارپر در ماه می ۲۰۱۰ برگزار شد و در نهایت در سپتامبر ۲۰۱۴ موزه ی آقاخان گشایش یافت و درهایش به روی عموم گشوده شد.

در این موزه حدود ده هزار قطعه آثار فرهنگ و تمدن اسلامی در معرض تماشا قرار دارد. بخش ایران در این موزه از بخش های قابل توجه آن است. تذهیب، خطاطی، نقاشی، فرش، ظروف سرامیک و فلزی و آثار دیگر در بخش ایران به چشم می خورد.

در آستانه ی موزه، تصویری متحرک بر دیوار نقشه ی کشورهایی را نشان می دهد که در این موزه از آثار باستانی آنها حضوری هست.

aghakhan-S

هنوز یک سال از گشایش موزه نگذشته اما چندین برنامه ی ایرانی بویژه موسیقی در آن برگزار شده است.

در نوامبر ۲۰۱۴ امیر کوشکانی و سعید فرج پوری با همراهی گروهشان، در بزرگداشت مولانای رومی کنسرت اجرا کردند. در این برنامه در حالی که اثری از علی جان علیجانپور نقاش نام آشنای ایرانی ساکن تورنتو صحنه را پر جلوه تر کرده بود، گروه موسیقی ملی ایران را نواخت و سالن سرشار هنرپذیران بود که در میان آنها ایرانی تباران نیز بودند. در همان ماه ساشار ظریف، رقصنده و طراح رقص برجسته ی آذربایجان ایران با گروهش چندین برنامه در موزه اجرا کرد. در دسامبر ۲۰۱۴ گردآفرید، تنها زن نقال ایرانی، شاهنامه خوانی کرد و گروه موسیقی به خوانندگی سیامک شجریان او را همراهی کردند. اعظم علی و رامین ترکیان با گروه نیاز از دیگر هنرمندانی بودند که در ماه دسامبر در موزه برنامه اجرا کردند. در ماه مارچ ۲۰۱۵، کیهان کلهر با گروه غزل، همراه نوازندگان برجسته ی هندی چند کنسرت و کارگاه آموزشی برگزار کرد.

 

خبر خوش دیگر این که علاوه بر حضور درخشان هنر ایرانیان هم اکنون بخشی به نام موزه ی فرش هم به دیدنی های موزه افزوده شده که هم مزین به فرش های ایرانی است و هم ترکی و پاکستانی.

 

بازدیدکنندگان ایرانی تبار موزه، با دیدن آثار هنری برجسته ای که در این موزه با عنوان آثار ایران به نمایش درآمده، آه از نهادشان بلند می شود که چرا رژیم ایران به هنر ایرانی در ایران و جهان بی توجهی کرده در حالی که ما باید شاهد این آثار در موزه های گوشه و کنار جهان از جمله موزه ی آقاخان در تورنتو زیر نام “هنر اسلامی” باشیم.

شاید این بر عهده ی ما ایرانیان تورنتو باشد که ندانم کاری ها و بی توجهی های رژیم ایران به هنر ایرانی را جبران کنیم و با حضور و حمایت خویش از برنامه هایی که رنگ و بوی ایرانی دارند گردانندگان موزه را به ادامه ی کار خوبی که می کنند تشویق کنیم!

 

از سایت موزه دیدن کنید و از آدرس و ساعات بازدید آن مطلع شوید.

https://www.agakhanmuseum.org/exhibitions