سیل مملکت ما سیل نیست بزرگنمایی است

اسماعیل نجار، که شغل اصلی اش بنایی است، اما به خاطر صراحت لهجه اش رئیس ستاد مدیریت بحران کشور شده، شامگاه دوشنبه، در سیمای خوشگل نظام گفت: حادثه سیل دیروز در سطح همان شهرستان کوچک بود، نه بیشتر چرا موضوعی که کوچک است را بزرگ جلوه می‌دهید؟ از وی پرسیدند به گفته ابوالفضل قناعی فقط در منطقه امامزاده داوود ۳۰ نفر کشته شده اند. نامبرده که در حال بالا رفتن سه لیوان عرق خارشتر بدون مزه بود و شنگول بنظر می رسید، پاسخ داد: عجب! مردم کلی پول توی ضریح امامزاده داوود می ریزند تا شفا بگیرند. و افزود: خب وقتی امامزاده داوود در مقابل سیل عاجز است از ما چه توقعی دارید؟ و زیر لب گفت: معلوم نیست با این پولها چکار می کند! در همین حال مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران، نیز گفت: اطلاعات هواشناسی نادرست بود. اما داوود پرهیزگار، رئیس سازمان هواشناسی کل کشور، ادعای اورژانس را «بی‌اساس» خوانده و تاکید کرد که قاعدتا سرعت توفان نباید از ۶۰ کیلومتر بیشتر باشد. و در حالی که تابلوهای سرعت توفان را نشان می داد گفت: ببینید اینجا به زبان فارسی و انگلیسی نوشته، سرعت مجاز توفان ۶۰ کیلومتر، حالا اگر توفان ۱۰۰ کیلومتر سرعت غیر مجاز داشته به ما مربوط نیست. ما حتی سر راه توفان سرعت گیر هم گذاشته ایم. ضمنا وقتی توفان نصف شب می آید، و مسئولان محترم خواب هستند چطوری اطلاع رسانی کنند. و از کشته شدگان نیز خواست بزرگواری نموده و روی مسئولان را ببوسند و صلوات ختم کنند.

flood-H4

 

 

 

 

 

نگذارید مجلس ششم دوباره شکل بگیرد

 

حداد عادل اولش قرار بود پیغمبر شود. چند تا غار هم پیدا کرد، اما نپسندید. یکیش آفتابگیر نبود. یکی جاش تنگ بود. یکی دیگر چند تا لاشخور و شغال در طبقه بالایش جا خوش کرده بودند و هواکش اش خوب کار نمی کرد و دود جمع می شد و حیوانات ساکن غار را به سرفه می انداخت. یکی هم کلنگی بود و خانمش نپسندید. عیال مربوطه گفته بود: زمینش غصبیه، نمی خوام نفرین صغیر پشت سرم باشه. چون شایعه بود که متعلق به ورثه اصحاب کهف است. نهایتا روانشناس خانوادگی علائم آلزایمر زودرس را در چهره تابناکش تشخیص داد و پیشنهاد کرد برود نماینده مجلس بشود. گفته بود اگر فول تایم هم آلزایمر بگیری کسی متوجه نمی شود. چراکه آلزایمر در جمهوری اسلامی یک نعمت است. دیروز یک حرفی می زنی فردایش یادت نیست چه غلطی کردی. و اینطوری شد که اونجوری شد و افتاد بیخ ریش ولی اش. و آق ولی مجبور شد به جنتی دستور بدهد تا دستش را بگیرد و ببرد در مجلس به عنوان مستمع آزاد ثبت نام کند.

حداد عادل روز یکشنبه گذشته، در مجلس ختم یکی از اصولگرایان درگذشته گفت: مرگ من نگران نیستید یک مجلسی شبیه مجلس ششم تشکیل شود؟ و اضافه کرد: مجلسی که سوهان روح نظام بود و نماینده هایش در خانه ملت اجازه نداشتند بیژامه بپوشند و بعد از ناهار برای سلامتی رهبر “دودبای” پارتی برگزار کنند و چرت مرغوب بزنند.

 

سوریه رسما کمک یک میلیارد دلاری ایران را پذیرفت

 

در خبرها بود که سوریه کمک یک میلیارد دلاری ایران را رسما پذیرفت. گرچه تا به حال چندین میلیارد دلار کمک از ایران دریافت کرده بود، اما زده بود زیرش. و فقط اسما می گفت که دستی گرفته. می گویند این بارهم بشار اسد زیر بار نمی رفت. گویا مقام شامخ می خواست به زور پول را بچپاند توی جیب بشار اسد. و ایشان هم قبول نمی کرده. زن فرنگی مآب بشارخان هم گفته بود: حاجی مگه ما گداییم؟ و اضافه کرده بود عموجان بشارخان دیگه بزرگ شده، اگر مقام شامخ ولایت می خواهد محبتی به ایشان بکنه بهتره براش کادو بخره. منزل بیت رهبری جواب داده بود: اسما جون به شوورت بگو بگیره، شیرینی توافق هسته ایه، خوبیت نداره دست آقا رو رد کنه. و اینگونه شد که بشار اسد علیرغم میل باطنی حاضر شد کمک یک میلیارد دلاری را رسما بپذیرد و خانم ایشان بلافاصله اعلام کرد که از آنجایی که بشار خان آدم ولخرجی است، یک قلق برایش می خرم و یک میلیارد را می گذارم توی قلق اش، تا در آینده اگر آلاخون والاخون شد بتواند با پول قلق، مغازه ای برای خودش باز کند و محتاج در و همسایه نباشد.

 

حساب بانکی در تهران، سنگر در ریاض

 

کاروان حامل مشعل که پس از سختی های بسیار سرانجام به ریاض رسیده بود با کمک یک محلل خبره منطقه ای با سلمان خان بن عبدالعزیز روبوسی کرد و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حالی که نقل می پاشیدند روی سر آنها، وصلت مجدد این دو جوان بی پدر را تبریک گفتند. کسی که مشعل را حمل می کرد، یعنی سخنگوی مشعل به خبرنگاری ها گفت: بی ناموس ها شما بودید چکار می کردید؟ مرتیکه تنه لش چند سال است ول کرده و یک دلار خرجی نمی دهد. همه ش بهانه می آورد که تحریم هستم و ندارم. اگر نداری پس چرا یک میلیارد دلار به بشار نامرد هدیه داده ای؟ حامل مشعل بعد که از ریاض برگشت گفت: خب مهمان بودیم و یک غلطی کردیم ولی حساب مان در بانک “طهران” هنوز باز است. آقامون هم حق ندارند مشعل جون را ملامت کنند چون حدیث داریم که اگر کسی نفقه نداد و ول کرد و رفت، و طرف به خاطر فقر و تنگدستی با این و آن پرید، گناهی مرتکب نشده. بنابراین آقا باید سعه صدر داشته باشد.

 

اسناد وین نفرت از آمریکا را دو چندان می‌کند

 

تیمسار نقدی در یک سخنرانی با موضوع شیوه اسلامی حامله کردن ابرهای باران زا برای بسیج صنف قناد و گچکار گفت: اسناد توافق وین نفرت از آمریکا را دو چندان می کند. نقدی که این بار کلی به آمریکا تخفیف داده بود اضافه کرد: البته نفرت دوچندان عددی نیست ولی اسناد توافق وین خیلی شرم آور است. از ایشان پرسیدند: اخوی اسناد وین ۱۵۹ صفحه است و یک سال طول می کشد حضرتعالی ۱۵۹ صفحه به زبان فارسی بخوانی، و حتی در خواندن بنچاق باغ کدخدای خیرآباد مشکل داری، و درثانی وقتی نماینده های مجلس هنوز به متن فارسی توافق دسترسی ندارند جنابعالی به کدام زبان متن توافق را خوانده ای؟ نقدی در حالی که با خبرنگاران نقدی حساب می کرد و با مشت به کله آنها می کوبید جواب داد: قرار نیست نماینده ها از چیزهایی که به ملت مربوط نیست خبر داشته باشند، شیرفهم شد؟

 

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com