از اینجا، از آنجا، از هر جا /۲۴

جشن تیرگان یکی از جشن های مهم دوازده گانه ایرانیان است که در سیزدهم تیرماه هر سال برگزار می شود. برای برگزاری این جشن بزرگ دلایل مختلفی عنوان شده است. یکی آن است که این جشن را جشن آبریزان گفته اند. با توجه به این که آب در کشور ما و باورها و اسطوره ها از احترام خاصی برخوردار بود، ایرانیان قدیم به منابع آبی هیچ گونه تعرضی نمی کردند و آن را از آلودگی دور نگه می داشتند. در این رابطه افسانه نبرد تشتر (تیر) ایزد باران با اپوشه یعنی دیو خشکی معروف است. در این نبرد تشتر بر سر راه خود با دیو خشکی مواجه می شود و مدت سه شبانه روز با او مبارزه می کند و در اولین مرحله این مبارزه از دیو خشکی شکست می خورد و از اقیانوس که منبع آب فراوان است دور می شود. سپس او به درگاه اهورامزدا ستایش و ناله می کند و از وی تقاضا می نماید که اگر آب به گیاهان و درختان ایران زمین نرسد، همه چیز از بین می رود. مردم نیز در این نیایش تشتر را کمک می کنند و سرانجام در نبرد نهایی تشتر موفق می شود اپوشه دیو خشکی را شکست دهد و آب فراوان را برای سرزمین ایران به ارمغان آورد. به مناسبت یک چنین رویدادی هر ساله ایرانیان این ایام را جشن می گیرند و شکرگزاری می کنند.

فلسفه و زیبایی این افسانه ارزش نهادن برای آب در سرزمین اجدادی مان ایران است.Araash-tirgan-H5

البته علت برگزاری این جشن به بزرگداشت مراسم تیراندازی آرش کمانگیر نیز منتسب شده است. همه این بیان قصه ها و افسانه های کهن نشان از این دارند که از دیرباز تا کنون کشور ما از خشکسالی و کمبود آب در رنج بوده و ما وظیفه داریم که میزان آب موجود را با درایت و مدیریت شده استفاده کنیم که متاسفانه اکنون این گونه رفتار نمی شود. اینک بسیاری از شهرها و روستاهای ما وضعیت اسفناکی بر اثر بی آبی پیدا کرده اند. چون بسیاری از منابع طبیعی آب که موجب زنده نگاه داشته شدن درختان و فضاهای سبز طبیعت می شد، اکنون با احداث سدهای بزرگ، این آبها از دل طبیعت جدا شده و برای مصرف شهرها اختصاص یافته است. در چگونگی مصرف، فرهنگ سازی های لازم به وجود نیامده و هر مقام و فردی بنا به سلیقه و نگرش خود، به صورت بی رویه و غیر استاندارد بدون توجه به بحران کم آبی از آب استفاده می کند.

گویی امروز ما نیز باید به ستایش برخیزیم و از اهورامزدای بزرگ درخواست کنیم که دیو بی توجهی و نابخردی را از وجود تک تک ما ایرانیان دور سازد و فرشته درست اندیشی و خردمندی را بر روح، جسم و جان ما چیره نماید تا از این گونه بحران ها موفق بیرون آئیم.

در هر حال تیرگان را پاس می داریم که مشحون از فلسفه، اهداف و زیبایی های بسیاری بوده و هست.

 

 

بزرگداشت عباس یمینی شریف، در خانه هنرمندان ایران

 

خانه هنرمندان ایران در اقدامی شایسته به تجلیل عباس یمینی شریف، نویسنده و شاعر صاحب نام کودکان و نوجوانان و خالق اشعاری همچون “ما فرزندان ایرانیم” و “من یار مهربانم” پرداخت.

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف در سال ۱۲۹۸ در محله پامنار تهران به دنیا آمد و اولین شعرش را برای کودکان در سال ۱۳۲۱ در مجله “نونهالان” منتشر کرد. او پس از تحصیل در دانشگاه کلمبیا در رشته تخصصی آموزش کودکان و دریافت فوق لیسانس به ایران بازگشت و همراه همسرش توران مقومی دبستان با روش های نوین تأسیس کرد و سپس با گسترش فعالیت های خود یک مجموعه مدرن آموزشی برای کودکان احداث کرد که فعالیت های این مرکز تا سال ۱۳۵۸ ادامه داشت.

کتاب کلاس اول ابتدایی او که به “دارا و آذر” معروف است، طرحی نو و ایرانی در آموزش ابتدایی در افکند و سال های سال در دبستان ها تدریس شد. استاد یمینی شریف به نگارش کتاب سوادآموزی برای بزرگسالان و تشکیل کلاس های پیکار با بی سوادی نیز همت گماشت که در نوع خود یک اقدام ارزنده و به یاد ماندنی بود. یکی از کارهای بسیار مهم این انسان خدمتگزار فرهنگی، مشارکت در بنیان گذاری شورای کتاب کودک بود که در نهایت منجر به تشکیل سازمان بزرگی برای نشر کتب و نشریات اختصاصی برای سنین مختلف کودکان شد.

یمینی شریف در سال ۱۳۶۸ درگذشت و آثاری به شرح زیر از خود باقی گذاشت:

باغ دوستی، پلنگ یکه تاز، شعر با الفبا، سیاهک و سفیدک، خانه بابا علی و… یاد این استاد گرامی باد که برای سنگ مزار خود سرود: “من نغمه سرای کودکانم / شادست ز مهرشان روانم / عباس یمینی شریفم / گیرید ز کودکان نشانم”

چند شعر از عباس یمینی شریف

ما گل های خندانیم

فرزندان ایرانیم

ما سرزمین خود را

مانند جان می دانیم

ما باید دانا باشیم

هوشیار و بینا باشیم

از بهر حفظ ایران

باید توانا باشیم

 

آباد باش ای ایران

آزاد باش ای ایران

از ما فرزندان خود

دلشاد باش ای ایران

***

آهای آهای آی بچه جان

در کوچه ها سنگ نپران

سنگ بزنی سر بشکنی

خدا نکرده ناگهان

سر که شکستی شر و شر

خون می ریزه از جای آن

صاحب سر داد می زنه

آی پاسبان آی پاسبان

می برنت کلانتری

به ضرب و زور و کش کشان

آنجا تو را حبس می کنند

بین تمام حبسیان

مخر برای خود ستم

سنگ نپران سنگ نپران

 

 

kamal-tabriziاکران فیلم “از رئیس جمهور پاداش نگیرید” پس از هفت سال

 

فیلم سینمایی “از رئیس جمهور پاداش نگیرید” به کارگردانی کمال تبریزی پس از هفت سال انتظار در سینماها به نمایش درآمد. این کارگردان در این باره اظهار داشته است: طی ۶، ۷ سال اخیر که مذاکراتی برای اکران این فیلم با مدیران و مسئولان مختلف داشتم، تغییرات نسبتاً زیادی روی فیلم صورت گرفته، ولی از لحاظ مضمونی خوشبختانه صدمه ای به فیلم وارد نشده است. البته هنوز این فیلم مخالفان جدی دارد که تا مرز تحریم نقد آن در نشریات پیش رفته است. در طول این مدت مذاکرات هیچ گاه مطرح نشد که این فیلم خلاف شرع است و از خط قرمزها عبور کرده است.

فیلم “از رئیس جمهور پاداش نگیرید” همچون سایر آثار کمال تبریزی پر است از شوخی های بصری و کلامی که این کار از شگردهای کارگردان مارمولک به حساب می آید. نکته جالب و تفننی در ارتباط با این فیلم این که فیلم نه از رئیس جمهور پاداش گرفت و نه از منتقدان سال ۹۴. پاداش واقعی را این روزها مردم در گیشه ها به کارگردان مورد علاقه خود می پردازند.

 

 

 

از کتاب فروشی های تهران تا کتاب فروشی های تورنتو

 

بر اساس اطلاعات به دست آمده از کتاب فروشی های روبروی دانشگاه تهران و خیابان کریمخان زند و کتاب فروشی های تورنتو (پگاه و سرای بامداد) پر طرفدارترین کتاب های موجود در بازار در هفته گذشته به شرح زیر بوده است.

در تهران:

* بیگانه ـ آلبرکامو ـ ترجمه: لیلی گلستان ـ نشر مرکز ـ تهران ـ ۱۳۹۴.

* داستان های نیویورکر ـ ولادیمیر ناباکوف و دیگران ـ ترجمه: بهار اکبریان ـ نشر مروارید ـ تهران ـ ۱۳۹۴.

* اتفاق ـ گلی ترقی ـ نشر نیلوفر ـ تهران ـ ۱۳۹۴.

* مردی در تبعید ابدی ـ نادر ابراهیمی ـ نشر روزبهان ـ تهران ـ ۱۳۹۴.

* قدرت اندیشه ـ آیزایا برلین ـ ترجمه: عزت اله فولادوند ـ نشر ماهی ـ تهران ـ ۱۳۹۴.

در تورنتو:

* من خود ایران هستم ـ مجید نفیسی ـ انتشارات پگاه ـ تورنتو ـ ۲۰۱۲.

* نهضت مشروطه و نقش تقی زاده ـ منوچهر بختیاری ـ نشر پگاه ـ تورنتو ـ ۲۰۱۵.

* غروب فیلسوف ـ یادنامه دکتر امیر حسین آریانپور ـ ویراستار: عباس طاهری ـ انتشارات فروغ ـ آلمان ـ ۲۰۱۴.

* پادشاهی مردم ـ اشکان تشکری ـ ناشر: دفتر فرهنگ و هنر تشکری ـ چاپ مشترک کانادا و آلمان ـ ۲۰۰۸.

* خاطرات حاج سیاح ـ سیف اله گلکار ـ شرکت کتاب ـ آمریکا ـ ۲۰۱۵.

 

تفکر هفته

 

به سخنان این بزرگان فکر کنید و در طول هفته با دوستان و آشنایان در این باره به بررسی و تحلیل بنشینید تا شکوفایی اندیشه های خود را در آن ببینید:

 

*آزادسازی انرژی اتمی هر چیزی را که طرز فکر ما را حفظ می کرده، دست خوش تغییر کرده است. بنابراین ما به سوی فاجعه ای بی سابقه سوق داده می شویم. “آلبرت انیشتن”

 

*بسیار بر این باورند که نیروی عقل و خرد یک دانشمند بزرگ می سازد، آنها در اشتباه اند، عزم و اراده و شخصیت فرد است که چنین می کند.   “آلبرت انیشتن”

*مردم خودشان را با هر چیز خسته می کنند، مگر با فهم و اندیشه.   “نیچه”

*بهترین روش برای نیک آغاز کردن یک روز این است: به هنگام بیدار شدن بیندیشیم که امروز چگونه می توانیم دست کم یک نفر را شاد کنیم.   “نیچه”