قطعا واقف هستید که مدتی است سرویس حمل و نقل مسافربری درون شهری جدیدی در کلان شهر تورنتو به وجود آمده که به “اوبر ایکس” و “اوبر پول” معروف است. Farhad-Farsadi-nبه عبارت ساده تر این سرویس دهی مشابه مسافربرهای خودمان در ایران عزیز است با این تفاوت که به تکنولوژی امروزی مجهز است و با نرم افزارهای مخصوصی به تلفن هوشمند شما متصل شده و در هر نقطه از شهر که باشید می توانید از نزدیکترین راننده اوبر که هم مسیر شما است درخواست نمایید که شما را به مقصد خودتان در قبال رقمی بسیار کمتر از تاکسی برساند. تا به حال که همه چیز به نظر می رسد بسیار جذاب و معقول باشد ولی این همه داستان نیست. مسئولان امر به نکات مهمی اشاره می کنند که اهم این موارد به قرار ذیل است:

۱- عدم دسترسی به سوابق حرفه ای و شخصی راننده برای حفظ جان و مال مسافران.

۲- عدم آموزش صحیح و مدون برای راننده که مسئولیت جان مسافران را در دست دارد.

۳- عدم امکان کنترل توسط شهرداری و مسئولان اداره راهنمایی و رانندگی که چه تعداد اتومبیل اوبر در هر لحظه مشغول به کار است.

۴- عدم وجود بیمه نامه اتومبیل با شرایط کافی در صورت بروز حادثه.UBER

۵- عدم پرداخت مالیات.

۶- ایجاد نارضایتی در سندیکای رانندگان تاکسی.

۷- تحمیل شدن یک موسسه خصوصی با هدف ایجاد درآمد به سیستم دولتی و عدم قبول شرایط و ضوابط حاکم.

در اوایل هفته گذشته با شروع بازی های پان ام شهرداری های مناطق مختلف از طریق نشریات اعلام کردند که حاضرند حضور مشروط “اوبر پول” را فقط برای مدت معینی تا ۲۶ جولای ۲۰۱۵ تحمل نمایند تا شاید بتوانند مقداری از بار ترافیک شهری را کاهش دهند. البته این مساله برای شرکت های بیمه هنوز مسکوت است به این صورت که هر شخصی که اقدام به خرید بیمه اتومبیل می کند در ابتدا از ایشان این سئوال می شود که آیا اقدام به نقل و انتقال مسافر در قبال دریافت پول می نمایید یا خیر؟

که پاسخ این سوال در اکثر موارد منفی است پس شرکت بیمه به هیچ عنوان از نقل و انتقال مسافر در حالتی که اتومبیل در اختیار اوبر است مطلع نیست و در صورت خسارت یا غرامات بدنی متاسفانه قطعا با شرکت بیمه به مشکل حقوقی برخواهیم خورد.

آقای پرنس مانینکام از کارشناسان حرفه ای بیمه معتقد است که اگر سیستم بیمه ای بتواند تعدیلی در این زمینه ایجاد کند و برای آن گروه که مایلند به این سرویس دهی به صورت نیمه وقت توجه کنند پوشش بیمه ای مناسبی ارایه کند تمامی مشکلات حل خواهد شد. در ادامه با مقایسه کرایه تاکسی و اوبر به این نکته رسیده که اوبر به مراتب با صرفه تر از تاکسی است چرا که برای مثال از اسکاربرو محل بازی های پان ام تا منطقه ای در دان تاون تاکسی حدود ۶۵ دلار دریافت می کند در صورتی که برای همان مسیر اوبر ۲۵ دلار می گیرد.

البته این طرح همان طور که گفته شد مدافعان و مخالفان زیادی دارد از آن جمله آقای جیم کالیگان از مسئولان شهرداری تورنتو که در پیامی در توئیتر به همه افرادی که به عنوان ورزشکار یا تماشاچی به تورنتو تشریف آوردند هشدار داده که از اوبر استفاده نکنید چون ممکن است مشمول ۲۰ هزار دلار جریمه شوید. حالا تا چه حد این جریمه قابلیت اجرایی دارد یا خیر هنوز مشخص نیست ولی همین پیام توانسته تعداد زیادی را آن چنان بترساند که از این سرویس دهی استفاده نکنند.

اکثر مدافعان طرح استدلال می کنند که متاسفانه مسئولان امر بدون توجه به زمانبندی بازی های پان ام شروع به زیرسازی جاده ها در تورنتو کرده اند که این مطلب بسیار می توانست به شهرت شهر لطمه بزند ولی وجود اوبر مزیتی است که آبروی شهر را حفظ کرده است.

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com