خبرهای تیرگان

از تمام برنامه‌های متنوعی که در تیرگان ارائه می‌شوند، تنها شش برنامه، یعنی ده درصد از آن‌ها بلیتی هستند. افزون بر آن‌که این شش برنامه هر یک ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که هر هنر دوستی را به شرکت در آن‌ها ترغیب می کند، بد نیست روی این نکته پافشاری کنیم که تهیه‌ی بلیت این شش برنامه، کمک به برگزاری تیرگان و کمک به تامین بودجه‌های آن است. تیرگان تا امروز در صفحه‌ی فیس‌بوک خود این شش برنامه را معرفی کرده است و از گوشه‌هایی از آن‌ها تا جایی که به هیجان روز اجرا صدمه نزند، پرده برداشته است. تصویری که مشاهده می‌کنید برشی کوتاه از هریک از این چهار اجراست.

تصویر اول از راست، تصویر “وطن: باله‌ی ایرانی”‌ست. این برنامه که با همکاری گروه باله ملی قرقیزستان به روی صحنه خواهد رفت، ترکیب بسیار دلپذیری از موسیقی نوین و باله را به روی صحنه خواهد برد و مخاطبانش را به اوج لذت خواهد رساند. نیما کیان، هنرمندِ نام آشناییست که رقص پردازی و سرپرستی این برنامه‌ را به عهده دارد. اگر به دنبال اوقاتی خوش و تجربه‌ای دلپذیر از موسیقی، رقص و دوستی (بله، دوستی، باید بیایید و ببینید) هستید، این برنامه را از دست ندهید.  Tirgan-H2

تصویر دوم، همان‌طور که بسیاری حتمن می‌دانید، تصویر بهرام بیضایی است. نمایش‌خوانی شب هزار و یکم با اجرای مژده شمسایی روی صحنه خواهد رفت و بهرام بیضایی، نویسنده‌ی این اثر، در جلسه‌ی پرسش و پاسخ با مخاطبان حاضر در تورنتو به گفت‌و‌گو خواهد نشست. این اجرا داستان گفته نشده شاه ضحاک (اژدهاک) و همسرانش شهرناز و ارنواز است که هزار شب برای پادشاه داستان ساخته‌اند‌ و به این ترفند، هر شب جوانی را از مرگ رهانیده‌اند.

تصویر سوم، تصویر دریا دادور، هنرمندیست که نام او برای ایرانیان و خصوصاً تورنتو نشینان بسیار آشنا‌ست. او که سه دوره قبل در تیرگان اجرای موفقی را پشت سر گذاشته است، امسال با همراهی هنرمندانی از فرانسه، ایرلند، آمریکا و نیوزیلند به تیرگان و تورنتو می‌آید تا با صدای خود، مخاطبان حاضر در تورنتو را بیش از پیش مسحور کند.

کیهان کلهر و سازش، تصویر چهارم، برای کم‌تر کسی نا آشنا هستند. آوازه‌ی کیهان کلهر، مانند بسیاری از دیگر هنرمندان تیرگان، مرز‌های جامعه‌ی ایرانی را درنوردیده است. کم‌تر کسی است، در بین ما ایرانیان، که با ساز او از خود بیخود نشده باشد و امواج موسیقی او را با گوشت و پوست و استخوان دریافت نکرده باشد. برنامه‌ی کیهان کلهر و اردال ارزینجان، از هنرمندان برجسته‌ی ترکیه، یک تجربه‌ی استثنایی ست.

اما تصویر پنجم، بخشی از برنامه‌ی افتتاحیه‌ی تیرگان است. حامد نیک‌‌پی با همراهی نوازندگان مطرحی از سراسر جهان، تلفیقی از موسیقی عرفانی ایران و موسیقی فلامنکو و جاز را در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره تیرگان اجرا خواهد کرد. کارن گونزالس، رقصنده شناخته شده فلامنکو از کشور فرانسه اجرای رقص این برنامه را بر عهده خواهد داشت. مضاف بر این‌ها، اگر مایلید تمام هنرمندان تیرگان را کنار هم ببینید و به سخن‌رانی‌های مراسم گوش فرا دهید، بلیت برنامه‌ی افتتاحیه را تهیه کنید. صندلی شما کنار صندلی چهره‌های شناخته شده‌ی فرهنگ و هنر سرزمینتان خواهد بود.

تصویر آخر هم بعید می‌دانم نیاز به معرفی داشته باشد. شاهرخ مشکین قلم، دوست همیشه و همراه این سال‌های تیرگان، هر دوره با استقبال وسیع مخاطبانش مواجه می شود. این بار او در “مهره‌ی سرخ” که مجموعه ای‌ است بی‌نظیر از رقص، نقالی، موسیقی، تئاتر و جلوه‌های ویژه، به روی صحنه خواهد رفت. در این اثر، به کارگردانی و آهنگ سازی شاهرخ یادگاری، شاهرخ مشکین قلم (در نقش سهراب) در مقابل آیدا ساکی (در نقش گردآفرید)، صحنه‌های بدیع و بی‌نظیری را در همراهی با افشین مفید، میریام پرتز و فاطمه حبیبی‌زاد (گردآفرید) پدید خواهند آورد.

 

در هفته‌های آینده برای شما در همین ستون از برنامه‌های رایگان تیرگان خواهیم نوشت. ما مایلیم شما حداکثر لذت را از تیرگان ببرید. برای این که خستگی‌ از تن‌مان تنها به این شکل بیرون می‌رود.

هفته‌های گذشته، در مورد کمک مالی مستقیم (donation)  و کار داوطلبانه برای تیرگان نوشتیم، اما برای آن‌که مقوله‌ی کمک به تیرگان را تمام کرده باشیم، اگر مایلید عضوی از خانواده‌ی تیرگان باشید، این شما و این هم یک راه دیگر: بلیت‌های این شش برنامه‌ را تهیه کنید. از این طریق: http://tirgan.ca/ticketed-events یا از طریق تماس با این تلفن : ۴۱۶-۶۴۰-۲۴۱۲ (بعد از برقراری تماس عدد یک را فشار دهید.)

تیرگان بی‌صبرانه منتظر دیدار شماست.