استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال بامداد روز یکشنبه دوم اگوست با دیوید جانستون، فرماندار کل کانادا ملاقات کرد و خواستار انحلال مجلس چهل و یکم شد و پس از پذیرش درخواست او به وسیله فرماندار کل کانادا، جلوی ریدو هال محل اقامت دیوید جانستون دراتاوا طی سخنرانی کوتاهی رسما شروع مبارزات انتخاباتی را برای دوره چهل و دوم مجلس اعلام کرد.

نخست وزیر پس از سخنرانی اش به چند پرسش خبرنگاران هم پاسخ گفت و با این ترتیب در حدود هشتاد سال اخیر برای نخستین بار ۳۷ روز (یا همین شمار روز مبارزات انتخاباتی که بر اساس یک قانون نانوشته، عرفی و سنتی در تاریخ کانادا همیشه با یک استثناء رایج بوده و هست.) به حدود ۷۷ روز یا ۱۱ هفته تغییر کرده است و این امر بی سابقه بحث های زیادی را در میان مردم، در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک برانگیخته است.

آخرین بار در جریان انتخابات دومین دوره پارلمان کانادا در سال ۱۸۷۲ مبارزات انتخاباتی ۹۴ روز طول کشید. انتخابات روز ۱۲ اکتبر بود و روز ۲۰ جولای مبارزات انتخاباتی آغاز شد. با این ترتیب طول مدت مبارزات انتخاباتی به ۹۴ روز رسید. علت تاخیر در آن دوره از انتخابات مشکلات لجستیکی مثل رفت و آمد بین مناطق مختلف کشور بود. در سال های اخیر پیش از این مورد، تنها یکبار در آستانه انتخابات ۱۹۸۴ که روز ۴ سپتامبر بود، جان ترنر، نخست وزیر و رهبر حزب لیبرال بنا به ملاحظات استراتژیک روز چهارم جولای را روز شروع مبارزات اعلام کرد. مبارزات انتخاباتی سال ۱۹۸۴ حدود ۶۰ روز طول کشید. در آن انتخابات حزب لیبرال که سالها به رهبری پیر ترودو در قدرت بود از حزب محافظه کاران پیشرو شکست سختی خورد و محافظه کاران پیشرو به دولت اکثریت دست یافتند.

 

جلد شهروند 1554- 6 آگوست 2015

جلد شهروند ۱۵۵۴- ۶ آگوست ۲۰۱۵

طولانی شدن مبارزات انتخاباتی به نفع محافظه کاران است

در بررسی هایی که تحلیلگران عرضه می کنند این تصمیم هارپر در گام اول این مشکل را به وجود آورده که انتخابات بسیار گرانتر تمام می شود. مارک گارنوو، نماینده متشخص لیبرال پارلمان روز جمعه هفته گذشته پیش از اعلام شروع مبارزات انتخاباتی در یک کنفرانس خبری ضمن انتقاد از هارپر و اعتراض به این تصمیم نخست وزیر گفت برگزاری انتخاباتی با ۳۷ روز انتخاباتی است که برای مالیات دهندگان، مردم کانادا، ۳۷۵ میلیون دلار خرج دارد و حالا به خاطر این تصمیم هارپر که فقط برای در قدرت ماندن است، مردم باید ۱۲۷ میلیون دلار ( یا برحسب برآوردهای دیگر حدود ۲۷۵ میلیون دلار) اضافه بپردازند.

نکته مهمتر که علاوه بر گارنوو، شانتال هوبر و بروس اندرسون، مفسران سیاسی برنامه خبری نشنال سی بی سی به آن اشاره و تجزیه و تحلیل کردند، این است که محافظه کاران ذخیره مالی شان برای خرج کردن در انتخابات از احزاب لیبرال و ان دی پی بسیار زیادتر است.

بر اساس گزارش سازمان انتخابات کانادا محافظه کاران تا پایان سال گذشته ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، حزب لیبرال ۱۵ میلیون و ان دی پی ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار پول از طرفداران خود جمع کرده بودند، اما علاوه بر این پول، انجمن حزبی حوزه های انتخاباتی محافظه کاران هم مجموعا ۱۹ میلیون دلار در مقابل لیبرال ها که ۸ میلیون، ان دی پی که ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، حزب سبز که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و بلوک کبکوا که تنها ۴۱۰ هزار دلار در سطح حوزه ها جمع کرده اند، پول به صندوق ها ریخته اند. یعنی حزب محافظه کار در صندوق های انجمن های حزبی حوزه هایش بیش از مجموع حزب لیبرال، ان دی پی، سبزها و بلوک کبکوا پول آماده هزینه کردن دارد و این امر حالا که مبارزات انتخاباتی از ۳۷ روز به ۷۷ روز افزوده شده، برای محافظه کاران امتیاز بزرگی است.

علاوه بر این در هر روز از مبارزات انتخاباتی هر حزب می تواند یک سی و هفتم از مبلغ مجاز برای کل انتخابات را خرج کند که با توجه کل ۲۰ میلیون دلار ۶۷۵ هزار دلار می شود. حالا جمع ۷۷ روز به ازای هر روز ۳۶۷ هزار دلار می شود ۵۰ میلیون دلار که تنها محافظه کاران برای خرج کردن در اختیار دارند.

نکته مهم تر اینکه اشخاص حقوقی سوم (بجز احزاب) هم در روزهای مبارزات انتخاباتی می توانند به میزان محدود و بر حسب قوانین انتخاباتی علیه حزبی یا به نفع حزب دیگری تبلیغ کنند. به عنوان نمونه اتحادیه های کارکنان دولت و بخش عمومی تاکنون بر علیه هارپر تبلیغ می کردند، اما از شروع رسمی مبارزات انتخاباتی به اندازه محدودی می توانند در این زمینه هزینه کنند.

 

ان دی پی از احزاب رقیبش همچنان جلوتر است

رهبران احزاب فدرال که در پارلمان نماینده دارند

رهبران احزاب فدرال که در پارلمان نماینده دارند

براساس آخرین نظرسنجی هایی که اریک گرنیه، تحلیلگر سی بی سی در تحلیل خود برای بررسی موقعیت احزاب در شرایط کنونی به کار گرفته، ان دی پی ۳۲ و یک دهم درصد، حزب محافظه کار ۳۱ و ۶ دهم درصد، حزب لیبرال ۲۵ و ۶ دهم درصد، حزب سبز و بلوک کبکوا بطور مساوی هر کدام ۴ و ۹ درصد و بقیه نزدیک به صفر درصد طرفدار دارند. این نتایج با درنظر گرفتن و ترکیب ریاضی با متد ویژه ای از نتایج نظرسنجی هایی که به وسیله چند بنگاه نظرسنجی و از جمله دو بنگاه سنجش افکار فوروم و اکوس انجام شده، به دست آمده و روز ۲۸ جولای منتشر شده است.

بر اساس این نتایج اگر انتخابات امروز برگزار می شد، ان دی پی بین ۱۱۴ تا ۱۴۶ کرسی، حزب محافظه کار بین ۱۱۳ تا ۱۴۰، حزب لیبرال بین ۶۲ تا ۹۴، حزب سبز یک تا دو کرسی و بلوک کبکوا هم حداکثر یک کرسی به دست می آوردند.

تغییر عمده اینکه به نظر اریک گرنیه، تحلیلگر سی بی سی لیبرال ها نسبت به نظرسنجی های اخیر به اندازه نامحسوسی بر طرفدارانشان در سطح کشور اضافه شده است و ان دی پی همچنان در میان این احزاب گرچه با اختلاف کم اما همچنان حامیان بیشتری بین مردم دارد. پارلمان ۳۸۸ کرسی دارد و برای رسیدن به اکثریت باید دست کم ۱۷۰ کرسی به دست آورد.