انتخابات ۲۰۱۵

بخش یازدهم

جاستین پیر جیمز ترودو، جاستین ترودو، رهبر ۴۳ ساله حزب لیبرال در روز کریسمس ۱۹۷۱ در اقامتگاه رسمی نخست وزیر کانادا در شماره ۲۴ ساسکس درایو اتاوا، پایتخت کانادا به دنیا آمد. او اولین فرزند پیر ترودو پانزدهمین و متشخص ترین نخست وزیر تاریخ کانادا و خانم مارگارت ترودو (سینت کلیر) است. جاستین دومین کسی است که در زمان صدارت پدرش در کاخ نخست وزیری کانادا به دنیا آمده است.

پیر ترودو، رهبر حزب لیبرال و نخست وزیر مشهور تاریخ کانادا مجموعا حدود ۱۶ سال در مقام رهبری کانادا کار کرد و دست آوردهای درخشانی برای کانادا داشت. به شهادت تاریخ این روشنفکر، حقوقدان، روزنامه نگار، نویسنده و سیاستمدار یکی از معماران اصلی کانادای مدرن است. ترودو با نبوغی کم نظیر و با درایت خود کانادا را با یک سلسله اقدامات بنیادی در دهه های نیمه دوم قرن بیستم به سرعت به کشوری مدرن با اقتصادی پیشرفته و بویژه کشوری با حقوق و آزادی های مدنی کم نظیر برای شهروندانش تبدیل کرد. دوره ۱۶ ساله نخست وزیری ترودو عملا دوره گذار کانادا از کانادا که کشوری جوان در میان کشورهای جهان به کشوری بود که هم زندگی مردمش تغییراتی اساسی پیدا کرد و هم نقشی ویژه و جایگاهی بی بدیل در جهان پیدا کرد.

ترودو فعالیت های عمده سیاسی خود را به عنوان منشی پارلمانی لستر. بی. پیرسون که او هم نخست وزیر برجسته ای بود، شروع کرد، بعد در کابینه پیرسون وزیر دادگستری شد و تا اینکه پس از پیرسون به رهبری حزب و سپس نخستین بار در سال ۱۹۶۸ به نخست وزیری کانادا رسید. بی شک زندگی جاستین ترودو به عنوان فرزند چنین شخصیت کم نظیری بر او تاثیراتی پر ارزش و عمیق گذاشته است.

جاستین ترودو در کنار همسرش در کمپین انتخاباتی

جاستین ترودو در کنار همسرش در کمپین انتخاباتی

جاستین ترودو زمانی که شش ساله بود، والدینش از هم جدا شدند. او در سال ۲۰۰۹ در این باره گفت آنها به شدت یکدیگر را دوست داشتند، اما بین آنها ۳۰ سال اختلاف سنی بود. جاستین دو برادر، میشل و الکساندر (ساشا) داشت که میشل در حال اسکی در کوهستان های بی سی بر اثر ریزش بهمن در سال ۱۹۹۸ درگذشت. این حادثه بر زندگی خانواده اش اثرات عمیقی گذاشت. جاستین بعد از دوران دبستان، دوره متوسطه را در کالج ژان د بربوف درس خواند. در رشته آموزش و پرورش کارشناسی خود را در دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا گرفت و بعد مدتی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مونترال مشغول تحصیل شد، اما به خاطر کار تحصیل را رها کرد. مدتی به تدریس زبان فرانسه و ریاضیات در آکادمی پوینت گری و دبیرستان سر وینستون چرچیل در ونکوور پرداخت.

ترودو از جوانی فعالیت سیاسی خود را در سال ۱۹۸۸با حمایت از جان ترنر شروع کرد. زمانی حضورش در صحنه سیاسی و اجتماعی کبک و کانادا بیشتر احساس شد که در سال ۲۰۰۰ در جریان خاکسپاری رسمی و دولتی با شکوه پدرش در مراسم ختم و یادبود پدر یک «سخنرانی» کوتاه ایراد کرد. این سخنرانی آنچنان عمیق، زیبا و احساسی بود که همه مردم را به تحسین واداشت. گروه زیادی از مردم از شبکه سی بی سی درخواست بازپخش آن را کردند. در سال ۲۰۰۳ سی بی سی کتابی چاپ کرد که در آن سخنرانی های مهم ۵۰ سال تاریخ کانادا منتشر شده بود. سخنرانی جاستین ترودو یکی از این سخنرانی ها بود. جاستین در سال ۲۰۰۵ با صوفی گریگوآر، گوینده و گزارشگر مشهور و زیبای تلویزیون ازدواج کرده و این دو با هم سه فرزند دارند.

پس از این سخنرانی ترودو به فعالیت های اجتماعی اش وسعت بیشتری داد. حدود سال ۲۰۰۷ شایع شد که قرار است فرزند ارشد ترودو در انتخابات میان دوره ای مجلس از حوزه اوترومونت شرکت کند. اوترومونت مونترال یکی از حوزه های امن و سنتی حزب لیبرال بوده است. پس از مدتی ترودو در پاسخ به این شایعات رسما پاسخ داد که در انتخابات سراسری ۲۰۰۸ در حوزه پاپینو کاندیدای حزب خواهد شد. حوزه انتخاباتی پاپینو، سالها نمایندگی اش در دست نمایندگان بلوک کبکوا بود و ترودو راه سختی را انتخاب کرده بود. در این حوزه او می بایست با خانم مری دروس نماینده با سابقه و محبوب بلوک کبکوا مبارزه کند. با همه دشواری ها ترودو توانست رقیب قدرتمند خود را با ۱۷ هزار ۷۲۴ رای (۴۷/۴۱ درصد آرا) در مقابل ۱۶ هزار و ۵۳۵ رای ( ۰۹/۳۸ درصد آرا) شکست دهد. ترودو جوان در انتخابات ۲۰۱۱ با وجود شکست بی سابقه حزب لیبرال باز توانست پیروزی اش را در این حوزه تکرار کند. ترودو این بار ۴۲۹/۱۶ رای (۴۱/۳۸ درصد آرا) را به دست آورد. مایکل ایگناتیف، رهبر حزب استعفاء داد. باب ری به طور موقت رهبری حزب لیبرال را به دست گرفت. در سال ۲۰۱۳ شایعات زیادی مبنی بر اینکه جاستین ترودو قصد دارد که خود را کاندیدای رهبری حزب کند در محافل سیاسی به گوش می خورد. در نهایت ترودو با همه جوانی، خود را کاندیدای رهبری حزب لیبرال، قدیمی ترین حزب کانادا کرد. جاستین ترودو توانست با به دست آوردن اکثریت قاطع آرای اعضای حزب ۳۸ هزار و ۸۱ رای یا ۷۶/۷۸ درصد آرا به رهبری حزب برسد. انتخابات ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ اولین انتخاباتی است که جاستین ترودو در مقام رهبری حزب لیبرال در آن شرکت می کند.

ادامه دارد …