علی شریفیان

 

طرفداران لیبرال ها در انتاریو به حدود ۳۵ درصد کاهش یافتند

براساس معدل نتایج نظرسنجی ها که روز ۲۰ سپتامبر به وسیله سی بی سی منتشر شده، محافظه کاران در سطح کل کشور ۵/۳۰ درصد، ان دی پی ۸/۲۹ درصد، لیبرال ها ۶/۲۹ درصد، بلوک کبکوا (فقط در کبک) ۶/۳ درصد، حزب سبز ۷/۵ درصد و دیگران ۹ دهم درصد طرفدار دارند.

با این درصد طرفداران محافظه کاران می توانند به طور متوسط ۱۲۶، ان دی پی ۱۱۰، لیبرال ها ۱۰۱، حزب سبز یک کرسی، بلوک کبکوا هیچ کرسی در مجلس داشته باشند و دیگران هم یک کرسی به دست آورند.

در انتاریو لیبرال ها همچنان با ۳/۳۵ درصد پیشتاز هستند گرچه نسبت به هفته گذشته درصد طرفدارانشان کاهش یافته است. ان دی پی ۱/۲۴ درصد و محافظه کاران هم در این استان ۴/۳۴ درصد طرفدار دارند. در کبک ان دی پی ۶/۴۲ درصد طرفدار دارد و در صدر قرار گرفته و بلوک کبکوا ۴/۱۴ درصد طرفدار دارد. در بی سی لیبرال ها با ۵/۳۲ درصد طرفدار در صدر هستند. در استان های آتلانتیک هم لیبرال ها با ۹/۴۶ درصد طرفدار پیشتاز هستند. با این ترتیب هنوز مبارزه، مبارزه ای سه جانبه و دوشادوش است.

 

بازتاب دومین مناظره رهبران احزاب در کالگری

trudeau-mulcair-harper

دومین مناظره رهبران احزاب با شرکت استفن هارپر، رهبر حزب محافظه کار، تام مولکر، رهبر ان دی پی و جاستین ترودو رهبر لیبرال ها به زبان انگلیسی و غروب روز پنجشنبه هفته گذشته ۱۷ سپتامبر در کالگری برگزار شد.

این مناظره با همکاری گلوب اند میل، گوگل کانادا و سی پک برگزار شد و خانم الیزابت می، رهبر حزب سبز به آن دعوت نشده بود. این موضوع مورد اعتراض حزب سبز و همینطور طرفداران این حزب و گروهی از مردم قرار گرفت. اقتصاد به عنوان تنها موضوع این مناظره ۹۰ دقیقه ای انتخاب شده بود. دیوید والم اسلی، سردبیر گلوب اند میل مدیریت این مناظره را بر عهده داشت.

بخش اول ۹۰ دقیقه صرف پاسخ رهبران احزاب به پرسش ها شد. در بخش دوم هم رهبران به صورت آزادتر به پرسش های دیگر پاسخ دادند و یا اینکه دو به دو با هم مناظره کردند. در این مناظره که بر اساس برآوردی ۵۰۰ هزار نفر در اینترنت و ۶۰ هزار نفر هم از شبکه تلویزیونی سی پک دیده اند، عمدتا هر سه رهبر احزاب اصلی همان سخنانی که در گردهمایی های حزبی و یا در مصاحبه شان با رسانه ها مطرح می کنند، تکرار کردند. تنها تفاوت رهبران اینکه این بار به روشنی نقطه نظرات خود را مطرح کردند. از میان سه رهبر تنها جاستین ترودو برنامه تازه اقتصادی حزب خود را آنهم بدون آمار و ارقام و جزئیات ارائه کرد.

این مناظره مانند مناظره های سال های گذشته نبود و مهمترین تفاوت اینکه تعداد کسانی که تماشاگر آن بودند اصلا قابل قیاس با تعداد کسانی که کنسرسیوم رسانه های اصلی همزمان مناظره هایی را از چند شبکه پخش می کنند، نبود. به لحاظ بازتاب، این مناظره هم سبب نشد که یکی از احزاب ایده ها، طرح ها و برنامه هایی ارائه کند که مردم بتوانند با قطعیت برای رای خود تصمیم بگیرند.

نظرسنجی ها می گوید حدود ۶۵ درصد کانادایی ها خواستار تغییر هستند، اما گزینه های آنها ، لیبرال ها و ان دی پی هنوز تفاوت های عمده ای از خود نشان نداده اند که این جمعیت کثیر را به سوی خود جذب کنند. در روزهای آینده دست کم سه مناظره دیگر برگزار خواهد شد.

امروز غروب پنجشنبه ۲۴ سپتامبر یک مناظره به زبان فرانسه در مونترال برگزار می شود. این مناظره را کنسرسیوم رسانه های اصلی تهیه و بصورت زنده ساعت ۸ غروب پخش می کنند. غروب روز ۲۸ سپتامبر و همینطور دوم اکتبر هم دو مناظره دیگر خواهیم داشت.

 

لیبرال ها خرید جنگنده های اف ۳۵ را لغو می کنند

 

این هفته جاستین ترودو در شیپیارد بندرگاه هالیفکس در نوا اسکوشیا اعلام کرد ما در صورت به قدرت رسیدن برنامه خرید هواپیمای جنگنده فانتوم ۳۵ را که محافظه کاران قصد دارند به قیمت گزافی بخرند، به کلی لغو و با بودجه خرید این جنگنده ها شش ناو جنگی خریداری می کنیم و همینطور به وضعیت نیروهای رزمنده ارتش سر و سامان می دهیم.

ترودو با تاکید یادآور شد با این بودجه کلان می توان جنگنده های دیگری برای جانشینی اف ۱۸ها خریداری کرد.

زمانی که در سال ۲۰۱۱ موضوع خرید اف ۳۵ ها مطرح شد، به موضوعی جنجالی تبدیل شد. از جمله گفته شد که محافظه کاران خرید این جنگنده ها را به مناقصه آزاد نگذاشتند و به علاوه رقم و مخارج دقیق خرید آنها را به روشنی اعلام نمی کنند. بعدا معلوم شد که این جنگنده بین ۴۴ تا ۶۰ میلیارد دلار بودجه لازم دارند. ترودو گفت ما نیروی هوایی مان را از سوریه و عراق فرا می خوانیم و هواپیمایی که خواهیم خرید فقط برای دفاع از آمریکای شمالی خواهد بود.

هارپر در پاسخ به این گفته های ترودو گفته است که رهبر لیبرال ها در رویاها سیر می کند. نیروی هوایی ما نیاز به جت های اف ۳۵ دارد و قراردادهای در این زمینه امضاء شده است. در صورتی که بعدا فاش شد هیچ قراردادی برای خرید بسته نشده است.

تام مولکر هم نظراتی بینابین مطرح کرده و گفته ما باید با مطالعه دقیق تصمیم نهایی خود را بگیریم.

 

پشتیبانی وین گرتسکی از هارپر، با وجود اینکه نمی تواند رای بدهد

 

وین گرتسکی (چپ) از هارپر حمایت می کند

وین گرتسکی (چپ) از هارپر حمایت می کند

وین گرتسکی هاکی باز مشهور کانادا و جهان که از چهره های برجسته تاریخ هاکی کاناداست پشتیبانی خود را از استفن هارپر اعلام کرد. گرتسکی خطاب به هارپر گفت شما بی نظیرترین نخست وزیری هستید که ما داریم. هارپر هم گرتسکی را بازیکن بزرگ هاکی کانادا خواند.

وین گرتسکی به مدت دو دهه از سال ۱۸۷۹ تا ۱۹۹۹ یکی از کم نظیرترین بازیکن های هاکی کانادا بوده و با تیم هاکی کانادا و اویلرز ادمونتون به مقام های زیادی رسیده است. گرتسکی رکوردهایی در هاکی دارد که هنوز هیچ بازیکن هاکی دیگری نتوانسته به آنها دست یابد. وین گرتسکی برخلاف معمول وقتی در سال ۱۹۹۹ از هاکی خداحافظی کرد بلافاصله به عضویت تالار شهرتمندان هاکی جهان راه یافت. پشتیبانی وین گرتسکی از هارپر در حالی صورت می گیرد که او به علت اینکه سالهاست در خارج از کانادا زندگی می کند بر اساس قانونی که هارپر به تصویب رسانده نمی تواند روز ۱۹ اکتبر به او یا هیچ کاندیدایی از محافظه کاران رای بدهد. پشتیبانی این هاکی باز مشهور در رسانه ها و بویژه رسانه های عمومی بازتاب های ضد و نقیضی پیدا کرده است.

 

 

 

 

محافظه کاران ۱۰ هزار پناهجو را تا آخر سپتامبر۲۰۱۶ به کانادا می آورند

 

روز شنبه ۱۹ سپتامبر، کریس الکساندر، وزیر مهاجرت و شهروندی اعلام کرد دولت ۱۰ هزار پناهجویی که قرار بود در عرض سه سال به کانادا آورده و اسکان دهد تا آخر سپتامبر سال آینده به کانادا می آورد. ۲۵ میلیون دلار هم بودجه برای کمک های انساندوستانه اختصاص خواهد داد.

الکساندر در مصاحبه ای با سی بی سی درباره این تغییر برنامه دولت توضیح داد. او مکررا و بارها گفت ما به این کار سرعت می دهیم بدون اینکه امنیت کانادایی ها را زیر پا بگذاریم. هارپر هم تا به حال هرگاه درباره پناهجویان سخن گفته موضوع امنیت را مطرح کرده است. این برنامه تازه دولت محافظه کاران هم مورد انتقاد قرار گرفته است.

ترودو می گوید لیبرال ها تا ژانویه ۲۵ هزار پناهجو را به کانادا می آورند و برای سرعت عمل از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند. در ضمن الکساندر پیش از این اعلام کرده بود دولت تا ۱۰۰ میلیون دلار به پول هایی که مردم برای اسپانسر کردن پناهجویان جمع آوری می کنند، اضافه می کند.

 

دو نظر سنجی متناقض در باره وضعیت ترودو در حوزه انتخاباتی اش

 

جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال از حوزه انتخاباتی پاپینوو در مونترال نماینده مجلس شده است. ترودو در این حوزه در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ موفق شد رقبای خود را شکست دهد. هفته گذشته روزنامه های لاپرس، گزت و لو دوآر خبر دادند بر اساس نتایج نظرسنجی که بنگاه سنجش افکار عمومی «کورپ» برای ان دی پی و برای استفاده داخلی این حزب انجام داده ترودو ۱۱ درصد از رقیب خود، کاندیدای ان دی پی خانم آن لاساگه داوسون عقب است. نظرسنجی با شرکت ۳۷۵ نفر انجام شده و ضریب خطای آن -+۸/۵ درصد اعلام شده است. این خبر بدی برای لیبرال ها بود.

ترودو به خاطر سفرهای انتخاباتی اش مجال کار در حوزه انتخاباتی خود را ندارد. این نظرسنجی برای ان دی پی انجام شده و به بیرون درز کرده بود و روز پنجشنبه منتشر شد. روز جمعه اما روزنامه گزت گزارش دیگری از نظرسنجی که بوسیله « مین استریت سرچ» انجام شده منتشر کرد که نتیجه آن با نظرسنجی دیگر کاملا متناقض بود. نظرسنجی «مین استریت سرچ» با شرکت ۷۸۳ نفر انجام شده و نتیجه آن نشان می دهد که ترودو از خانم آن لاساگه داوسون ۵ درصد طرفدار بیشتری دارد.