انتخابات ۲۰۱۵

ساختار سیاسی، احزاب و دموکراسی کانادا

تام مولکر پس از درگذشت جک لیتون به رهبری ان دی پی انتخاب شد و از آنجا که ان دی پی در انتخابات ۲۰۱۱ توانسته بود با ۱۰۳ کرسی حزب اپوزیسیون دولت محافظه کاران شود، در عمل رهبر اپوزیسیون رسمی در پارلمان کانادا هم شد. از آن زمان نشان داد در تاریخ مجلس کانادا کمتر رهبر اپوزیسونی همانند این سیاستمدار با سابقه داشته ایم. مولکر با انجام وظیفه اش در برابر دولت اکثریت محافظه کار و استفن هارپر، سیاستمدار بسیار با تجربه و تیز هوش، با درایت و کاردانی، قدرت رهبری و پی گیری و سخت کوشی بسیاری از خود نشان داده است. ناظران سیاسی با توجه به شیوه کار محافظه کاران در امور کشورداری و بویژه در پارلمان به سبب کار فوق العاده مولکر از او در موارد مختلف ستایش کرده اند. به نظر می رسید مولکر، جاذبه و کاریزمای جک لیتون را ندارد اما با کارش به عنوان رهبر اپوزیسیون در مجلس در عمل برای خود شخصیت سیاسی قابل اعتنایی ساخته استmulcair.

شیوه کار مولکر در مجلس و در مواردی که نظرات خود و ان دی پی را مطرح می کند به نوعی است که با توجه به دلایل و مدارکی که ارائه می دهد، برای ناظران بی طرف بسیار جدی و متقاعد کننده است. مناظره مولکر با نخست وزیر درباره « ماجرای سناتور خلع شده مایک دافی» یکی از نمونه های مثال زدنی کار رهبر ان دی پی است. در بعضی گزارش ها در رسانه ها یادآوری شد که مولکر عملا هارپر و یا نمایندگان محافظه کار را مانند یک دادستان بازجویی می کند.

یادآوری کنیم که بسیاری از نکاتی که مولکر در « ماجرای مایک دافی» مطرح کرد اکنون در دادگاه مایک دافی درستی شان تائید شده است. در همه حال به خاطر جدی بودن مولکر به نظر می رسید که او شخصیتی عصبی مزاج دارد و حتی به « تام خشمگین» مشهور شده اما اکنون که او را در همایش های انتخاباتی می بینیم بسیاری از گزارشگران او را خوش اخلاق، با حوصله، نرم خو و مردم دار معرفی می کنند.

نتایج بسیاری از نظر سنجی های اخیر نشان می دهد که مردم رهبران سه حزب اصلی فدرال، استفن هارپر، ترودو و مولکر را شایسته رهبری کشور و نخست وزیری می دانند. در نظر سنجی های اخیر فاصله مولکر با ترودو و هارپر بیشتر و بیشتر هم شده است. البته باید یادآور شویم که اختلاف زیاد نیست و مرتب تغییر می کند.

تام مولکر در کبک به خوبی شناخته شده است و حالا با مبارزات انتخابی به مرور همه کانادایی ها با چهره این سیاستمدار آشنا شده اند. رهبران ان دی پی نگران این موضوع بودند اما اکنون با توجه به نتایج نظر سنجی ها به نظر می رسد که نگرانی آنها رفع شده باشد.

توماس مولکر در ۲۴ اکتبر ۱۹۵۴ در اتاوا و در یک خانواده سنتی کاتولیک به دنیا آمده است. خانواده ای که پدر در زمینه امور بیمه کار می کرده و مادر آموزگار بوده است. این زوج ده فرزند دارند. مولکر در سخنرانی هایش و در مصاحبه هایی که با رسانه ها کرده وضعیت این خانواده پر جمعیت را خوب تشریح می کند. او عمدتا می گوید ما مجبور بودیم برای داشتن هرچیز کوچکی کار کنیم و از این هم مهمتر قانع باشیم

توماس مولکر (راست)در کنار جک لیتون رهبر درگذشته ی ان دی پی

توماس مولکر (راست)در کنار جک لیتون رهبر درگذشته ی ان دی پی

.

مولکر اما در مونترال بزرگ شده، تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته حقوق و حقوق مدنی در دانشگاه مک گیل به پایان رسانده است. در دوران دانشجویی، دبیر کل انجمن دانشجویان بوده است. پیش از اینکه بیش از ۲۰ سال پیش وارد سیاست بشود، مدتی کارمند دولت بوده و همینطور در دانشگاه مگ گیل تدریس می کرده است. تام مولکیر از سال ۱۹۷۴ عضو رسمی ان دی پی بوده اما فعالیت های سیاسی اش را در کبک با حزب لیبرال شروع کرده است. اولین بار از حوزه انتخاباتی « شوومدی» در لاوال کبک از سوی حزب لیبرال در انتخابات ۱۹۹۴ به نمایندگی مجلس ملی کبک انتخاب شد. او در اولین مبارزات انتخاباتی اش با ۲۵ هزار و ۸۸۵ رای، بیش از ۶۷ درصد آرای حوزه انتخاباتی به پیروزی رسید. دوبار دیگر هم از همین حوزه انتخاباتی به عنوان کاندیدای حزب لیبرال در سال ۱۹۹۸ با ۶۹ درصد و در سال ۲۰۰۳ با ۷۱ درصد آرای کل دوباره به نمایندگی مجلس کبک انتخاب شد. مولکر در سیاست کبک چهره مشهوری است. او در کابینه ژان شاره، نخست وزیر دولتهای لیبرال از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ وزیر محیط زیست، توسعه زیرساخت ها و پارک ها بود. در سال ۲۰۰۶ در زمانی که شاره قرار بود کابینه اش را ترمیم کند به او پست کم اهمیت تر وزارت گرداندن امور دولتی را پیشنهاد کرد. مولکر بر سر این موضوع از شاره جدا شد و به فکر فعالیت در سیاست فدرال افتاد. او با هر سه حزب اصلی فدرال ، ان دی پی ، لیبرال و حزب محافظه کار مذاکراتی داشته است. با محافظه کاران بخاطر اختلاف نظر درباره توافق نامه کیوتو ادامه نمی دهد و در نهایت در بهار ۲۰۰۷ جک لیتون به او پیشنهاد می دهد به عنوان کاندیدای ان دی پی از کبک در انتخابات شرکت کند. ان دی پی هیچگاه از کبک نماینده ای نداشته است. تام مولکر در انتخابات میان دوره ای ۲۰۰۷ در حوزه اوترومونت که بطور سنتی سالها نماینده اش لیبرال بوده، شرکت کرد و موفق شد کاندیدای برجسته حزب لیبرال خانم جوسلین کوولون را با ۱۱ هزار و ۳۷۴ رای ( ۴۸ درصد) در مقابل ۶۹۳۳ رای ( ۲۹ درصد) شکست بدهد و اولین کرسی کبک را برای ان دی پی به دست آورد. او در انتخابات ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ هم توانست پیروزی خود را در اوترومونت به ترتیب با حدود ۴۰ درصد و ۵۷ درصد آرا تکرار کند. مولکر یکی از دو معاون جک لیتون و لیدر فراکسیون ان دی پی در مجلس شد. پس از درگذشت جک لیتون کاندیدای رهبری حزب شد و توانست در رای گیری چهارم در کنوانسیون حزب با حدود ۵۸ درصد آرا در روز ۲۴ مارس ۲۰۱۲ به رهبری ان دی پی برسد. این اولین انتخاباتی است که تام مولکر ان دی پی را مصاف با احزاب دیگر رهبری می کند. تام مولکر اخیرا کتابی نوشته بنام Strength of Conviction «توانایی تقاعد» که ۱۹۲ صفحه است. این کتاب در بهار امسال منتشر شد و آن گونه که تورنتو استار و گلوب اند میل گزارش دادند جزو پرفروش ترین کتابهای غیر داستانی کانادا بوده است. از نقد هایی که بر این کتاب نوشته شده بر می آید که توماس مولکر در این کتاب خاطراتش را نقل کرده و نظرات سیاسی خود را تشریح کرده است.

ادامه دارد …